Árvita van a Munkácsy-képek körül

Nem sok szállítást bír már ki a Krisztus Pilátus előtt, mondja a restaurátor. Közben meg megy az árvita.

2014. 07. 23. 13:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Munkácsy-trilógia kálváriája kapcsán Szentkirályi Miklós arra figyelmeztetett, a több mint száz éves monumentális festmények állaga minden mozgatással, szállítással romolhat. – A legmegfelelőbb elhelyezés számukra a Déri Múzeum Munkácsy-terme, mert ennek klímáját és világítását kifejezetten a 130 éves műalkotások „igényei szerint” alakították ki. Ezért is, és azért is, mert az elmúlt közel húsz évben a debreceni Munkácsy-terem igazi szakrális hellyé lett, mindenképpen ott kell egyben tartani a Krisztus-trilógiát – hangsúlyozta a restaurátor, aki a Golgota 1991-és és a Krisztus Pilátus előtt című mű 1995-ös első hazaérkezése óta folyamatosan gondozza, ápolja, restaurálja a trilógia darabjait. Szentkirályi Miklós a trilógia két külföldi tulajdonban lévő darabja mellett a magyar állami kézben lévő harmadik képet, a Munkácsy főművének tartott, és 1896-ban Budapesten háromszázezer ember által megnézett Ecce Homót is restaurálta, a Krisztus-trilógia kapcsán rámutatott, a képek együttesen képviselnek felbecsülhetetlen értéket.

Amint arról beszámoltunk, a Krisztus Pilátus előtt című mű letéti szerződése lejárt, megvásárlásának pedig, jogszabályi akadálya volt, ezért múlt hét hétfőn vissza kellett vinni a képet kanadai tulajdonosnak. Kósa Lajos Debrecen polgármestere az elszállítása előtt közölte, a Trócsányi László igazságügy minisztertől kapott tájékoztatás szerint az említett jogszabály előkészület alatt van, Kurucz Éva pedig múlt pénteken jelentette be, hogy a kormány már el is fogadta az egyedi képvásárlások előtt utat nyitó rendeletet. A kormányszóvivő azt is közölte, az új jogszabály szerint a megszerezni kívánt műtárgy értékét három független szakértővel kell felbecsültetni, az állam pedig nem fizethet magasabb árat, mint a szakértők által megállapított összegek átlaga.

A jogszabályi háttér megteremtődése kapcsán Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, az Értéktár program tanácsadó testületének tagja lapunknak úgy nyilatkozott, a Golgotát és a Krisztus Pilátus előtt című Munkácsy-képeket meg kell vennie a magyar államnak, ám ehhez az előbbit birtokló Pákh Imrének, és utóbbi tulajdonosának, a kanadai Hamilton Galériának is engednie kell az általuk kért irreálisan magas árból.

A sommás kijelentésre az adott alapot, hogy a képeket korábban is felbecsülték magyar értékbecslők, ám ők titok tartási nyilatkozatot írtak alá, így hivatalosan nem tudni, mire taksálták a két képet. Az MTI ugyanakkor jól értesült forrásokra hivatkozva pénteken azt írta, a kanadai galéria 8 millió dollárt, azaz kétmilliárd forintot akar kapni a Krisztus Pilátus előtt-ért, a Népszava pedig, ugyanaznap azt közölte, 5,4 millió dolláron, vagyis, mintegy 1,2 milliárd forintnyi eszmei értéken tartják nyilván a művet.

Az árat a hírek szerint a Hamilton galéria tartja ki nagyon, Pákh Imre pedig, úgy gondolja, a Golgota semmivel sem ér kevesebbet, mint a Krisztus Pilátus előtt. A kanadai gyűjteményt vezető Louise Dampierre galériavezető korábban a Hajdú-Bihari Naplónak, úgy nyilatkozott, az is kivételes gesztus, hogy egyáltalán hajlandóak eladni műalkotást, ez ugyanis nem szokása a több mint tízezer műtárgyat birtokló alapítványnak.

Szentkirályi Miklós a Munkácsy-trilógia kapcsán emlékeztetett, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt című darabok egy tűzvészben 1907-ben megrongálódtak, s bár 1911-re az akkori tulajdonos, az amerikai Wanamaker család a kor színvonalán restauráltatta őket, mindkét kép meglehetősen sok megpróbáltatásnak volt kitéve az elmúlt több mint száz évben. A Wanemekerek ugyanis minden év húsvétján átszállították képtárukból a két 30 négyzetméteres alkotást képtárukból az áruház átriumába, és ott állították ki az ünnep tiszteletére a szakrális műalkotásokat. Az amerikai kereskedőcsalád csak a múlt század nyolcvanas éveiben vált meg a Munkácsy-képektől, akkor vásárolta meg a kanadai Hamilton Galéria a Krisztus Pilátus előtt című művet, Pákh Imre pedig, a Golgotát. Korszerű restaurálásuk csak ezt követően kezdődhetett.

– A Golgota 1991-ben, a Krisztus Pilátus előtt pedig 1995-ben érkezett meg Magyarországra, mindkettő teljesen leromlott állapotban – emlékeztetett Szentkirályi Miklós. – A Golgotát több mint egy évig restauráltuk, de a Krisztus Pilátus előtt című alkotás rendbehozatala is több mint egy fél év volt. Az eredeti Munkácsy-ecsetvonásokat öt-hat lakkréteg alatt találtuk meg, akkor, amikor későbbi ráfestések eltávolítása után füsttel, korommal borított réteg eltávolítása után rábukkantunk a tűzvészre utaló füstös-kormos rétegre. A feltárt eredeti műveket ezt követően a legkorszerűbb eljárásokkal konzerváltuk, így állaguk most jó, ám ez nem jelenti azt, hogy e több mint száz éves nagyméretű képek mozgatása nem hordoz minden egyes alkalommal jelentős kockázatokat – hangsúlyozta a restaurátor, aki a Krisztus Pilátus előtt című alkotás becsomagolását is irányította a múlt hétfői elszállítás előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.