„Meggyőződéssel vállalt hivatásom a szakrális művészet. Ez ad lehetőséget nekem arra, hogy az emberről és problémáiról beszéljek. Szerintem a művészet csak akkor szakrális, ha az ember éli” – idézte Hajnal János hitvallását néhány évvel ezelőtt a Katolikus Lexikon, s idézi most a Római Magyar Intézetben május 9-én megnyílt, június 15-éig látogatható kiállítás katalógusában a bevezető tanulmányt író Balázs Kata. S ha művészetről, szakralitásról és a mindkettőt megélő emberről van szó, akkor melyik város jutna az eszünkbe hamarabb Rómánál, az örök városnál, ahol az idők modernizálódása ellenére sem választható el egymástól a három fogalom? Hova is utazhatott, hol is telepedhetett volna le máshol 1948-ban az a magyar művész, aki a fenti hármas egység szellemében építette életművét több mint hatvan éven át?
Pontosabban Rómára jutott Hajnal Jánosnak – 1958, az olasz állampolgárság elnyerése után Giovanni Hajnalnak – hatvankét éve, amihez legalább még tizenhetet hozzátehetünk, hiszen első kiállítását még 1931-ben rendezte, a kecskeméti művésztelep két másik, német művésztanonca társaságában. Ennek a bemutatónak a sikere tette lehetővé, hogy külföldre menjen, utazzon, tanuljon, s első nagy útja hová vezethetett volna, mint Itáliába? Firenzéig gyalog jutott el, onnan pedig továbbment Rómába, ahol az akadémián szobrászatot tanult, a Római Magyar Akadémián pedig Aba-Novák és Molnár C. Pál karikatúráira csodálkozott rá. Korai műveire hatott az utóbbi újságrajzainak stílusa is, de igazi mestere Aba-Novák lett, hazatérve az ő festőosztályában tanult, később pedig tanársegéde, monumentális műveinek kivitelezője lett.
A tiszaújfalui római katolikus templomba 1942-ben festett freskója azt ígérte, hogy a 20. század második fele kortárs magyar művészetének egyik, ha nem a legnagyobb alakjává, a magyar szakrális művészet megújítójává válhat, s még 1947-ben is művészete monumentalitását dicsérte Pogány Ö. Gábor A magyar művészet forradalmárai című könyvében. A kommunista hatalomátvétel azonban legyőzhetetlen akadályt jelentett azon az úton, amelyen járt. 1948-ban ezért távozott családjával Olaszországba, ahonnan többé nem is látogatott haza. Így lett belőle Itáliában a „pittore nordico”, az a magyar művész, aki Sümegi György szerint „talán a legszervesebben épülhetett be a második világháború utáni olasz művészeti életbe, művészettörténetbe, elsősorban a szakrális művészetbe”.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!