– Az új házszabályban nagyobb szerepet kapnak a bizottságok, kevesebb ügy kerül a plenáris ülés elé. Természetesen azt fogom a bizottságban is képviselni, amit államtitkárként. A bizottság alelnökeként, az államtitkárral együttműködve segítem majd a köznevelésért felelős államtitkárság munkáját. Számítok rá, hogy a kultúra, az oktatás, a sport és a média szereplői is megkeresnek majd, ahogy korábban. Egyelőre az államtitkárság átadásával-átvételével teltek a napok, de közeleg a sporttörvény és a köznevelési törvény módosítása. Ez utóbbi egy-két ponton történő módosítását még az én államtitkári működésem alatt készítettük elő, így jól ismerem a javaslatot, és természetesen támogatom.
– A bizottságban Dúró Dóra (Jobbik) elnök mellett tölti be az alelnöki tisztet, aki sokszor hevesen bírálta önt oktatáspolitikai kérdésekben. Milyen együttműködésre számít?
– Dúró Dórával többször váltottam szót az elmúlt ciklusban a plenáris üléseken kívül is, és ismerek nála hevesebb, szemellenzős politikusokat. Bízom abban, hogy két, az ügy iránt elkötelezett ember szót tud érteni akkor is, ha egyik-másik kérdésben nem jutnak közös nevezőre. Ugyanakkor a bizottsági döntések szavazással születnek meg, és a bizottságokban is a kormánypártoknak van többségük. Kezdeményeztem már előzetes beszélgetéseket Dúró Dórával és a bizottság alelnökeivel. Úgy gondolom, akkor működik jól egy bizottság, ha ismerjük egymás gondolatait, és nem az ülésen merülnek fel először az ellentétes vélemények.
Fotó: Székelyhidi Balázs / Magyar Nemzet |
– Örömmel fogadom, hogy ezekkel az ügyekkel is foglalkozik a bizottság, mert nem ismeretlen terület: hosszú ideig voltam a Fidesz kulturális tagozatának elnöke. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkáraként is tudtam a kulturális ügyeket követni. Nem fog készületlenül érni a téma, sok szereplőjét ismerem a kulturális életnek. Többnyire kulturális szervezetek kerestek meg, akik általában egy-egy konkrét ügyben kértek segítséget, közvetítést.
– Az Országgyűlés külügyi bizottságában nemzetközi ügyekért felel. Milyen korábbi tapasztalatokra épít?
– A 2006-ban kezdődő ciklusban spontán alakult úgy, hogy nemzetközi feladatokat kaptam. Akkor talán senki nem beszélt franciául a frakcióban rajtam kívül. A Frankofón Parlamenti Közgyűlés magyar szekciójának elnökeként megtaláltak a nemzetközi feladatok, és komolyan is vettem azokat. A megelőző ciklusban is elnök maradtam, de az államtitkári teendőim mellett nagyon keveset tudtam a frankofón ügyekkel foglalkozni. Viszont az államtitkárságom alatt volt Magyarország az Európai Unió soros elnöke: ekkor az Európai Oktatási Miniszterek Tanácsa élén volt alkalmam új nemzetközi kapcsolatokra szert tenni, és nagyobb rutint szereztem a nemzetközi tárgyalások területén. Lesznek feladataim az Európa Tanács és az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet munkájában is. Ezek most körvonalazódnak. Arra készülök, hogy meggyőzően képviseljem a magyar álláspontot és szolgáljam Magyarország érdekeit.
– Czunyiné Bertalan Judit váltja önt a köznevelési államtitkári pozícióban. Milyen hangulatban zajlottak az egyeztetések?
– Szerencsére volt alkalmunk hosszasan átbeszélni az ügyeket. Nagy megnyugvással vettem tudomásul, hogy ő is úgy gondolja: az oktatáspolitika irányán nem kell változtatni. Az új keretek között a részletek kimunkálása a feladat. A megújulás kezdetén vagyunk, a tanulmányi eredmények javulása is látható lesz néhány éven belül. A laikusok ritkán látják be, hogy a siker csak lassan érik be, türelem és bizalom kell hozzá. Pedig nemzetközi tapasztalatok is igazolják, hogy a jelentősebb oktatási reformok eredményei legkorábban egy évtized múlva jelentkeznek. Mi megteremtettük a köznevelési rendszer jogi és intézményi kereteit. Megújítottuk a pedagógusképzést is, mert jó iskola nem lehetséges kiváló tanárok nélkül. A sokat emlegetett Klebelsberg Intézményfenntartó Központban nagy apparátust kellett egyszerre kiépíteni, roppant sebességgel. A Klik jól vizsgázott a legfontosabb oktatáspolitikai célok elérésében. Most a működés részletein kell javítani.