A magyar kreatívipar fejlesztéséért felelős Design Terminál NKK négy évvel ezelőtt azzal a céllal hívta életre a Gombold újra! pályázatot, hogy segítse, előremozdítsa a magyar kreatívipar fejlődését, a területen tevékenykedő fiatalok hazai kibontakozását, bemutatkozását. Nem titkolt szándék, hogy a nemzetközi befektetők figyelmét is ráirányítsa a hazai kreatív energiákra.
Az első pályázat döntője 2011-ben az Európai Unió magyar elnökségének kísérőeseménye volt, amelyen a fiatal tervezők a magyar folklórból táplálkozó, ezek inspirációjából született mai viseleteket mutattak be. Tavalyelőtt, a második alkalommal kiírt megmérettetés zárórendezvényén a verseny legjobbjai mellett tíz, a szakmában már elismert fiatal magyar divattervező is felvonultathatta saját kreációit.
A mostani, nemzetközi szintre emelt pályázat előzményeként 2013-ban már a közép-európai kulturális értékekre fókuszáltak a szervezők, a tavaly meghirdetett Central European Fashion Daysen (CEFD) a döntős kollekciók mellett a négy visegrádi ország, Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia fiatal divattervezői is bemutathatták 2013–2014-es őszi-téli kollekcióikat.
Ebben az évben a téma egymás megismerése: olyan alkotásokat vártak, amelyek a régió szellemi örökségét és a négy ország közös kulturális értékeiben rejlő lehetőségeket felhasználva, figyelembe véve születtek meg. Viszont az adott országok pályázói csak valamely másik közép-európai ország tárgyi vagy szellemi örökségét választhatják inspirációnak.
A tervezők az idén öltözék-, illetve kiegészítőkollekcióval nevezhetnek, a beérkezett pályamunkákat ebben az évben egy ötfős nemzetközi szakmai grémium értékeli. A pályamunkákat ma (kedd) éjfélig várják, a bírálás első fordulója május 9–10-én lesz a Design Terminálban.
A zsűri elnöke Jarrad Clark, az IMG Fashion alelnöke és globális kreatív igazgatója, mellette Sándor Szandra, a Nanushka márka alapítója és kreatív igazgatója, Dana Kleinert divattervező és a Slovak Fashion Council elnöke, Olo Křížová, a Czech Fashion Council vezetője, Wojciech Dziedzic, a poznani School of Form Divat Tanszékének vezetője dönt a pályázatokról. A háromnapos divatshow-t október 3–5. között rendezik meg.
A tavalyi fődíjas NUBU kollekciója, amit a busójárás ihletett
Fotó: Nagy Béla
A szervezők közlése szerint az idei évben a CEFD partnere a nemzetközi divatvilág egyik legmeghatározóbb piaci szereplője, az IMG Fashion lesz, amely többek között olyan rendezvényekért felel, mint a New York és a Berlin Fashion Week.
A közép-európai régióban elsőként Magyarországgal kötnek hasonló típusú együttműködést.
Jarrad Clark tavaly már részt vett a CEFD-n, akkor a divatipari konferencián beszélt arról, hogy a divat szempontjából nagy potenciál van ebben a régióban, szerinte ez a fajta összefogás az egyik legjárhatóbb út arra, hogy a nemzetközi piac számára felkeltsék a figyelmet ezek az országok.
Az IMG Fashion partnerségének köszönhetően a világ legrangosabb divateseményei közé kerül, a nemzetközi divatnaptár jegyzett eseménye lesz.
Az amerikai vállalat a divatesemények menedzselése mellett számos szakmai szervezettel, nemzetközi sajtóval, buyerekkel és neves divatszakemberekkel működik együtt.
„Nagy örömmel várjuk a közös munkát és a partnerséget a CEFD-vel, melynek célja a rendezvény erősítése és nemzetközi pozicionálása, mint a régió vezető divateseménye, amely felkarolja és támogatja Közép-Európa tehetségeit” – fogalmazott a Design Terminálnak Jarrad Clark, az IMG Fashion alelnöke és globális kreatív igazgatója.
A díj maga is jelzi, hogy mennyire fontos a tudatos piacra lépés: a 10 000 euró értékű „CEFD Visegrád Award” vállalkozásösztönző fődíjat a teljes mezőny legjobban teljesítő tervezői kapják, a szintén 10 000 euró értékű Design Terminál-díjat pedig a legjobb magyar tervező.