Harminc éve a világzene még egy kissé mást takart, mint manapság. Az első „fecskék” komolyabb energiát fektettek a népzene valódi megismerésébe, és a saját invenciók eredetiségébe. A Makám története is az első generáció idején kezdődött: Krulik Zoltán előbb a CSÖ, majd a Makám és Kolinda tagjaként kezdte. Akkori lemezeikre talán rá sem ismernének azok, akik a mai korszakukba szerettek bele, és valóban, ilyen markáns stílusváltásokat kevés zenekar történetében találunk.
Kezdetben a hagyomány és a modernség, a kelet-európai, balkáni, ázsiai, közel-keleti és afrikai gyökerek összefonódása, az etnojazz és a kortárs repetitív zene, valamint az akusztikus és elektronikus hangzás fúziója volt a meghatározó, amely a kilencvenes évek végéig tartott, és olyan albumok őrzik az emlékét, mint a Közelítések, a Divertimento és a Café Babel. Ekkoriban a világ minden tájáról származó népzenéket egyfajta kortárs szemlélettel, instrumentális oldalról közelítették meg, és progresszív folknak nevezték. Ezután a Makám át is alakult, de zeneileg is nagyon megváltozott. A különböző neves énekesnőkkel – Lovász Irénnel, Bognár Szilviával, Palya Beával, Szalóki Ágnessal és Lázár Erikával – való együttműködés egészen más hangzást hozott létre. Ezek az ikonikus albumok a SkanZen, az Anzix, a 9 colinda, a Szindbád és az Almanach. Krulik Zoltán a vokális jelleggel együtt zenei stílust is váltott, és jobban beilleszkedett a manapság népszerű világzenei hangzásvilágba.
Számos tagcsere után néhány éve alakult ki az az állandónak nevezhető felállás, amit ma is hallunk, és amely – Krulik Zoltánt leszámítva – egy nagyon fiatal zenekar képét adja. Eredics Dávid viszi a fúvósokat, Kuczera Barbara hegedül, Boros Attila basszusgitározik, Keönch László pedig az ütős. A „sztárénekesnőket” Korzenszky Klára váltotta fel, aki legalább olyan tehetséges, és csak azért nincs a legemlegetettebb énekesnők között, mert nemcsak ebből él, civil foglalkozására nézve gyermekpszichológus. Ő azonban ebből is a legtöbbet hozza ki, aki találkozott már vele zenés gyermekfoglalkozáson, pontosan tudja, milyen többletet jelent ez, aki pedig ismeri Szerelemcsütörtök, dobszerda című gyermekeknek szóló albumát és műsorát is, az visszajáró látogatója lesz a koncertjeinek. Korzenszky Klára a Makám mellett a Tűz lángja zenekart is erősíti, ahogy Eredics Dávid a szintén ismert Söndörgő alapítótagja. Ez a társaság nagyon inspirálóan hat Krulik Zoltánra, frissessége jócskán érződik Yanna Yova és Robinzon Kruzo című albumain is, amelyek már olyan stílusok felé nyitnak, mint a reggae, a blues, a pop és a rock.
Pénteken este fél nyolckor a MüPa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermének színpadán az új együttest láthatjuk és az elmúlt tizenöt év művészvendégeit, akikkel a Makám vokális korszakát idézik meg.