Szabályok nélkül muzsikál a Czemende

Rock népzenei elemekkel, de nem mulatós, sem lakodalmas: a Czemende egy bizonyos határt nem lépne át.

2014. 08. 31. 18:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A zenekar deklarált célja a magyar népdal, valamint az igényes rock egyfajta keverékének megjelenítése. E fúziós muzsikával mindkét zenei táborból lehet híveket toborozni?
– Hiszem, hogy a zene mindenkié. Minél több helyre szeretnénk eljuttatni muzsikánkat, hogy lemérhessük, van-e igény arra, amit csinálunk. 2010-es megalakulásunk óta több tagcserét túlélve műveljük ezt a fúziós, rockzenével kevert népies megszólalást. Az autentikus népzene helyett a modernebb stílus felé nyitottunk, amellyel más nem nagyon kísérletezett eddig. Fontos, hogy a zenekar és a közönség ízlése találkozzék, hogy megtaláljuk a közös nevezőt. Azt a népzenekedvelő réteget szeretnénk megcélozni, amelynek eszébe sem jutna egyébként a rockosabb dalokat meghallgatni. Őszintén hiszünk munkánk sikerében, és ez az őszinteség átjön a színpadon. Át kell, hogy jöjjön, hiszen a magyar közönség átlagon felül érzékeny, akit nem lehet, s persze nem is akarnánk átverni.

– A lazább jellegű népi muzsika és az úgynevezett mulatós, vagy lakodalmas rock között igen vékony mezsgye húzódik. Miképpen lehetséges a jó ízlés alkotta határokon belül maradni?
– Valóban keskeny a határ. Vannak, akik átlépik, s a könnyebb érvényesülés lehetőségét választják. Nálunk szó sincs ilyesmiről. Már a kemény, rockos hangzás is ellentmond ennek. Nem szeretnék szerénytelennek tűnni, de úgy tudnám a legpontosabban megfogalmazni, hogy ez a muzsika belülről, belőlem jön. Nem keresem azt az utat, hogy a produktum miképpen lesz fogyasztható, vagy mennyit adagoljak a népi motívumokból, hangszerekből. Elkészítem a dalt, belülről már hallom, hogyan fog szólni. Aztán közösen meghangszereljük, Gyuszi (Ács Gyula népi hangszeres – a szerk.) ráfújja, ami odaillik, és ettől lesz olyan, amilyennek lennie kell. A mi habitusunkkal egyszerűen nem fér össze az igénytelen lakodalmas zene, bennünk egészen más lakozik. Hivatalosan a második albumunk készül, amúgy a harmadik lenne, ha akkoriban nem dobjuk ki azt a körülbelül húsz nótát, ami nem tetszett nekünk. Nem adunk ki olyat a kezünkből, amivel elégedetlenek vagyunk. A kiselejtezett nótákat nem éreztem magaménak; hiányzott belőle az a különlegesség, ami megadja a Czemende-dalok egyedülálló hangulatát. Az új dalokban mindezt megtaláltam, a szívemhez nőttek.

– A múltban sokan merítettek Bartók, illetve Kodály zenei örökségéből: például az Illés, a Tolcsvay, a Mini, később a Kormorán és követői. Ti hogyan viszonyultok a két zseniális zeneszerző munkássághoz? Mennyire érintett meg benneteket?
– Magam részéről nagy tisztelője vagyok minden olyan alkotónak, aki halhatatlan műveket hozott létre. Amellett, hogy természetesen ismerem és kedvelem a két világhírű szerző munkáit, hozzám a rock áll közelebb. A népzenei oldal a négy diplomával rendelkező Ács Gyula barátom „asztala" a zenekarban. E hangzásvilágért ő a „felelős" és ezt nagyszerűen alkalmazza.

– A zene hangulata mellett nagyon fontos a szövegvilág. Utóbbival kapcsolatban milyen koncepció érvényesül a Czemende-dalokban?
– Adott volt a koncepció: valami eredetit szerettem volna összerakni. Az eredetiség alatt értendő, hogy a régi magyar mondák, mesék világát megidézve a tartalmat a mai korba ültettem. A pajzán, kétértelmű történetek éppúgy megtalálhatók a dalokban, mint a humoros köntösbe öltöztetett népi anekdoták. Ez a szövegvilág egyébként hiánycikk a piacon, pedig lenne rá igény. Az egyik televíziós tehetségkutatón pajzán szövegű dallal indultunk; laikusként azt gondoltam, értékelik, hiszen a magyar kultúra szerves része. Mintha Bartók és Kodály gyűjtéséből származna. Nem teljesen ugyanaz, de nagyon hasonló, a zsűri mégsem értette meg. Nem tudtak mit kezdeni vele, az álszemérem legyőzte a humorérzéket. Szóvá is tettem a műsorban, ám az adásban nem jött le. A lényeg, hogy a tehetségkutatóba be tudtunk kerülni. Érdekes, hogy egy másik kereskedelmi csatorna zenei vetélkedőjén a hasonló jellegű szövegünket viszont megdicsérték.

