Szent László szomorú, amikor megkoronázzák

Ez már a második év, hogy egy sajátos előadásnak, a Koronázási Ünnepi Játékoknak adott otthont Székesfehérvár.

rKissNelli
2014. 08. 20. 16:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szertartásjáték egy-egy magyar király koronázásának újrajátszása a Nemzeti Emlékhelyen felépített szabadtéri színpadon, ahol egykor a Nagyboldogasszony-bazilika állt és az Árpád-házi királyokat koronázták. A Koronázási Ünnepi Játékok is azt célozza, hogy a nagy királyok elevenebben éljenek a köztudatban.

A szertartásjátékon az eredeti forgatókönyv szerint zajlik a koronázás, annak minden szereplőjével, az előadás más részeiben pedig táncos és prózai jelenetekben, a történelmi források alapján bomlik ki egy-egy király élete és kora. A főszerepekben színészek és énekesek lépnek fel. (Idén a szertartásmester Mihályi Győző, a koronázó érsek Blaskó Péter, a Napba öltözött asszony Benedekffy Katalin, a népénekes Vakler Anna, Szent László Makranczi Zalán, a koronázó püspökök Kricsár Kamill és Dobos Imre voltak.) A rendező Szikora János, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója, az esemény ötletgazdája. Tavaly ő állította színpadra a Szent István koronázásáról szóló szertartásjátékot is.

Szent László életéről jóval többet tudunk, mint Istvánéról, és elődeit is meg lehetett jeleníteni, így az idei szertartásjáték alapanyagában sokkal több volt a konkrét, jól dramatizálható történés. A László uralkodását megelőző hatalmi harcokkal szép ellentétet képeznek a személyéhez kapcsolódó legendák, amelyeket fehérbe öltözött kisgyerekek idéznek meg egy ősz tanítómester irányításával. A koronázás aktusa a politika és a szakralitás találkozási pontja.

A mítosz és a valóság együtt léteznek ebben az előadásban, ami nem könnyítette meg a színre vivők dolgát: az újraalkotott koronázási szertartás állandó elemein kívül figyelembe kellett venni a legenda- és zenei kincset, a trónutódlás kérdését Szent Istvántól kezdve, László viszonyulását az elődökhöz, az uralkodáshoz és mindemellett még azt is, hogy Lászlóról, az emberről is lehet valami elképzelése a ma emberének.

 

László személyisége nincs jobban kiemelve az előadásból, mint az előbb felsoroltak bármelyike, de érződik, élőbb figura, mint tavaly Szent István, akinek valódi személyiségét adatok híján kevésbé lehet feltérképezni. Lászlót a legendákban ábrázolt, idealizált képén kívül leginkább a testvérháború miatti kétségbeesése jellemzi és irgalma: nem öli meg, hanem szabadon bocsátja legyőzött ellenségét, Salamont. Megtudjuk azt is, hogy a koronázás alatt szomorúság van a lelkében. Ehhez a viszonylag kevés információhoz sokat hozzátesz a Lászlót alakító Makranczi Zalán. Már csak a jelenléte, karaktere miatt is jó választás volt a színész; az ő révén mégiscsak kialakul bennünk egy érzékeny, az uralkodás erkölcsi problémáira fogékony király képe.

Érthető, hogy Szent István királyt és Imre herceget nem hagyja említés nélkül a szertartásjáték, hiszen István szentté avatását László kezdeményezte, aki példaképének tartotta Istvánt, és folytatni akarta a művét. De a sírból előlépő István király láttán mégis az az érzése az embernek: talán hitelesebb volna a jelenléte, ha testi valójában nem jelenne meg a színpadon. Egy öreg királyt látunk a maga esendőségében, nem pedig azt, amit Szent István Lászlónak jelentett.

Az élők és a holtak világa, szimbolikus és konkrét, valós eseményeket felidéző történések néha zavaróan mosódnak össze. A sírból előlépő Istvánon kívül van az előadásban más látványos elem is, amelynek drámai hatása kétséges: ilyenek a szélnek eresztett világító léggömbök, amelyek jó időre felborítják az előadás méltóságteljes légkörét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.