– Kenyeres Bálint Tegnap című filmterve egy ideje már közöttünk van. A mostani velencei koprodukciós fórumos meghívása mindenképp szép elismerés, de a film szempontjából mit jelent pontosan? Újraindul, befejeződik, vagy még mindig folyamatban van a Tegnap megvalósítása?
– Tavaly nyáron vettem át Kenyeres Bálint filmtervét producerként, ami akkor már több gyártónál is megfordult, de eddig mindenhol elakadt a munka. Régi ismeretség a miénk a rendezővel, például a legsikeresebb rövidfilmjét, az Európa Filmdíjjal is kitüntetett Before Dawnt még kezdő filmesként gyártottam az Inforg Stúdió színeiben. Bár Kenyeres eddig csak kisfilmeket rendezett, komolyan jegyzik a nevét külföldön, ezért is szomorú, hogy évek óta nem tudja elkészíteni első játékfilmjét. Tavaly ő keresett meg, és kezdtük el a megfeneklett projektet ismét összerakni gyakorlatilag nulláról. Eredetileg is nemzetközi koprodukcióban készült volna a kétmillió euró költségvetésűre tervezett alkotás, de a korábban megszerzett pénzek időközben mind lejártak, mindent újra kellett kezdeni. Az eredeti partnerek mellé kerestem további koproducereket, azóta néyg országból sikerült pénzt szereznünk, és beszállt az ARTE tévécsatorna is. A Magyar Nemzeti Filmalap egyszer már megítélt egy 250 milliós gyártási támogatást a Tegnapnak, és bár a pályázást az új felállásban elölről kellett kezdeni, szándéklevélben biztosítottak minket arról, hogy továbbra is támogatnák Kenyerest. Jelenleg a finanszírozás jelentős része már rendelkezésre áll, körülbelül 15 százalékos hiányunk van, erre Velencében még privát befektetőket, forgalmazókat, tévéket igyekszünk megnyerni a filmnek. Egyébként jövő év elejére, február–márciusra tűztük ki a forgatást. Az eredetileg kiszemelt Stellan Skarsgard helyett A tetovált lányból ismert Michael Nyqvist lesz majd a főszereplő. Reményeink szerint 2016 első felében tudjuk majd bemutatni, remélhetőleg egy jelentős fesztiválon.
– A gyártó Mirage Film Studio készítette a Délibábot is, amelyet a jövő héten kezdődő Torontói Nemzetközi Filmfesztiválra hívtak meg, a legnagyobb nemzetközi elismeréseket így jelenleg a Mirage szállítja. Mivel Torontó nem versenyfesztivál, miképp kell értékelni a Délibáb szereplését?
– Torontónak fontos, hogy legyenek világpremierei, ezt a mi esetünkben is nagyon komolyan vették. Nagy megtiszteltetés, hogy beválogattak a programba, hiszen ide ritkán kerülnek be magyar játékfilmek, ha jól emlékszem, a Taxidermia volt az utolsó. Ebben a meghívásban érzésem szerint fontos szerepet játszott, hogy miközben a film a szabadság és az elnyomás eszméjével foglalkozik, egy olyan országból érkezik, amelynek most nagyon szélsőséges a nemzetközi megítélése épp ezeket a fogalmakat tekintve. Szerintem izgalmasnak találják egy, a régióból érkező rendező munkáját, aki ráadásul a western műfaját használja fel ehhez a témához. Torontót az amerikai forgalmazás kapujának tartják, így számunkra különösen sokat jelent az ottani szereplés. Titkon mindig is reménykedtünk abban Kovács Gábor producertársammal, hogy a főszereplő, Isaach de Bankolé Jarmusch-színészként való ismertsége miatt a Délibábot el tudjuk majd adni Észak-Amerikában. Torontó valóban nem versenyfesztivál, nincs szakmai zsűri, amely értékeli a filmeket, egy sokkal életközelibb rendszer van, a közönség díjaz, azok döntenek, akiknek a filmek készülnek. Ami a Délibáb hazai életét illeti, november 13-ától a magyar közönség is láthatja majd országos moziforgalmazásban.