A sas lecsap a focilabdára

Európa legnagyobb madárábrázolása őrzi a Fradi új arénáját. Interjú Szőke Gábor Miklós szobrászművésszel.

Son
2014. 06. 02. 11:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi volt a sas útja az Üllői útig?
Kubatov Gábor, a Ferencvárosi Torna Club (FTC) elnöke és Scheer Sándor, a Market Építő Zrt. vezérigazgatója keresett meg egy éve. Egy emblematikus köztéri szobrot szerettek volna az Új Albert Flórián Stadion előtt felállítani. Nem volt megkötve a kezem, kompromisszumok nélkül dolgozhattam, bíztak a kortárs eszközeimben. Kezdetben voltak absztraktabb elképzeléseim, felvetődött, hogy a bontás után megmaradt anyagokat, a kapufát, a székeket felhasználva építsük fel a szobrot. Sok alkotásom született meg talált tárgyakból, így nem állt távol tőlem ez az ötlet, de ezt aztán hamar elvetettem. Végül az FTC totemállatára esett a választás: régen a címert díszítette, de hosszú évek óta már nem használták. Az áldozatára, ez esetben a focilabdára lecsapó vad formailag nagyon izgalmas téma. A sas belső, elemi energiáit akartam kihajtani ebből a szoborból. A sas évszázadok óta számos kultúrában fontos jelkép, nekem a pontosságot, az erőt testesíti meg. Ég és föld összekötője és a szabadság szimbóluma. A szoborkompozíció a mostani Fradi-címerben látható három e betű (erkölcs, erő, egyetértés) által kimetszett háromszög közepén áll, amit szintén én terveztem, az IVANKA betonvállalat pedig kivitelezte.

– Elkötelezett fradista vagy?
Nem értek annyira a futballhoz, persze figyelemmel követem a fontosabb eseményeket. A Fradi minden más csapatnál közelebb áll a szívemhez, nekik drukkolok.

A 16 méter szárnyfesztávolságú, 8 méter magas, 15 tonnás szobrot nem falécekből, hanem 5000 rozsdamentes acéldarabból és lemezekből építetted fel.
– Minden szempontból meghatározó pillanat ez az életemben. Eddig alapvetően fával és különböző roncsolt textúrákkal dolgoztam, vannak olyan alkotásaim, amelyet kifejezetten pusztulásra szántam, de itt a maradandóságot kellett szem előtt tartani. Egy ekkora szobornál figyelembe kell venni a szélterhelést és a külső környezeti hatásokat. A rozsdamentes acél nagyon izgalmas, komoly anyag, az egyes darabok több száz kilót bírnak el. A labdát az IVANKA csapata készítette el, mint ahogy a térköveket. Hét hónap megfeszített munka van mögöttünk: százhúszan dolgoztunk a szobron. Ez a siker nem csupán az enyém, ez a szobrászasszisztensek, a látványtervezők, mérnökök, statikusok, projektmenedzserek, alvállalkozóink, logisztikai cégek és kiemelt partnereink, az IVANKA mellett Panelko Kft. szakembereinek is köszönhető. Szokolyai Gáborral, a stadion építéséért felelős építővel komplex egyeztetést követően jelöltük ki a sas végleges helyét. A szobor nemcsak a közvetlen környezetére, de a turizmusra is kedvező hatással lehet, akár Budapest jelképévé is válhat. A fővárosba érkező turisták a repülőtérről az FTC sasszobrát fogják észrevenni.

Sas, puli, racka, unikornis és persze a dobermannok. Miért éppen állatok a modelljeid?
A figurális dolgok mindig jobban mozgattak, főleg az állatok. Rajtuk keresztül tudom legjobban kifejezni magam. Izgalmas követni a sorosukat, nem lehet közönyösen szemlélni őket, mindegyik képes megszólítani a környezetét.

–  Művészetednek kvintesszenciája a Dante Birodalom, amely egyfajta magánmitológia.
A Dante Birodalmat Dante nevű dobermann kutyám ihlette, egy önálló világ az általam kitalált állatok univerzumában. Dante egymaga átvette a hatalmat a dobermannok vezérkarától. Ő határozza meg az uralkodói ízlést, meghatározza az öltözködést, a gasztronómiát. A birodalom történetét, születésének körülményeit, csatáit, sajátos törvényeit egy képes könyvben foglaltam össze még öt éve. A teljhatalmú kutyaistennek és „személyiségeinek” konferenciát is rendeztem Egerben, de volt saját kiállítása is. 2011-ben pedig megszületett a Dante bútorkollekció. A Dante Birodalom az én reflexióm a világra, arra, amit látok, tapasztalok. Kutyáim közül kettő sokáig a Design Terminálnál őrködött, most a műhelyem kertjében pihennek. A különböző felkérések miatt nem tudtam foglalkozni a birodalom dolgaival, az igazi Dante idén nagypénteken örökre elaludt. Most úgy érzem, ismét eljött az idő.

E világ igen messze van az óvodák közegétől, pedig arrafelé is dolgozol.
Az érdi önkormányzat és Subert István építész megkeresésére készítettem egy homlokzati szobor a Harkály utcai óvoda új épületére. A harkálycsalád odúja mint pluszszárny került fel az épületre. Idén pedig a Kutyavári óvodának tervezhettem: az épület falán egy vadszőlőből kiinduló játékos térplasztika fut végig, és a levelek között madarak rejtőznek, a kertben egy kutya és egy szarvas vigyáz a gyerekekre. A kicsik végig figyelemmel követték az építést, volt olyan kisfiú, aki lerajzolta a legutóbbi álma alapján újjáépült óvoda lakóit. Tetszik ezeknek az óvodáknak a nyitottsága, bízom benne, hogy a szobraim jó hatással lehetnek a gyerekek vizuális gondolkodására.

– Köztéri szobraidnak a helyiek nagy jelentőséget tulajdonítanak, mesélj erről!
Tavaly a Hello Wood építészeti és alkotótáborában egy tigrist építettünk fel, ezt egy észak-borsodi kistelepülésnek, Szakácsinak ajándékoztuk. Ez a tigris önbizalmat ad, „védelmezi” ezt a mélyszegénységben élő közösséget. Nemcsak itthon, de nemzetközi sajtóban is rengeteget cikkeztek erről, Kínától Moszkváig, Ausztráliától Amerikáig a legolvasottabb blogokon mutatták be a művészetem, a világ egyik vezető művészeti magazinja, az orosz Art Dialog négyoldalas interjút közölt velem. Aztán már nem volt megállás: a Flying Pulit a Smithsonian Folklife Festival felkérésére állíthattam fel Washingtonban, a vikszai Art Ovrag New Culture Festivalra pedig egy unikornist építettem. Most Nyizsnyij Novgorodba utazunk: Győr testvérvárosának vezetésétől kaptam felkérést, hogy építsem fel a város jelképét, egy szarvast. Megkeresett a floridai természettudományi múzeum is, a katari Doha épülő nemzetközi repterén is lehet, hogy az egyik állatom fogja fogadni az utazókat. Ezeken a projekteken már párommal, Hauer Bertával dolgozunk közösen, ő felel a projektmenedzsmentért és kommunikacióért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.