– Május 6-án tölti be a kilencvenedik életévét. Gratulálunk! Az ön esetében mi a hosszú élet titka?
– A barátság. Ebben a budapesti belvárosi garzonlakásban 226 képem van kirakva a falakra. És sok portréalanyom a barátom is lett. Itt van például Henry Miller szexista amerikai író „Dear friend Martin” kezdetű, bekeretezett levele a sarokban. És megmondom őszintén, már leginkább itthon szeretek lenni a barátaimmal. Tegnap is tizenegyig itt voltak vagy nyolcan. Ezzel kapcsolatban egy alapelvem van. Ide a műteremlakásba lehetőleg harminc év alatti, és hetven év fölötti emberek jöjjenek be. Ez a két életkorosztály nem a szocializmusban kupálódott ki, tudnak köszönni, enni, viselkedni, polgári módon társas életet élni. Ajaj, most figyelem, hogy te pedig már negyvennél is több vagy. Persze egy interjúnál kivételt teszek (nevet) Férfibarátom nem nagyon van, inkább a fiatal lányok járnak ide. Ismerem az ő gondolkozásukat, esetenként többet tudok róluk, mint a szüleik. Szerintem ez az én hosszú életemnek a titka.
– Szolnokon és Debrecenben nőtt fel?
– Szolnokon születtem, és Debrecenben, a Piacz utca és a Szent Anna utcák környékén nőttem fel. Apám, Szipál Márton néhány műértő pártfogója segítségével a bécsi képzőművészeti akadémiára került festészetet tanulni, s elbűvölte a fényképezés, az új csoda. Karrierjét azonban elsősorban nem ez, hanem az első világháború határozta meg. Pilóta volt: légi felderítőként fényképezett. Tevékenységéért az utolsó hónapjait élő Ferenc Józseftől „császári és királyi udvari fényképész” címet kapott, ami – noha tényleges cégalapításakor már se király, se császár nem volt – évtizedekig emelte üzletének renoméját. Jó üzleti érzékkel és egy befektetőpartnerrel, Ábrahám Jenővel közösen az észak- és kelet-magyarországi kisvárosok közönségét célozták meg fényképészeti szolgáltatásukkal. A húszas évek végére többi műtermét feladva Debrecenre összpontosította figyelmét, ahol tablói, családi képei, helyi érdemességek portréi máig is albumok. Az apám akaratom ellenére megtanított fényképezni. Gyűlöltem az egészet! Hiszen kit érdekel tízéves korában az anatómia? Apám folyton az arc geometriájával traktált, miközben én nagy odaadással a repülőgépmodellek szárnyát vágtam ki lombfűrésszel a konyhában. Ráadásul a húszas években hasonló világ volt, mint most: apám küzdött, hogy kifizesse a rezsit és az alkalmazottakat, folyton azon gondolkodott, hogy főbe lövi magát. Ha nekem valaki akkor azt mondta volna, hogy fényképész leszek, azt válaszoltam volna, bármi, csak az nem.