Együtt marad-e végül Munkácsy trilógiája?

Pákh Imre műgyűjtő továbbra is reméli, hogy együtt marad a művész Krisztus-trilógiája.

2014. 07. 29. 16:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Arra a kérdésre, hogy szerinte mennyit érhet a kanadai tulajdonban lévő Munkácsy-festmény, nem kívánt pontos összeggel válaszolni, mivel nem tartja magát szakembernek. Azt azért elmondta, hogy minden annyit ér, amennyit hajlandóak fizetni érte.

Viszonyítási alapokkal azért szolgált: „Amikor az eredeti tulajdonos 1886-ban megvásárolta a két képet, a Golgotáért 175 000, a Krisztus Pilátus előtt címűért pedig körülbelül 150 000 dollárt fizetett. Mindez mai pénzben 40–50 millió dollárnak felelne meg\" – becsülte meg az inflációt.

További támpontként megemlítette, hogy tudomása szerint az eddigi legdrágább Munkácsy-kép néhány éve kelt el 280 millió forintért. A rekorder azonban egy kis méretű zsánerkép, amihez képest egy fő mű nagyságrendekkel drágább. Azt is hozzátette, hogy a trilógia tulajdonában lévő darabját 2,2 milliárdra biztosították.

Azt mondja, hogy van a magyar államon kívül is érdeklődő az ő tulajdonát képező Golgotára. „Megkeresett egy társaság Amerikából, akik Budapesten látták először a trilógiát. Első szándékuk szerint mindhárom képet megvették volna, de amikor rájöttek, hogy a magyar állam biztos nem válik meg az Ecce homo című képtől, az én festményemre koncentráltak.

Amikor eljöttek hozzám New Yorkban, már mindent tudtak a festőről. Kíváncsi voltam, miért szeretnék megvenni, hiszen ez hatalmas méretű kép, amit nem egyszerű otthon elhelyezni.

Azt mondták, hogy a művek történetét kutatva kiderítették, hogy az eredeti tulajdonos utaztatta őket Amerikában. Templomokban állította ki a műveket, így alig fél év alatt több mint kétmillió ember csodálhatta meg azokat.

Ők egy amerikai evangélikus egyházhoz közeli befektető társaságot képviselnek. Szintén fantáziát látnak abban, hogy körbevigyék a képeket, hogy azokat – az adóból leírható – belépőjegyért nézhessék meg a hívők.

Mivel csak Amerikában több tízmillió tagja van az egyházuknak, számításaik szerint rövid idő alatt megtérülne a képek ára.\"

Egy igen gazdag orosz üzletember is megvenné a Golgotát – állította Pákh Imre. A rejtélyes vevőt úgy írta le, mint világ egyik legtehetősebb emberét, aki személyes okok miatt ortodox templomokat építtet mindenfelé.

– Én viszont töretlenül úgy gondolom, hogy a trilógiának együtt kell maradni, mégpedig magyar tulajdonban. Ezért várom a magyar kormány végleges, és remélhetőleg pozitív döntését – ismertette lehetőségeit és terveit a műgyűjtő.

Arra a kérdésre, vajon elképzelhetőnek tartja-e, hogy amennyiben a kanadai képet sikerül megvennie az államnak, a tulajdonában lévő Golgotát jutányos áron, mondjuk annyiért, amennyit annak idején fizetett érte, a Déri Múzeum rendelkezésére bocsátja, kitérő választ adott a milliomos műgyűjtő.

„Egyértelmű, hogy ezeknek a képeknek van egy felbecsült értéke. Mi tudjuk, hogy mi a kép jelenlegi piaci ára. Azt csak én tudom, hogy annak idején mennyit fizettem érte, és hogy azóta emelkedett-e az ára, vagy sem.\"

Pákh Imre ezután arról beszélt, hogy amennyiben sikerülne nyélbe ütni az üzletet a magyar állammal, a Golgotáért járó egész összeget a Munkácsy Alapítvány működtetésére, ezen belül is elsősorban képek vásárlására szeretné elkölteni:

„Most körülbelül ötven Munkácsy-képpel rendelkezem. Ehhez veszek még húszat–huszonötöt. Most is nagyon szép gyűjteménye van a Galériának, de az enyémmel együtt a maga teljességében lehetne bemutatni Munkácsy művészetét. Tehát ez lenne az én gyűjteményem végső pihenőhelye is.\"

