Egyiptomban született örmény szülők gyermekeként, majd Nyugat-Kanadában nőtt fel, s filmesnek állva a kanadai mozgóképhagyományokat gazdagította, sikerei az észak-amerikai országnak hoztak dicsőséget. A két Oscar-jelölése és világsikerű filmjei ellenére végtelenül szerény és rokonszenves Atom Egoyan mégis büszke örmény gyökereire, mindent megtesz az örmény kultúra népszerűsítéséért, terjesztéséért.
2002-ben elkészítette régi álmát, az Ararátot, amely az 1915-ös ottomán örmény népirtásnak állít emléket. A jereváni nemzetközi filmfesztiválon tavaly életműdíjat adott át egy másik örmény származású hősnek, Charles Aznavournak.
A Magyar Nemzetnek adott interjújában a kanadai rendező elmondta: Aznavour vitathatatlanul a legnagyobb élő hérosz az örmény embereknek, megtiszteltetés volt számára életműdíjat átadni neki. Hozzátette, Aznavour élete modellértékű nemcsak az idősebbeknek, de a fiatalabbaknak is, és ebben látja az igazán nagy hatását a sanzonénekesnek, aki szerinte hihetetlen érzékkel képes megragadni az emberek fantáziáját.
Nagybetűs művész, erős személyiséggel, elköteleződéssel Örményország felé. Egoyan többek között ezért kérte fel Aznavourt az Ararát egyik szerepére.
Utóbbi filmmel kapcsolatban a téma érzékenysége és kényessége miatt felvetettem a rendezőnek, hogy igen bátor vállalás volt, amit Egoyan erősen helyeselt. Az Ararát elkészítését kivételes lehetőségnek nevezte, amely a legritkább esetben áll a rendező rendelkezésére, ezért azt mindenképpen ki kell használni.
Egoyan a világsikert arató, két Oscar-díjra jelölt Eljövendő szép napok és a Felicity utazása után készítette el kanadai–francia koprodukcióban a filmet, amely címében az örmények szent hegyének állít emléket. Egoyan tíz-húsz évvel korábban nem is gondolt arra, hogy anyagilag finanszírozható lehet egy ilyen projekt, és utólag is igen kockázatosnak nevezte.
A film hatásával kapcsolatban elmondta, a Cannes-ban versenyen kívül bemutatkozó alkotása azért is lepte meg a nézőket, mert sokkal direktebb volt, mint szimbolikus, szürreális elemeket tartalmazó korábbi munkái. Köztudomású, hogy Egoyan szerint minden idők egyik legjobb filmje Szergej Paradzsanov A gránátalma színe, egy szürreális mese a Szajat-Novaként ismert örmény bárd, Arutyin Szajadjan életéről. A szovjet színekben készült 1969-es műről Egoyan elmondta, számára minden filmjéhez nagy inspirációt jelent ez az alkotás, amely a mai napig egy élő múzeumként hat rá, és a tablóin keresztül a teljes örmény psziché reprezentálódik. „A témákat hihetetlen gondossággal választották ki, miközben a kamera sosem mozdul meg a kultúra és fantázia eme elképesztően gazdag, történelmi tárházában” – lelkendezett Egoyan Paradzsanov filmjéről. Szerinte a film nemcsak egy nemzetről, az örmény népről szól, hanem a művészet közvetítésének kivételes formájáról van szó, amely álomszerűségében egyetlen pillanatig sem didaktikus.