– Mennyire számít a Viktória és Albert Múzeum haladó intézménynek az Egyesült Királyságban?
– A múzeumot az 1850-es években alapították, és akkortájt kétség kívül igen úttörőnek számított, hiszen ez volt az első múzeum Londonban, ami közpénz felhasználásával jött létre. Sőt, ez volt az első múzeum a világon, ahol kávézó nyílt, ami manapság magától értetődően hozzátartozik ehhez a szférához, hiszen teljesen természetes, hogy a művészetek élvezete mellett a látogatók közösségi élményekért is látogatják a kiállítóhelyeket. A Viktória és Albert Múzeum elsőként használt mesterséges világítást is a kiállítótermeiben, lehetővé téve ezzel, hogy az érdeklődők a munkaidő leteltével, az esti órákban is látogathassák. Nyilvánvaló, hogy egy több mint 160 éves múzeum már veszített valamennyit a kezdeti lendületéből, ugyanakkor úgy gondolom, mint a mai napig élen jár a múzeum abban, ahogy kapcsolat tart a populáris kultúrával, a kortárs divat világával, de említhetném példaként a rendkívül nagy sikerű David Bowie-kiállításunkat is. Most egyébként egy olyan kiállítás látható nálunk, amit a tiltakozások és tüntetések során használt eszközöknek szenteltünk, legyen szó például gázmaszkról vagy a szüfrazsettek teáskészletéről. A múzeum igazgatója előtt egyébként egy nem hierarchikus múzeum megteremtése lebeg célként, ami azt jelenti, hogy a látogatókat nem tanítani szeretné, hanem lehetővé tenni, hogy minél élvezetesebb módon maguk fedezhessék fel a múzeum kínálta lehetőségeket, és így gyarapítsák a tudásukat.
– Az embernek az a benyomása, hogy a szigetországban, de különösen Londonban nagyon nyitott és innovatív a múzeumi szféra. Mennyire állja meg a helyét ez a vélekedés?
– Manapság már teljesen elfogadott az Egyesült Királyságban, hogy a múzeumok egyfajta közösségi terekként is működnek. Ennek az irányzatnak a kezdőlökést a hetvenes években kibontakozó úgynevezett „új muzeológia„ névre keresztelt mozgalom adta. Ez többek között arról szólt, hogy a múzeumok hogyan tudnák minél jobban szolgálni a szélesebb közönséget, illetve megtalálni a módját annak, hogy a kiállítási tárgyak bemutatásának módja kilépjen abból a korábbi, kissé akadémikus és sokak számára unalmas keretekből, amit jórészt a rengeteg, a tárgyak mellé kitett írott kísérőszövegben jelentett. Ezzel elkezdődött egy folyamat, amelynek része volt az is, hogy egyre fontosabbá vált a múzeumokon belül az oktatással foglalkozó osztályok működése is. Természetesen ezek mellett a kedvező változások mellett a kutatás és a tudományos munka ma is ugyanolyan kiemelt szerepet játszik a brit múzeumi életben, mint korábban.