Magyarországon is grandiózus eredménnyel nyitott A galaxis őrzői, és ez tökéletesen illeszkedik a legújabb hollywoodi blockbuster nemzetközi fogadtatásához. Ehhez természetesen hozzájárul a combos globális marketingkampány és az akuttá váló képregényfilm-reneszánsz, de nem szabad legyinteni a szájhagyományra sem. Láthatóan a közönségnek tetszik, amit lát, így gyorsan terjed a híre a beszélő mosómedve és csapata intergalaktikus mentőakciójának.
Hollywoodban máris arról beszélnek, hogy a filmmel kinyílt Pandóra szelencéje, és már olyan képregényfilmek is kasszát robbantanak, amelyekben nem a legismertebb figurák, Batman, Superman vagy Pókember szerepelnek. Korai lenne megválaszolni, hogy kizárólag a képregényhősökről fog-e szólni a következő évtized kommerszfilm-gyártása, ám ahogy korábban már lapunk is megírta, a stúdiók egymásra licitálva jelentik be újabb és újabb képregényfilmterveiket, azaz a mennyiségi dömping garantált legalább az évtized végéig.
De vajon a népszerűséggel összefügg-e a minőség, tényleg olyan jó, vagy társainál lényegesen jobb, esetleg más A galaxis őrzői? A válasz nagyjából valamennyi kérdésre: nem.
Egy film kasszasikerré válása természetesen nem garantálja az alkotás minőségét, és A galaxis őrzői közel sem lóg ki felfelé a képregénymozik sorából. Egy számítógépes animációval életre keltett nagyszájú mosómedve valóban színt visz a történetbe, társa, egy sztoikus nyugalommal tevékenykedő fa humort kölcsönöz a filmnek, a többi három karakter ugyanakkor a sztereotípiák alapján született és tevékenykedik.
Ők azok a – kezdetben – kétballábas szuperhősök, akiknek a motivációja meglehetősen széthord, és csak egy börtönből való szökés közös ügye után válnak apránként a galaxis őrzőivé, vagyis egy konkrét ellen miatt szövetkeznek, majd a muri jónak tűnik, hogy folytatódjon.
A galaxis őrzői, valamint a hatvanas évek végétől létező képregény eredetije tematikában, cselekményszervezésben és fordulataiban is az ismert klisék mentén halad. Újdonság abban sincs, hogy a látvány elképesztően profi, ezt egyedül Hollywood tudja manapság. Az ugyanakkor tény, hogy A galaxis őrzői olyan szinten szórakoztat (főleg a fiatalabb célcsoportokra gondolva), amely még hasonszőrű társainak sem sikerül. Itt ugyanis a családi filmes ambíciók és a humor sokkal jobban dominál, mint más, drámaibbra vett történeteknél.
Így hiába a tragikus felütés – egy anya halála után félárvává váló kisfiú –, összességében könnyed és játékos A galaxis őrzői, nélkülözve a szuperhősök zordságát és súlytalanná téve azok drámai kálváriáit.
(A galaxis őrzői, amerikai akciófilm, 122 perc, 2014. Rendező: James Gunn.)