Atom Egoyan és az eltűnő szép napok

David Cronenberg mellett a legmagasabban jegyzett kanadai rendező Atom Egoyan, aki hazájában igazi népi hős.

Kárpáti György
2014. 08. 23. 14:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyiptomban született örmény szülők gyermekeként, majd Nyugat-Kanadában nőtt fel, s filmesnek állva a kanadai mozgóképhagyományokat gazdagította, sikerei az észak-amerikai országnak hoztak dicsőséget. A két Oscar-jelölése és világsikerű filmjei ellenére végtelenül szerény és rokonszenves Atom Egoyan mégis büszke örmény gyökereire, mindent megtesz az örmény kultúra népszerűsítéséért, terjesztéséért.

2002-ben elkészítette régi álmát, az Ararátot, amely az 1915-ös ottomán örmény népirtásnak állít emléket. A jereváni nemzetközi filmfesztiválon tavaly életműdíjat adott át egy másik örmény származású hősnek, Charles Aznavournak.

A Magyar Nemzetnek adott interjújában a kanadai rendező elmondta: Aznavour vitathatatlanul a legnagyobb élő hérosz az örmény embereknek, megtiszteltetés volt számára életműdíjat átadni neki. Hozzátette, Aznavour élete modellértékű nemcsak az idősebbeknek, de a fiatalabbaknak is, és ebben látja az igazán nagy hatását a sanzonénekesnek, aki szerinte hihetetlen érzékkel képes megragadni az emberek fantáziáját.

Nagybetűs művész, erős személyiséggel, elköteleződéssel Örményország felé. Egoyan többek között ezért kérte fel Aznavourt az Ararát egyik szerepére.

Utóbbi filmmel kapcsolatban a téma érzékenysége és kényessége miatt felvetettem a rendezőnek, hogy igen bátor vállalás volt, amit Egoyan erősen helyeselt. Az Ararát elkészítését kivételes lehetőségnek nevezte, amely a legritkább esetben áll a rendező rendelkezésére, ezért azt mindenképpen ki kell használni.

Egoyan a világsikert arató, két Oscar-díjra jelölt Eljövendő szép napok és a Felicity utazása után készítette el kanadai–francia koprodukcióban a filmet, amely címében az örmények szent hegyének állít emléket. Egoyan tíz-húsz évvel korábban nem is gondolt arra, hogy anyagilag finanszírozható lehet egy ilyen projekt, és utólag is igen kockázatosnak nevezte.

A film hatásával kapcsolatban elmondta, a Cannes-ban versenyen kívül bemutatkozó alkotása azért is lepte meg a nézőket, mert sokkal direktebb volt, mint szimbolikus, szürreális elemeket tartalmazó korábbi munkái. Köztudomású, hogy Egoyan szerint minden idők egyik legjobb filmje Szergej Paradzsanov A gránátalma színe, egy szürreális mese a Szajat-Novaként ismert örmény bárd, Arutyin Szajadjan életéről. A szovjet színekben készült 1969-es műről Egoyan elmondta, számára minden filmjéhez nagy inspirációt jelent ez az alkotás, amely a mai napig egy élő múzeumként hat rá, és a tablóin keresztül a teljes örmény psziché reprezentálódik. „A témákat hihetetlen gondossággal választották ki, miközben a kamera sosem mozdul meg a kultúra és fantázia eme elképesztően gazdag, történelmi tárházában” – lelkendezett Egoyan Paradzsanov filmjéről. Szerinte a film nemcsak egy nemzetről, az örmény népről szól, hanem a művészet közvetítésének kivételes formájáról van szó, amely álomszerűségében egyetlen pillanatig sem didaktikus.

Egoyant az 1991-es A kárbecslő óta a független film egyik emblematikus figurájaként tiszteli a közönség, ezért is figyelemre méltó, hogy a 2009-es Chloe – a kísértés iskolája óta mintha egyre határozottabban mozdulna el a kommersz irányába. Ennek bizonysága az idei cannes-i versenyszekcióban szereplő The Captive Ryan Reynolds főszereplésével, valamint a tavaly ősszel Torontóban bemutatott Devil’s Knot című thrillere, Colin Firth és Reese Witherspoon főszereplésével. Egoyan egyetért a mainstreamhez való közeledéssel, és elismeri, hogy azért szerepelnek nagy sztárok az utóbbi filmjeiben, mert ezzel könnyebbé válik a finanszírozásuk. Elmondta, a kilencvenes években olyan kanadai független filmeket készített, amelynek a gyártója szabad kezet adott neki. Amikor viszont kinyílt a piac, hirtelen egy másik ligában, más feltételekkel kellett filmeznie. „Az új filmjeimmel tesztvetítéseket kell tartani, rengeteg kontroll és vélemény áll mögöttük, kevésbé van közvetlen ráhatásom a végeredményre” – vonta le a konklúziót Egoyan, hozzátéve, hogy mennyire más volt a kilencvenes években Cannes-ban versenyben szerepelni, és milyen nehézségekbe ütközik most versenybe kerülni egy-egy új filmjével. „Változik a világ, és vele együtt változunk mi is” – mondta, de ebbe a kijelentésbe mintha némi keserűség vegyülne.

Utalt rá, hogy az elmondottak miatt vágyik ismét kisebb filmek elkészítésére, és példaként hozta fel a Citadel című dokumentumfilmjét, amely 2006-ban olyan kis költségvetéssel készült el, hogy mindenben a saját akarata érvényesült, így igen személyes darab lett belőle. A szakma érdekes ellentmondását fogalmazta meg azzal, hogy manapság könnyebb nagy költségvetésű filmeket tető alá hozni, mint közepes költségvetésűeket, ezért ma sokkal nagyobb nehézséget jelentene olyan filmeket elkészíteni, mint a kilencvenes évek kultalkotásai, az Exotica és az Eljövendő szép napok voltak. Továbbá úgy fogalmazott, a szerzőiséget, a rá jellemző líraiságot igyekszik továbbra is belecsempészni filmjeibe, ezért elfogadható kompromisszumnak nevezi ősszel bemutatandó alkotásait. „Volt egy idő, amikor a játékfilm látványosság volt, a történetmesélés egy formája. Érdekes, hogy engem éppen a történetmesélés nem foglalkoztatott különösebben, viszont mára az embereknek nincs idejük, türelmük végignézni egy filmet, megvárni a lassú folyásának kibontakozását, és ez a feszültség befolyásolja a rendezőt is” – mondta Egoyan.

Zárásképp pedig ő is rámutatott a technika változására, annak jelentőségére, hogy a filmezésben azért is nagyobb ma a konkurencia, mert sokkal könnyebben lehet filmet készíteni. „A digitális éra nemcsak a filmkészítést, de a filmnézést is megváltoztatta, nekünk pedig muszáj ehhez alkalmazkodni”. És bár szerinte ma már elképzelhetetlen, hogy valaki A gránátalma színéhez hasonló filmet készítsen, vagy az emberek megnéznének egy ilyen munkát, a változás ijesztő mivolta ellenére elkerülhetetlennek nevezi a folyamatot, és örömét fejezte ki, hogy máris itt van az új gondolkodású fiatal filmkészítő generáció, akik a megváltozott körülményekhez fognak alkalmazkodni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.