– Kevés író foglalkozik ilyen konkrétan a saját civil foglalkozásával. Miért gondolta, hogy érdemes a hivatali és az angoltanári élményeihez nyúlni?
– Regényeknél nem árt, ha egy mindenki által ellenőrizhető, ismert világból indulunk ki. A hivatalról és a nyelvtanulásról minden olvasónak lehet és van élménye. De azért törekszem az egyensúlyra: a Nagyapám tudott repülni című novelláskötetemben például igen kevés novella kapcsolódik konkrét élményhez, és az új regénynek a harmadik, befejező része is teljesen fiktív. Az első kettőnek valóban van reális kiindulási alapja, de egyikük sem kulcsregény: nincsenek benne felismerhető személyek, vannak viszont felismerhető típusok.
– A regény harmadik része tragikus utópia; elöregszik a társadalom, és erre az a válasz, hogy a feleslegessé vált idős emberek tömegeit kivégzik. Nyomasztják a hosszú távú társadalmi problémák?
– Nem gondolom, hogy a kortársaimnál erősebben nyomasztana az öregedés vagy az öregkori nélkülözés gondolata. Persze rendre előjönnek ezek a kérdések, de jobbára csak száraz elemzések vagy kávéházi sóhajtozások formájában. Teljes súlyában, úgy tűnik, senki nem méri föl a problémát. A könyvben rettenetes válasz születik az elöregedő társadalom kérdésére, amely – remélem – az irodalom területén marad.
– Ez a tragikus hangvétel az eddigi munkáira kevésbé jellemző. Nehéz volt humor nélkül írni?
– Igen. Általában is nehéz volt megtalálni a formát, amelyben ez a történet hitelesen tud megszólalni. Két előző változatától voltam kénytelen megválni; vagy a nyelvezet, vagy a történetvezetés, vagy a korábban lelkesen kultivált szerzői kiszólások rontották el őket. Úgy éreztem, a történethez az illik, ha szerzőként háttérbe húzódom. A Nem kell vala megvénülnöd 2.0 elég nagy változást jelent, korábbi könyveimet ugyanis a mostaninál erőteljesebben jellemezte az irodalmi hagyománnyal való bíbelődés. Csodás időszak volt, és ha a szívemnek van legalább két csücske, az egyiken – szelíd csillagok gyűrűjében – biztos ez a kis semmi ül egy ágon és hangtalan vacog. De előző regényem, az Amelyben Ekler Ágostra emlékezünk megírása után rájöttem, hogy ezzel voltaképpen körbejárok: nem mutat előre vagy ki belőle túl sok minden. Ezért most olyan könyvet akartam írni, amelyben a szövegirodalmi játék a történetmondás alá rendelődik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!