Arra a kérdésre, hogy szerinte mennyit érhet a kanadai tulajdonban lévő Munkácsy-festmény, nem kívánt pontos összeggel válaszolni, mivel nem tartja magát szakembernek. Azt azért elmondta, hogy minden annyit ér, amennyit hajlandóak fizetni érte.
Viszonyítási alapokkal azért szolgált: „Amikor az eredeti tulajdonos 1886-ban megvásárolta a két képet, a Golgotáért 175 000, a Krisztus Pilátus előtt címűért pedig körülbelül 150 000 dollárt fizetett. Mindez mai pénzben 40–50 millió dollárnak felelne meg\" – becsülte meg az inflációt.
További támpontként megemlítette, hogy tudomása szerint az eddigi legdrágább Munkácsy-kép néhány éve kelt el 280 millió forintért. A rekorder azonban egy kis méretű zsánerkép, amihez képest egy fő mű nagyságrendekkel drágább. Azt is hozzátette, hogy a trilógia tulajdonában lévő darabját 2,2 milliárdra biztosították.
Azt mondja, hogy van a magyar államon kívül is érdeklődő az ő tulajdonát képező Golgotára. „Megkeresett egy társaság Amerikából, akik Budapesten látták először a trilógiát. Első szándékuk szerint mindhárom képet megvették volna, de amikor rájöttek, hogy a magyar állam biztos nem válik meg az Ecce homo című képtől, az én festményemre koncentráltak.
Amikor eljöttek hozzám New Yorkban, már mindent tudtak a festőről. Kíváncsi voltam, miért szeretnék megvenni, hiszen ez hatalmas méretű kép, amit nem egyszerű otthon elhelyezni.
Azt mondták, hogy a művek történetét kutatva kiderítették, hogy az eredeti tulajdonos utaztatta őket Amerikában. Templomokban állította ki a műveket, így alig fél év alatt több mint kétmillió ember csodálhatta meg azokat.
Ők egy amerikai evangélikus egyházhoz közeli befektető társaságot képviselnek. Szintén fantáziát látnak abban, hogy körbevigyék a képeket, hogy azokat – az adóból leírható – belépőjegyért nézhessék meg a hívők.
Mivel csak Amerikában több tízmillió tagja van az egyházuknak, számításaik szerint rövid idő alatt megtérülne a képek ára.\"
Egy igen gazdag orosz üzletember is megvenné a Golgotát – állította Pákh Imre. A rejtélyes vevőt úgy írta le, mint világ egyik legtehetősebb emberét, aki személyes okok miatt ortodox templomokat építtet mindenfelé.
– Én viszont töretlenül úgy gondolom, hogy a trilógiának együtt kell maradni, mégpedig magyar tulajdonban. Ezért várom a magyar kormány végleges, és remélhetőleg pozitív döntését – ismertette lehetőségeit és terveit a műgyűjtő.
Arra a kérdésre, vajon elképzelhetőnek tartja-e, hogy amennyiben a kanadai képet sikerül megvennie az államnak, a tulajdonában lévő Golgotát jutányos áron, mondjuk annyiért, amennyit annak idején fizetett érte, a Déri Múzeum rendelkezésére bocsátja, kitérő választ adott a milliomos műgyűjtő.
„Egyértelmű, hogy ezeknek a képeknek van egy felbecsült értéke. Mi tudjuk, hogy mi a kép jelenlegi piaci ára. Azt csak én tudom, hogy annak idején mennyit fizettem érte, és hogy azóta emelkedett-e az ára, vagy sem.\"
Pákh Imre ezután arról beszélt, hogy amennyiben sikerülne nyélbe ütni az üzletet a magyar állammal, a Golgotáért járó egész összeget a Munkácsy Alapítvány működtetésére, ezen belül is elsősorban képek vásárlására szeretné elkölteni:
„Most körülbelül ötven Munkácsy-képpel rendelkezem. Ehhez veszek még húszat–huszonötöt. Most is nagyon szép gyűjteménye van a Galériának, de az enyémmel együtt a maga teljességében lehetne bemutatni Munkácsy művészetét. Tehát ez lenne az én gyűjteményem végső pihenőhelye is.\"
Az NFM-nek írt levélről megkérdeztük Angi János múzeumigazgatót, ám ő sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta értesülésünket. Kósa Lajos debreceni polgármester viszont érdeklődésünkre közölte, a Munkácsy-trilógiához tartozó Golgota, illetve a Krisztus Pilátus előtt című alkotásról készült értékbecslés összegének megismerése érdekében vele egyeztetve valóban megkereste az NFM-et a Déri Múzeum igazgatója. Hozzáfűzte, nem tudja, milyen összegek szerepelnek majd a múzeum által most megkért értékbecslésekben. A HV 2,2 milliárd forintról szóló információját sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta.
