Ez a film nevezte először 1956-ot forradalomnak

Kósa Ferenc Cannes-ban díjazott filmje máig érvényes mondanivalóval hívja fel magára a figyelmet.

kgy
2014. 07. 01. 11:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Inkább megfojtom, ha fiunk lesz, mint hogy szegénynek maradjon” – mondja a parasztgazda a Tízezer nap egyik jelenetében, s mindez nem is fejezhetné ki jobban a parasztság helyzetét, különösképpen abban a mintegy huszonhét évben, amelyet Kósa Ferenc filmje átfog.

A magyar filmtörténet egyik legjelentősebb darabja – amelyet a magyar kritikusok beválogattak minden idők tizenkét legjobb filmje közé – immáron dvd-n is megjelent a Magyar Nemzeti Digitális Archívum (Manda) kiadásában.

Csoóri Sándor, Gyöngyössy Imre és Kósa Ferenc forgatókönyve egy család történetén keresztül mutatja be a parasztság megpróbáltatásait a negyvenestől a hatvanas évekig. Hiába az újabb és újabb politikai fordulatok 1945, 1948, 1953 és 1956 után, a parasztság helyzete nem javult. „Idegenek ebbe a faluba még sosem jöttek kapálni, intézkedni meg mindig eljöttek” – állapítja meg keserűen az egyik gazda, a folyamatos jövés-menésre és változó politikai széljárásra pedig csak annyit mondott: a papír türelmes, az ember türelmetlen.

A Tízezer nap Sára Feldobott kőjének párfilmje, a hatvanas években ez a két alkotás fejezte ki legjobban a paraszti életformát, annak minden kilátástalanságával.

Kósa, aki a nyíregyházi tanyavilágban töltötte a gyerekkorát, a filmgyári struktúrában nyílt szavazással kapta meg a Tízezer nap elkészítésének lehetőségét, amely diplomafilmje volt. Már ekkor érezte, afféle kodályi, bartóki módszer alapján szeretné megrendezni az alkotást. És szándéka, a magyar film nemzetközivé tétele számos más fiatal rendezővel közösen olyannyira megvalósult, hogy ekkortól datálhatjuk a magyar film aranykorát. Kósa Ferenc e sikerből egy cannes-i versenyszerepléssel és a legjobb rendező díjával vette ki a részét. Utóbbi különösen azért volt nagy siker, mert az alkotás a már fentebb megfogalmazott politikai témák miatt – többek között ebben a filmben hangzik el ’56-ról először, hogy forradalom volt – két évig dobozban maradt, és csak a nemzetközi siker hatására lehetett bemutatni.

Ami pedig a kodályi módszer követését jelenti: Kósa kifejezetten testközelből szerette volna tanulmányozni és gyűjteni a paraszti élet apró részleteit, és számos rendezőtársával indult neki az országnak magnetofonokkal, hogy interjúkat, vallomásokat rögzítsenek.

A Tízezer nap szociográfiai pontosságú darab, egyik legnagyobb erénye a hiteles vidékábrázolás. Arcok, közelik mesélnek megrázó sorsokról, máskor totálképekben látjuk a földeken dolgozó munkásokat. A piacon gyönyörű lovakért megy a vásár, máskor csak a hétköznapok lopott képeit látjuk Sára Sándor nagyszerű fekete-fehér felvételén.

Az idő múlását a művészfilm fénykorában megszokott metódus szerint e műben sem jelölték ki, a nézőnek a politikai fordulatok jelzik a változást. A Tízezer nap a magyar filmtörténet egyik legemlékezetesebb, legőszintébb alkotása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.