– Dalaitokat hallgatva a szövegek nem tűnnek trágárnak...
– Nincs is bennük semmi trágárkodás! Mindössze kétértelmű, tréfás a tartalom. Vannak olyanok a szakmában, akik trágárkodnak, mégis megjelenhetnek a médiában; ezzel szemben a mi népi gyökerekből táplálkozó dalszövegünk nem tetszik a zsűrinek. Az új lemezen mindössze két-három dal képviseli ezt a népies-humoros szövegvilágot, a többi komolyabb témákat boncolgat. Probléma, hogy sokan nem tudnak mit kezdeni a sorok közé rejtett mondanivalóval, nem látnak mögé.

– Mennyire törekedtetek a dallam és a szöveg egységének megvalósítására?
– Vegyünk például egy metálriffet, arra nem a sablonos szöveg kerül. A különlegességre, a megszokottól eltérő megoldásokra törekszünk. Olyan ez, mint a konyhaművészet: minél több fűszert alkalmazunk, annál finomabb az étel. A koncepció lényege, hogy nálunk nincsenek előre megírt szabályok. Zenénk éppoly kevéssé szól az „őszinte, kőkemény rockról", mint a népi vagy népies kesergőkről.

– 2012-ben, az egyik televíziós vetélkedő sikere után a Czemende bekerült Fonogram-díj várományosai közé. Milyen eredményt értetek el?
– Semmilyet. Fogalmam sincs, milyen szempontok alapján bírálják el a produkciókat. Valamikor a hasonló dolgokat kontraszelekciónak nevezték, ma nem tudom nevesíteni ezt a jelenséget. Egyébként két különböző televíziós versenyen indultunk. Nagyon örülünk, hogy a selejtezőn túl legalább a képernyőig jutottunk, egy-egy élő adás erejéig, de semmi több. Pedig mindkét helyen egyedül voltunk ezzel a produkcióval. Akkor ezt középdöntőnek mondták, aztán elődöntő lett – nem tudom követni a változásokat. Lényeges, hogy az ott elhangzó dalaink felkerültek az egyik videómegosztó portálra, ahol tekintélyes nézettségi mutatót sikerült elérnünk. El kell mondjam, mi nem a győzelem reményében indultunk egyik versenyen sem, a zenekar ismertségét szerettük volna növelni. Hogy a zenénk minél szélesebb rétegekhez eljusson.

– Említetted, hogy a második albumon dolgoztok. Lesz-e valamilyen változás, előrelépés az előző anyaghoz képest?
– Komoly fordulatot hajtottunk végre, ám érzésekben, lelkiekben megmaradtunk olyannak, amilyennek a közönség megismert bennünket. Elsősorban a szövegekben újultunk meg, kissé másképp fognak „csípni".  A nóták is máshonnan kanyarodnak az előzőekhez képest. De megmarad a ránk jellemző népies hangzásvilág, amelyet ezúttal dzsesszes-funkos-elektronikus elemekkel ötvözünk. Új kollégával bővültünk, Balla Béci billentyűs hangszereken játszik, színesíti a hangzást. Nagyon fontos a megújulás, enélkül nem léphet tovább egy zenekar. Továbbra is szeretnénk szórakoztatni, szórakozni, ezt a célt nem adjuk fel.

– A hazai zenei piacon óriási a tülekedés: marad hely a zenekar számára a jövőben?
– Ha egy mondatban válaszolnék: igen! Bővebben: mindennek van helye, csak meg kell találni. Ha el tudjuk juttatni zenénket a közönséghez, a fesztiválokra és egyéb helyekre, elégedettek vagyunk. A visszajelzések igazolják, hogy a Czemendének van létjogosultsága a piacon. Ha a közönségből csak pár ember arcán jelenik meg a mosoly, már megérte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.