Sziget: menekülés a valóság elől

A tömegben egymás mellett lengtek az orosz és ukrán zászlók a mínusz egyedik napon.

fib
2014. 08. 12. 12:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Péntek kora délutántól vehették birtokba a Hajógyári-szigetet a bérletesek, ám az első programok csak hétfőn kezdődtek a fesztiválon. Persze, a hagyományokhoz hűen, ez még csak a -1. nap volt, összesen két színpaddal és akklimatizálódó közönséggel. Délután a legnagyobb tömegek nem is a Nagyszínpad előtt, hanem a fizetőkártya-feltöltő pontoknál és a dohányboltok környékén gyűltek össze.

A hosszú sorok jelezték, még mindenkinek bele kell rázódnia a szigetes létmódba. Bár a sorban állást idén akár programba is iktathatják, hiszen a szervezők rekordszámú látogatóra számítanak, napi 90-100 ezer ember is megfordulhat a szigeten. A megnövekedett érdeklődés komoly infrastrukturális fejlesztést eredményezett: több vizesblokk, kiterjedtebb közvilágítás, nagyobb kempingek várják a közönséget. Minden egy kicsit nagyobb, fényesebb, tágasabb lett, mint korábban. A sokszínűség pedig már-már befogadhatatlan.

A Sziget már jó ideje nem csak a zenei programokról szól, a színpadokon túl számtalan helyszínen szórakozhat, aki a sztárokon kívül másra is kíváncsi, idén azonban a kiegészítő látványosságok is új szintre léptek. Mintha e téren is rekordra hajtanának a szervezők: a művészeti zónától a múzeumi negyeden át az utcaszínházig és a cirkuszi sátorig, a strandtól a tábortűzhelyszínen és a sportpályákon át a vurstliig és a romkocsmanegyedig van itt minden, mint a búcsúban.

Vagy nagyon józannak, vagy tökéletesen részegnek kell lenni ahhoz, hogy az ember kiismerje magát ebben a forgatagban. A nagy többség persze az utóbbira szavaz, igaz, ebből a nyitónapon még nem sok minden látszott. A fesztivál vége felé az ember a toxikus állapot szürreális megjelenési formáiba ütközhet, a hétfő azonban még a decens fiatalok bemelegítő napja volt.

De térjünk vissza a forgataghoz, ahol a népsűrűség már-már indiai méreteket ölt. Mindehhez jön még a por (vagy sár), a kellemetlen szagok, a tűző nap (vagy szakadó eső), és a folyamatos zaj. Józan ésszel fel nem fogható, mi a jó ebben, és mégis. A Sziget nem véletlenül vált az egyik legnépszerűbb európai fesztivállá: van benne valami, ami miatt a zavaró tényezők jelentéktelenné válnak.

Ahogy Gerendai Károly főszervező fogalmazott a vele készített interjúban: az ember a hídon végigsétálva maga mögött hagyja a külvilágot, a fesztivál területén a valóság más szabályai érvényesek. Amire sokan rosszmájúan megjegyezhetnék, elsősorban az árszabásban jelennek meg a valóság feletti szempontok, de ennél azért többről van szó. A teljes szabadság illúziója határozza meg a Sziget mindennapjait, és erre az illúzióra lehet építeni. Az idő kicsit lelassul, a tér pedig kitágul: menekülés a valóság elől, tudatmódosítók nélkül is, hát még azokkal.

De hangulat ide, képzőművészeti installációk oda, egy zenei fesztivált mégiscsak a fellépők határoznak meg igazán. Az első (vagy mínusz első) napon két színpadon ment a műsor. A Petőfi rádió és a Volt Fesztivál közös helyszínén fel- és leszállóágban lévő magyar zenekarok muzsikáltak, a főműsor a Nagyszínpadon zajlott. Itt elsőként a Nagy-Szín-Pad elnevezésű „tehetségmutató” verseny helyezettje, a fesztivál himnuszának szerzője, az Ivan & The Parazol lépett színpadra.

Lendületes rock and rolljukra a tűző nap ellenére több ezres tömeg verődött össze a színpad előtt. A Rolling Stones-jelenséget fiatalos lendülettel feltöltő zenekar láthatóan a külföldi közönség szimpátiáját is elnyerte.

Négytől aztán kezdetét vette az orosz megszállás, persze szigorúan nyílt lapokkal, nem humanitárius alapon. A Leningrad nevű legendás orosz együttes már szinte hazajár a Szigetre, de akárhányszor jönnek is, sosem kell csalódnunk bennük. A pofonegyszerű alapokra épített, fúvós szekcióval, dobokkal, billentyűssel megtámogatott punk zenéjük igazi fesztiválmuzsika. Nem lehet nem élvezni a túlmozgásos alkoholistáknak látszó zenészek műsorát. A hazájukban a trágár szövegek miatt sokszor cenzúrázott banda koncertje ráadásul a szomorú aktualitások miatt többletjelentést is kapott.

Didaktikusságában is szép volt, ahogy a tömegben egymás mellett lengtek az orosz és ukrán zászlók a koncert alatt.

Talán a Leningrad pörgős műsora volt az oka, hogy az őket követő elszállós gitár-popban utazó The 1975 nevű banda fellépése szinte észrevétlen maradt. A közönség álldogált ugyan a napon, de talán ők maguk sem értették, miért is maradtak a színpad előtt.

Fél nyolc után néhány perccel a magyar rock állócsillaga, a 25 éves jubileumát ünneplő Tankcsapda lépett a színpadra. A meglepően szerény számú közönségnek előadott múltidéző műsorukban olyan klasszikusok csendültek fel, mint a Félre a tréfát, a Gyűrd össze a lepedőt!, vagy a Magzat a méhben.

Keményre vették a figurát, zúztak mint egy metálzenekar, ettől azonban szinte teljesen egyformára súlyosodtak a dalok, monotonná téve a produkciót, de ez rajtam kívül láthatóan keveseket zavart.

Az estet az egykor világhírű Blink-182 zárta. Az öreg punkzenekarok önmagukban anakronisztikusak, különösen, ha az egyetlen divathullámot meglovagolt karrierjüket idézik fel. A kaliforniai banda ennek ellenére remekül helytállt. Vidám, slágeres zenéjük sikeresen repítette vissza a közönséget a kilencvenes évek napfényes punk-rock őrületébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.