A Munkácsy-trilógia kálváriája kapcsán Szentkirályi Miklós arra figyelmeztetett, a több mint száz éves monumentális festmények állaga minden mozgatással, szállítással romolhat. – A legmegfelelőbb elhelyezés számukra a Déri Múzeum Munkácsy-terme, mert ennek klímáját és világítását kifejezetten a 130 éves műalkotások „igényei szerint” alakították ki. Ezért is, és azért is, mert az elmúlt közel húsz évben a debreceni Munkácsy-terem igazi szakrális hellyé lett, mindenképpen ott kell egyben tartani a Krisztus-trilógiát – hangsúlyozta a restaurátor, aki a Golgota 1991-és és a Krisztus Pilátus előtt című mű 1995-ös első hazaérkezése óta folyamatosan gondozza, ápolja, restaurálja a trilógia darabjait. Szentkirályi Miklós a trilógia két külföldi tulajdonban lévő darabja mellett a magyar állami kézben lévő harmadik képet, a Munkácsy főművének tartott, és 1896-ban Budapesten háromszázezer ember által megnézett Ecce Homót is restaurálta, a Krisztus-trilógia kapcsán rámutatott, a képek együttesen képviselnek felbecsülhetetlen értéket.
Amint arról beszámoltunk, a Krisztus Pilátus előtt című mű letéti szerződése lejárt, megvásárlásának pedig, jogszabályi akadálya volt, ezért múlt hét hétfőn vissza kellett vinni a képet kanadai tulajdonosnak. Kósa Lajos Debrecen polgármestere az elszállítása előtt közölte, a Trócsányi László igazságügy minisztertől kapott tájékoztatás szerint az említett jogszabály előkészület alatt van, Kurucz Éva pedig múlt pénteken jelentette be, hogy a kormány már el is fogadta az egyedi képvásárlások előtt utat nyitó rendeletet. A kormányszóvivő azt is közölte, az új jogszabály szerint a megszerezni kívánt műtárgy értékét három független szakértővel kell felbecsültetni, az állam pedig nem fizethet magasabb árat, mint a szakértők által megállapított összegek átlaga.
A jogszabályi háttér megteremtődése kapcsán Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, az Értéktár program tanácsadó testületének tagja lapunknak úgy nyilatkozott, a Golgotát és a Krisztus Pilátus előtt című Munkácsy-képeket meg kell vennie a magyar államnak, ám ehhez az előbbit birtokló Pákh Imrének, és utóbbi tulajdonosának, a kanadai Hamilton Galériának is engednie kell az általuk kért irreálisan magas árból.
A sommás kijelentésre az adott alapot, hogy a képeket korábban is felbecsülték magyar értékbecslők, ám ők titok tartási nyilatkozatot írtak alá, így hivatalosan nem tudni, mire taksálták a két képet. Az MTI ugyanakkor jól értesült forrásokra hivatkozva pénteken azt írta, a kanadai galéria 8 millió dollárt, azaz kétmilliárd forintot akar kapni a Krisztus Pilátus előtt-ért, a Népszava pedig, ugyanaznap azt közölte, 5,4 millió dolláron, vagyis, mintegy 1,2 milliárd forintnyi eszmei értéken tartják nyilván a művet.
Az árat a hírek szerint a Hamilton galéria tartja ki nagyon, Pákh Imre pedig, úgy gondolja, a Golgota semmivel sem ér kevesebbet, mint a Krisztus Pilátus előtt. A kanadai gyűjteményt vezető Louise Dampierre galériavezető korábban a Hajdú-Bihari Naplónak, úgy nyilatkozott, az is kivételes gesztus, hogy egyáltalán hajlandóak eladni műalkotást, ez ugyanis nem szokása a több mint tízezer műtárgyat birtokló alapítványnak.
Szentkirályi Miklós a Munkácsy-trilógia kapcsán emlékeztetett, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt című darabok egy tűzvészben 1907-ben megrongálódtak, s bár 1911-re az akkori tulajdonos, az amerikai Wanamaker család a kor színvonalán restauráltatta őket, mindkét kép meglehetősen sok megpróbáltatásnak volt kitéve az elmúlt több mint száz évben. A Wanemekerek ugyanis minden év húsvétján átszállították képtárukból a két 30 négyzetméteres alkotást képtárukból az áruház átriumába, és ott állították ki az ünnep tiszteletére a szakrális műalkotásokat. Az amerikai kereskedőcsalád csak a múlt század nyolcvanas éveiben vált meg a Munkácsy-képektől, akkor vásárolta meg a kanadai Hamilton Galéria a Krisztus Pilátus előtt című művet, Pákh Imre pedig, a Golgotát. Korszerű restaurálásuk csak ezt követően kezdődhetett.
– A Golgota 1991-ben, a Krisztus Pilátus előtt pedig 1995-ben érkezett meg Magyarországra, mindkettő teljesen leromlott állapotban – emlékeztetett Szentkirályi Miklós. – A Golgotát több mint egy évig restauráltuk, de a Krisztus Pilátus előtt című alkotás rendbehozatala is több mint egy fél év volt. Az eredeti Munkácsy-ecsetvonásokat öt-hat lakkréteg alatt találtuk meg, akkor, amikor későbbi ráfestések eltávolítása után füsttel, korommal borított réteg eltávolítása után rábukkantunk a tűzvészre utaló füstös-kormos rétegre. A feltárt eredeti műveket ezt követően a legkorszerűbb eljárásokkal konzerváltuk, így állaguk most jó, ám ez nem jelenti azt, hogy e több mint száz éves nagyméretű képek mozgatása nem hordoz minden egyes alkalommal jelentős kockázatokat – hangsúlyozta a restaurátor, aki a Krisztus Pilátus előtt című alkotás becsomagolását is irányította a múlt hétfői elszállítás előtt.