Az év sci-fije és néhány csúnya, gonosz bácsi

Tom Cruise elkövette az év sci-fijét Hollywoodban, az izraeliek meg az utóbbi évek legkeményebb thrillerét.

kgy
2014. 05. 29. 17:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csúnya, gonosz bácsik (18)

Az izraeli műfajfilm gyakorlatilag nem is létezett 2010-ig, legalábbis az erőszakosabb bűnügyi és horrorzsánerek tekintetében. Akkor két fiatal rendező, Navot Papushado, Aharon Keshales, ráunva az addig készülő és elfáradó moralizáló politikai drámák egysíkúságára és ingerszegénységére, elkészítette a Veszettek című horrorfilmet, amely tisztességes nézettséget ért el, és lelkesítő kritikákat kapott.

A Csúnya, gonosz bácsikkal viszont messzire repült a gerely: öt izraeli akadémiai elismerés mellett, az izraeli kritikusok és a nagy Quentin Tarantino is az év filmjének nevezte 2013-ban a filmet, emellett a bevételi listákat is vezette 12 hétig hazájában. A filmben három férfi – egy igazságérzetét félretenni nem tudó rendőr, valamint az egyik áldozat apja és nagyapja – egy feltételezett pedofil gyilkost kínoz, hogy megtörje és vallomásra bírja rémes tettei elkövetésével kapcsolatban.

18 éven felülieknek szóló izgalmak és borzalmak, a brutalitáson túl meglepően éles és pontos társadalom- és rendszerkritikával.

A holnap határa (12)

A holnap határa alapötletét tekintve semmiképp nem nevezhető újszerűnek, hiszen benne végső soron Tom Cruise éli át nap mint nap ugyanazt a napot: ami történetesen saját halála. Utóbbi máris kissé merész a hollywoodi sztárkultusz nézőpontjából, ám A holnap határának ezenfelül olyan feszesre szabott forgatókönyve van és annyi iróniát tartalmaz, hogy szinte észrevétlenül válik az elmúlt évek legjobb hollywoodi szórakoztató darabjává.

A jövőben játszódó sztoriban Tom Cruise halála napjának folyamatos megélése során próbálja legyőzni a Föld elpusztítására érkező ufókat. Utóbbiak fittyet hánynak a politikára, és egyszerre igáznák le Európát, Kínát, és Oroszországot, miközben az első és második világháborúra kísértetiesen emlékeztető harci helyzetek alakulnak ki Verdunnél és a normandiai partoknál.

Amitől váratlanul hasonszőrű társainál sokkalta jobb lesz A holnap határa az az, hogy az alkotók nem elégedtek meg a tökéletes vizualitással. Doug Liman rendezése hozza azt a hihetetlenül magas színvonalú technikai erődemonstrációt, amire csak az amerikai stúdiók képesek. A leglátványosabb jeleneteket izgulhatjuk végig 3D-ben, ám ezúttal a képek mögött van egy minden percben értelmes forgatókönyv, amely tökéletesen adagolja a helyzet abszurditásához szükséges humort, és ha szükséges a férfi és női főhős mellé rendelendő drámát és érzelmeket.

Cruise szerencsétlenkedése halhatatlanságával egyszerre izgalmas és cinikus, csakúgy mint a tulajdonságával ráosztott szuperhős szerep kezelésének nehézségei. Társa, Emily Blunt személyében pedig Jennifer Lawrence óta nem volt ilyen igéző akcióhős a vásznon, aki egyszerre vaslady és idővel a vágy titokzatos tárgyának szerepét is betölti.

Hosszú út lefelé (16)

Nick Hornby hazánkban is nagy népszerűségnek örvend, ráadásul nemcsak regényei, de a belőlük készült filmjei révén is. A Pop, csajok satöbbi, az Egy férfi, egy nő és egy focicsapat és az Egy fiúról után most a Hosszú út lefelé van soron, amelyben szilveszter éjszakáján négy ember egymástól függetlenül vetné le magát a mélybe ugyanannak a toronyháznak a tetejéről.

A furcsa találkozást egy még furcsább véd és dacszövetség követi: hat hetet együtt töltenek az öngyilkosjelöltek, hogy értelmet találjanak életükben, ellenkező esetben megismétlik a szilveszteri kísérletet, de ezúttal már ugranak is. Pascal Chaumeil, a Született szülők és Szívrablók rendezője a Totál szívás Aaron Paulját, Pierce Brosnant, Toni Collette-et és Imogen Pootsot taszajtaná a mélybe.

Az ötödik kerék (16)

Újabb fáradt olasz komédia, ezúttal egy olasz teherautó-sofőrről, aki egyszerűségében éli meg az olasz történelmi változásokat a hatvanas évektől napjainkig. Olaszországon kívül először kerül moziforgalmazásba a szentimentális helyi komédia.

Másnaposok szerencséje (12)

Szerepcserétől kezdve Filofax, avagy a sors könyvéig széles a skálája a közelmúlt amerikai műfajfilmjeinek, amelyben rossz helyzetbe kerül a főhős, és nehéz onnan önerőből szabadulnia. Ezúttal egy harmatos női komédiában ismétlődik meg az alaphelyzet, amelyben egy karrierista és munkamániás fiatal csinci egyéjszakás kalandja után és mindenét elvesztve kint ragad a Los Angeles-i gettóban, miközben a belvárosban élete munkája várná. Csak oda kellene hozzá érnie gyalog, körömcipőben...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.