Időutazó fényképek két bőrönd mélyéről

A Magnum Photos képügynökség alapítóinak ötven év után felbukkant fotográfiái a Mai Manó Házban.

Szathmáry István Pál
2014. 08. 18. 13:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sors fintorának is nevezhetnénk, hogy ennek az eredeti kiállításnak a címe Az idő arca volt. Már csak ezért is érdemes eltűnődni a most ismét látható tárlat kapcsán, hogy ennyi évtized után érettebbnek vagy éppen túlhaladottnak, netán avíttasnak minősül-e az egykori kétség kívül élvonalbeli alkotók friss műveit felvonultató válogatás.

Egyet lehet érteni a kiállítási kísérőszöveggel: ezek a képek éppen attól időtlenek, mert magára a munkára is több időt szántak és szánhattak az alkotók. Persze nem csak ettől erősek, frissek és elevenek ezek a fényképek. Ami közös bennük, hogy legyen szó magyarországi helyszínről vagy Ázsia messzi tájairól, színek és digitális utómunka nélkül is olyan minőségű fotók születtek, amelyek bármelyik ma készült képpel felveszik a versenyt, miközben gondolati mélységben, mögöttes tartalom terén a mai mezőny többségére is rávernek.

És ha már szóba került Magyarország: Jean Marquis 1954-ben hazánkban tett látogatása alatt készült fotóin vidéki helyszínek és átlagos emberek tűnnek fel. Idős parasztasszonyok táncolnak egymással, fiatal, népviseletbe öltözött lányok igyekeznek átkelni a földutat borító sártengeren, kezükben esernyőkkel. A kor politikai klímája is feltűnik egy-egy fotón: anyuka igazgatja egy virágot tartó kislány ünnepi ruháját a cserepes virágokkal szelídített Sztálin-mellszobor előterében.

Talán az egyik legjobb példa a közhelyes témák nem közhelyes megközelítésére Werner Bischof 1952 és 1954 között keletkezett fotónaplója. Bischof egzotikus tájakat keresett fel, de nem az olcsó meghökkentés vagy a minél szokatlanabb látvány érdekelte, hanem az ősi kultúrák mélyén rejtőző erő és nyugalom. Nem csoda, hogy ezzel a hozzáállással nem számított a szerkesztők kedvencének, a kései néző azonban hálás lehet ezekért az ihletett és elmélyült képekért. A láma mellett ballagó andoki asszonyok, a megrendítően hatalmas hegy árnyékában furulyázva sétáló fiú, sőt még a hajdúhadházi magyar kisfiú könnyes arcát megörökítő felvétel is valamiféle időtlen – és azóta jó eséllyel végképp elveszett – nyugalom hírnökei.

A kiállításról természetesen nem hiányozhat nagy hírű honfitársunk, Robert Capa sem. Tőle a francia Baszkföldön 1952-ben készült képek szerepelnek. A falusi ünnep pillanatait megörökítő fotókon átüt az életerő.

Erich Lessing Bécsi gyerekek címet viselő 1954-es sorozata sajátos perspektívát kínál a patinás császárvárosról, amit mintha megszállnának az önfeledten játszó kiskorúak. Az egykori birodalmi dicsőség végóráit élő brit főváros tűnik fel Inge Morath fotóin. Rókaprém kabátos úriasszonyok, a viktoriánus hangulatok utolsó foszlányai láthatók a képeken. Az egzotikus tájakat és főleg azok lakóit sajátos érzékenységgel megörökítő Marc Riboud munkásságából nemrég adott ízelítőt a Mai Manó Ház, jó ismét viszontlátni a képeit.

A nagy érdeklődésre való tekintettel meghosszabbították a Magnum Photos ügynökség kiállításait Budapesten: a Capa Központban szeptember 21-ig látható a Kontaktok, míg az Elsők című tárlat október 5-ig látható a Mai Manó Házban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.