 

Az NFM-nek írt levélről megkérdeztük Angi János múzeumigazgatót, ám ő sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta értesülésünket. Kósa Lajos debreceni polgármester viszont érdeklődésünkre közölte, a Munkácsy-trilógiához tartozó Golgota, illetve a Krisztus Pilátus előtt című alkotásról készült értékbecslés összegének megismerése érdekében vele egyeztetve valóban megkereste az NFM-et a Déri Múzeum igazgatója. Hozzáfűzte, nem tudja, milyen összegek szerepelnek majd a múzeum által most megkért értékbecslésekben. A HV 2,2 milliárd forintról szóló információját sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta.

 

Érdeklődésünkre NFM közölte, az értékbecslések elkészítésében való közreműködésre a Szépművészeti Múzeumot kérték fel július 25-én. A becsléseket ténylegesen elvégző bizottságot a múzeum jelöli ki, majd megküldeni a miniszternek az elkészült dokumentumokat. A NFM csak ezután tudja továbbítani az értékbecsléseket a Déri Múzeumnak. A tárca által lapunkhoz eljuttatott közlemény hangsúlyozza, a kormány támogatja a magyar nemzeti kulturális örökségtől elválaszthatatlan és jelenleg külföldi tulajdonban lévő Munkácsy-képek (a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt) állami tulajdonba vételét.

 

„Ennek érdekében a közelmúltban rendeletet hozott a nagy értékű műalkotások értékbecslési rendjéről. Az új előírások értelmében a jövőben három független szakértőnek kell megállapítania az alkotás értékét, és az állam nem fizethet magasabb vételárat ezek átlagánál. Így minden jogszabályi akadály elhárult, a kormány folytathatja a tárgyalásokat a magántulajdonban lévő Munkácsy-festmények tulajdonosaival, a rendelet kihirdetése után akár vételi ajánlatot is tehet\" – áll a közleményben.

 

Mint megírtuk, a New-York-i Vanemaker család, amely közel száz évig birtokolta a képeket, 1988-ban vált meg a két monumentális, addig minden év húsvétján saját áruházukban kiállított Munkácsy-képtől. A Golgota mintegy negyvenezer, a Krisztus Pilátus előtt című alkotás pedig hatvanezer dollárét került jelenlegi tulajdonosaik birtokába a Sotheby\'s árverésén.

 

A külföldi tulajdonban lévő képeket a kilencvenes évek elején Szentkirályi Miklós vezetésével Magyarországon restaurálták, majd az Ecce Homóval együtt a debreceni Déri Múzeum Munkácsy termében kiállították. A teljes Krisztus-trilógia 1995. augusztus 20-tól ez év július közepéig volt együtt látható, akkor a Krisztus Pilátus előtt című alkotást a hónap közepén összecsomagolták, és visszaszállították Kanadába, mert megvásárlásáról nem sikerült megállapodásra jutnia a magyar államnak és a képet jelenleg birtokló Hamilton Galériának.

 

A hazai tulajdonban lévő Ecce Homo mellett a Pákh Imre birtokában lévő Golgota van még jelenleg is a Munkácsy-teremben, utóbbi kép azonban 2012 óta „jogcím nélkül\". Kölcsönszerződését ugyanis nem hosszabbították meg, megvásárlásáról pedig szintén nincs megállapodás. (Ennek kapcsán Kósa Lajos arra kérte a kormányt, a Krisztus Pilátus előtt című alkotás mellett vásárolja meg a Golgotát is.)

 

Az ár kérdésben a jelek szerint nemcsak az eladóval van vitája a magyar államnak, hazai pályán sem teljes az összhang. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, az MNB Magyar Értéktár programjának tagja – aki egyébként 2012-ben is vezette a Munkácsy-képek megvételét célzó tárgyalásokat – annak az álláspontjának adott hangot, hogy a képeket meg kell vásárolni, ám nem mindegy, hogy milyen áron.

 

A HV úgy tudja, ezzel többen, így például Rákay Philip, az MTV M1 csatornájának intendánsa, a Munkácsy Alapítvány elnöke, L. Simon László parlamenti államtitkár, a Munkácsy Alapítvány volt elnöke, valamint Kósa Lajos sem értenek egyet, mert úgy vélik, nem szabad az ár miatt kockára tenni nemzeti kincseket. (Dombi Margit)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.