Halála után lett világsztár fotós a dadusból

Az átlagos dadusról halála után derült ki, hogy minden idők egyik legjobb utcai fotósa. Film lett a sztoriból.

Kárpáti György
2014. 07. 06. 10:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néha a legváratlanabb helyzetekben bukkanhatunk kivételes történetekre. Még gyakrabban nem is sejtjük, hogy valami rendkívüli is kibontakozhat a környezetünkben található leghétköznapibb helyzetekből, eszközökből, tárgyakból. Egy ilyen váratlan utazás résztvevője lett egy átlagos hétköznap John Maloof, aki semmi mást nem tett, mint szenvedélyének hódolva jó csomó negatívot vásárolt egy aukción, s a fotókból nemcsak Chicago történetének dokumentálását kapta meg, de a felvételek egy egészen rendkívüli tehetségről is tanúbizonyságot tettek.

Maloof mind több felvételt igyekezett összegyűjteni az ismeretlen szerzőről, akiről kiderült, hogy Vivian Maiernek hívták. Mivel ez a név fotós berkekben teljesen ismeretlen volt, Maloof Maier nyomába eredt, s egyik fantasztikus felfedezés követte a másikat. Maierről kiderült, hogy civilben egy teljesen hátköznapi(?) dadus volt, aki mások mellett olyan ismert közéleti személyiségeknél is dolgozott, mint a talkshow-sztár Phil Donahue.


Ez a hölgy a gyerekfelügyelet mellett egész életében fotózott és filmezett, úgy, hogy az eredményt senkinek nem mutatta meg. Pedig ha megosztotta volna a képeit a nyilvánossággal, még életében megkaphatta volna a megérdemelt elismerést. Mert munkásságát utóbb az utcai fényképezés kvintesszenciájaként ünnepelték, és posztumusz a legnagyobb fotósok közé emelték be.

A Vivian Maier nyomában okosan vezeti be a nézőt a történetbe, egy fiatal történész ártatlan anyaggyűjtéséből az egyik legizgalmasabb emberi történet bontakozik ki. Vivian Maier művészetének egyik titka, hogy Rolleiflex fényképezőgéppel készítette a felvételeket, amelynek előnye, hogy a készülékbe felülről kellett belenézni, s emiatt az emberek többnyire nem tudták, hogy fényképezik őket. Így készített több mint 150 ezer felvételt, elsősorban New York-i és chicagói emberekről és épületekről, és különös érzéke volt életképek megörökítéséhez is.


A dokumentumfilmben Maier számos munkáltatója szólal meg, s visszaemlékezéseikből egy egészen zavarba ejtő kép alakul ki egy végtelenül különös személyiségről. A minden kacatot szenvedélyesen gyűjtő, a részletekben elvesző, de az emberi kapcsolatokkal egész életében hadilábon álló Maierről és munkásságáról fotósok beszélnek szuperlatívuszokban, csodás felvételeiből a néző is jó párat megtekinthet, sőt, a mozgóképes anyagokból is kapunk egy csokorra valót. A tehetségesen túl a Vivian Maier nyomában arról is bizonyságot ad, hogy léteznek még apró csodák mai világunkban is. Csak kellő nyitottsággal nézzünk szét magunk körül.

(Vivian Maier nyomában, színes és fekete-fehér, feliratos, amerikai dokumentumfilm, 83 perc, 2013, Rendező: John Maloof,Charlie Siskel. Forgalmazó: Cinefil-Co. Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.