Érdeklődésünkre NFM közölte, az értékbecslések elkészítésében való közreműködésre a Szépművészeti Múzeumot kérték fel július 25-én. A becsléseket ténylegesen elvégző bizottságot a múzeum jelöli ki, majd megküldeni a miniszternek az elkészült dokumentumokat. A NFM csak ezután tudja továbbítani az értékbecsléseket a Déri Múzeumnak. A tárca által lapunkhoz eljuttatott közlemény hangsúlyozza, a kormány támogatja a magyar nemzeti kulturális örökségtől elválaszthatatlan és jelenleg külföldi tulajdonban lévő Munkácsy-képek (a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt) állami tulajdonba vételét.
„Ennek érdekében a közelmúltban rendeletet hozott a nagy értékű műalkotások értékbecslési rendjéről. Az új előírások értelmében a jövőben három független szakértőnek kell megállapítania az alkotás értékét, és az állam nem fizethet magasabb vételárat ezek átlagánál. Így minden jogszabályi akadály elhárult, a kormány folytathatja a tárgyalásokat a magántulajdonban lévő Munkácsy-festmények tulajdonosaival, a rendelet kihirdetése után akár vételi ajánlatot is tehet\" – áll a közleményben.
Mint megírtuk, a New-York-i Vanemaker család, amely közel száz évig birtokolta a képeket, 1988-ban vált meg a két monumentális, addig minden év húsvétján saját áruházukban kiállított Munkácsy-képtől. A Golgota mintegy negyvenezer, a Krisztus Pilátus előtt című alkotás pedig hatvanezer dollárét került jelenlegi tulajdonosaik birtokába a Sotheby\'s árverésén.
A külföldi tulajdonban lévő képeket a kilencvenes évek elején Szentkirályi Miklós vezetésével Magyarországon restaurálták, majd az Ecce Homóval együtt a debreceni Déri Múzeum Munkácsy termében kiállították. A teljes Krisztus-trilógia 1995. augusztus 20-tól ez év július közepéig volt együtt látható, akkor a Krisztus Pilátus előtt című alkotást a hónap közepén összecsomagolták, és visszaszállították Kanadába, mert megvásárlásáról nem sikerült megállapodásra jutnia a magyar államnak és a képet jelenleg birtokló Hamilton Galériának.
A hazai tulajdonban lévő Ecce Homo mellett a Pákh Imre birtokában lévő Golgota van még jelenleg is a Munkácsy-teremben, utóbbi kép azonban 2012 óta „jogcím nélkül\". Kölcsönszerződését ugyanis nem hosszabbították meg, megvásárlásáról pedig szintén nincs megállapodás. (Ennek kapcsán Kósa Lajos arra kérte a kormányt, a Krisztus Pilátus előtt című alkotás mellett vásárolja meg a Golgotát is.)
Az ár kérdésben a jelek szerint nemcsak az eladóval van vitája a magyar államnak, hazai pályán sem teljes az összhang. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, az MNB Magyar Értéktár programjának tagja – aki egyébként 2012-ben is vezette a Munkácsy-képek megvételét célzó tárgyalásokat – annak az álláspontjának adott hangot, hogy a képeket meg kell vásárolni, ám nem mindegy, hogy milyen áron.
A HV úgy tudja, ezzel többen, így például Rákay Philip, az MTV M1 csatornájának intendánsa, a Munkácsy Alapítvány elnöke, L. Simon László parlamenti államtitkár, a Munkácsy Alapítvány volt elnöke, valamint Kósa Lajos sem értenek egyet, mert úgy vélik, nem szabad az ár miatt kockára tenni nemzeti kincseket. (Dombi Margit)