Ahol Viktória királynő és Kylie Minogue találkozik

Kathryn Johnson a világ legnagyobb iparművészeti múzeumának a vezető kurátora, és már David Bowie fejében is „járt”.

Szathmáry István Pál
2014. 08. 04. 12:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mennyire számít a Viktória és Albert Múzeum haladó intézménynek az Egyesült Királyságban?
– A múzeumot az 1850-es években alapították, és akkortájt kétség kívül igen úttörőnek számított, hiszen ez volt az első múzeum Londonban, ami közpénz felhasználásával jött létre. Sőt, ez volt az első múzeum a világon, ahol kávézó nyílt, ami manapság magától értetődően hozzátartozik ehhez a szférához, hiszen teljesen természetes, hogy a művészetek élvezete mellett a látogatók közösségi élményekért is látogatják a kiállítóhelyeket. A Viktória és Albert Múzeum elsőként használt mesterséges világítást is a kiállítótermeiben, lehetővé téve ezzel, hogy az érdeklődők a munkaidő leteltével, az esti órákban is látogathassák. Nyilvánvaló, hogy egy több mint 160 éves múzeum már veszített valamennyit a kezdeti lendületéből, ugyanakkor úgy gondolom, mint a mai napig élen jár a múzeum abban, ahogy kapcsolat tart a populáris kultúrával, a kortárs divat világával, de említhetném példaként a rendkívül nagy sikerű David Bowie-kiállításunkat is. Most egyébként egy olyan kiállítás látható nálunk, amit a tiltakozások és tüntetések során használt eszközöknek szenteltünk, legyen szó például gázmaszkról vagy a szüfrazsettek teáskészletéről. A múzeum igazgatója előtt egyébként egy nem hierarchikus múzeum megteremtése lebeg célként, ami azt jelenti, hogy a látogatókat nem tanítani szeretné, hanem lehetővé tenni, hogy minél élvezetesebb módon maguk fedezhessék fel a múzeum kínálta lehetőségeket, és így gyarapítsák a tudásukat.

Az embernek az a benyomása, hogy a szigetországban, de különösen Londonban nagyon nyitott és innovatív a múzeumi szféra. Mennyire állja meg a helyét ez a vélekedés?
– Manapság már teljesen elfogadott az Egyesült Királyságban, hogy a múzeumok egyfajta közösségi terekként is működnek. Ennek az irányzatnak a kezdőlökést a hetvenes években kibontakozó úgynevezett „új muzeológia„ névre keresztelt mozgalom adta. Ez többek között arról szólt, hogy a múzeumok hogyan tudnák minél jobban szolgálni a szélesebb közönséget, illetve megtalálni a módját annak, hogy a kiállítási tárgyak bemutatásának módja kilépjen abból a korábbi, kissé akadémikus és sokak számára unalmas keretekből, amit jórészt a rengeteg, a tárgyak mellé kitett írott kísérőszövegben jelentett. Ezzel elkezdődött egy folyamat, amelynek része volt az is, hogy egyre fontosabbá vált a múzeumokon belül az oktatással foglalkozó osztályok működése is. Természetesen ezek mellett a kedvező változások mellett a kutatás és a tudományos munka ma is ugyanolyan kiemelt szerepet játszik a brit múzeumi életben, mint korábban.

Az angol múzeumokban járva feltűnő, hogy milyen nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a gyerekek számára is élményeket kínáljanak. Ez a V&A esetében is így van?
– Nálunk is folyik múzeumpedagógia munka, szervezünk műhelyeket a fiatalabb korosztályok számára is, és nálunk is találni olyan szobát, ahol a gyerekek beöltözhetnek különféle ruhákba. Ám azt fontos hangsúlyozni, hogy a V&A elsősorban mégiscsak a felnőtt látogatók érdeklődésére számíthat. Ugyanakkor tartozik hozzánk egy külön múzeum Kelet-Londonban, ami a Gyerekkor Múzeuma nevet kapta (Museum of Childhood). Úgy gondolom egyébként, hogy nem feltétlenül szükséges külön kiállításokat szervezni a gyerekek számára, sokkal inkább az a célravezető, ha igyekszünk a kiállításainkat a lehetőségekhez mérten minél érdekesebbé és szórakoztatóbbá tenni. Emlékszem, amikor először jártam Londonban kilencévesen, ellátogattunk a V&A-be is, és ott megnéztünk egy kiállítást, amiről ma már tudom, hogy egy Japánról szóló tárlat volt, de akkor ez persze nem volt ennyire nyilvánvaló a számomra. Viszont a mai napig emlékszem, mennyire az élmény hatása alá kerültem a képek, filmek és a környezet nyújtotta ingereknek hála. Csak feküdtem a földön és nem akartam eljönni onnan.

A múzeum legutóbbi nagy dobása a rocksztár és popikon David Bowie személyének szentelt kiállítás volt. Önnek kurátorként mekkora kihívást jelentett ez a meglehetősen szokatlan és vizuálisan is nagyon újszerű vállalkozás?
– Nagyon komoly kihívás volt, már csak azért is, mert az ő személyes gyűjteménye több ezer darabból áll. Másrészt ő maga személyesen nem volt bevonva ebbe a munkába, így nekünk a saját fejünk után menve kellett értelmezni a munkásságát, úgyhogy igyekeztem azt szem előtt tartani, hogy vajon ő miféle víziókat fogadna el vagy látna szívesen. Azt hiszem, hogy sikerült valami olyan különleges élményt létrehoznunk, amit úgy tudnék leírni, hogy Dawid Bowie fejében, az ő gondolatai és látomásai között sétálhat a néző. Ebben természetesen a kiállításon megvalósított fantasztikus dizájnnak is nagy szerepe van. Szerettük volna elkerülni a popzenészekről szóló korábbi kiállítások kliséit, így nem az volt a cél, hogy a sztár legapróbb személyes holmija is ki legyen állítva, hanem valamiképpen betekintést engedni a nézőnek annak a kreatív gondolkodásmódnak a működésébe, amelyből Bowie munkássága táplálkozik, beleértve ebbe az öltözködési stílusát vagy a fellépései koreográfiáját.

Mennyire elfogadott gyakorlat a brit múzeumi életben, hogy egy élő rocksztár személye köré épül egy kiállítás?
– A popzene és popkultúra egyre elfogadottabb témává vált napjainkra a múzeumi szférán belül is. A V&A első ilyen jellegű kiállítása Kylie Minogue-hoz kötődött. Ez akkor, 2007-ben, komoly sajtóvisszhangot kapott és vitákat generált, sokan nevetségesnek tartották ezt azt ötletet. A Bowie-kiállítás kapcsán semmi hasonló visszajelzés nem volt.

Egy ideje a magyar múzeumi életen belül is egyre nagyobb hangsúlyt kap a kurátori munka fontossága. Hogyan fogalmazná meg: ki az a kurátor, és milyen erényekkel, képességekkel kell rendelkeznie?
– A szakma megítélése nagyon sokat változott az utóbbi időkben. Idősebb kurátor kollégák mesélték nekem, hogy a kilencvenes években kurátornak lenni egyáltalán nem számított „szexi” foglalkozásnak. Ma viszont sokkal nagyobb az elfogadottsága, olyannyira, hogy ma már nagy bevásárlóközpontok és plázák is alkalmaznak „kurátorokat”, vagyis a vizuális összképre figyelő szakértőket. A kurátor fogalma ma már egyre inkább a kommunikációval kapcsolódik össze, és olyasvalakit ír le, akinek többek között az a feladata, hogy megragadja és lekösse az emberek figyelmét. És ő az, aki a legkülönfélébb múzeumi szakértől és kutatók munkáját összekapcsolja.

Ezek után adódik a kérdés, hogy ön hogyan lett kurátor?
– Nem a hagyományos úton és nem a megszokott háttérrel. Nem művészettörténet tanultam, hanem irodalmat. A jelenlegi hivatásom mégsem áll annyira távol attól, amit tanultam, mivel úgy gondolok a múzeumra és az ott folyó munkára, mint egy másfajta történetmesélési lehetőségre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.