Szőcs Petra és az újra eljátszott kivégzés

Szőcs Petra Cannes után most Szarajevóba vitte a Ceausescu házaspár végnapjairól szóló filmjét.

kgy
2014. 08. 23. 6:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilenc magyar film szerepel az augusztus 15-én kezdődött 20. szarajevói filmfesztiválon. A játékfilmes zsűri elnöke Tarr Béla, és Tóth Orsi is tagja a héttagú grémiumnak. A vasárnap véget érő mustra egyik résztvevője Szőcs Petra, akinek A kivégzés című kisfilmje májusban a cannes-i versenyprogramban mutatkozott be először.

Szőcs korábban már jegyzett néhány rövidfilmet, és tavaly megjelent első verseskötete is Kétvízköz címmel a Magvető Kiadónál. A cannes-i beválogatással eddigi legnagyobb filmes sikerét érte el – a film magyar–román koprodukcióban készült, egy kisiskolás testvérpár története, akik újra meg újra eljátsszák a Ceausescu házaspár kivégzését, miközben szüleik házassága romokban hever.

Az 1989-es történelmi események felidézése kapcsán a rendező a Magyar Nemzetnek úgy fogalmazott, hogy bár eltelt 25 esztendő, a román filmesek újra és újra előveszik a történetet, amelyről játékfilmek, kisfilmek, dokumentumfilmek készülnek. Szerinte a cannes-i kiválasztásában ez és a téma ábrázolásának groteszksége lehetett a fő szempont. – Gyerekszemmel és egy erős gyerekszereplő alakításán keresztül próbáltam felidézni azokat a napokat – mondta a rendező, aki úgy szerette volna megcsinálni a filmet, hogy azok is értsék, akik nem tudják, ki volt Ceausescu.

Nem akart tehát ismeretterjesztő filmet készíteni, nem érezte feladatának hitelesen megidézni a történelmet. Eredetileg archív felvételeket is szeretett volna felhasználni a házaspárról és kivégzésükről, de aztán túl direktnek érezte ezeket a képsorokat, szerinte nagyon ráültek volna a film egészére. – Annyira erős képsorokról beszélünk ugyanis, amelyek mellett már minden más eltörpül, és másról már nem tudna szólni a film – magyarázta Szőcs Petra, majd hozzátette, így is az egyik legnehezebb feladata az arányok megtalálása volt, mivel elsősorban egy családról, és főleg a kislányról akart mesélni.

A kivégzés főszereplője Orsi, akit Moldován Kató alakít, egy albínó kislány, akinek hófehér haja és szemöldöke mellett külön karaktert ad, hogy fényben a szemét is alig tudja kinyitni. Arra a felvetésre, hogy már-már ijesztő a lány jelenléte a vásznon, úgy fogalmazott: „Többen mondták már, hogy egy horrorfilmben kiváló szereplő lenne”. Szőcs szerint Kató nagyon vonzza a néző tekintetét, és puszta jelenlétével is képes teljesen más összefüggésbe hozni akár egy egyszerű vacsoratársaságot, később is szívesen dolgozna vele. Katóval a rendező előbb megnézette az eredeti kivégzés megrázó képsorait, majd sokszor eljátszották a jelenetet. A munka ezen részét Kató nem szerette.

Szőcs a nagyapját is felkérte az egyik szerep eljátszására, aki sokáig nem akarta, hogy a figurája benne maradjon a filmben, de végül elfogadta unokája rendezői kérését.

– A végső forma megtalálása időigényes volt, de összességében a film önmagát csinálta meg, én csak a lehetséges változatokat néztem végig – mondta a munkafolyamatról Szőcs Petra. Volt egy másik Ceausescu-filmterve is, amelyet azért nem készített el végül, mert hosszabb és bonyolultabb lett volna, mint amilyen formában és keretben gondolkodott. Tudta, hogy nagyjából tízperces rövidfilmet szeretne a történetből kihozni. A cannes-i fesztiválszereplés is erős visszaigazolás volt számára, de úgy érzi, a mostani elismerések már a múltnak is szólnak.

Van még néhány olyan közelmúltbeli történet, amelyek megfilmesítését tervezi a rendező. – Látom, hogy mely történések jelenítenek meg olyan sűrűsödési pontokat, amilyenek engem izgatnak, és versben vagy filmben érdekesek lehetnek – vélekedett Szőcs. De nem magában dönt, néhány ember véleménye különösen fontos számára, ilyen például Nagy V. Gergő forgatókönyvíró, és néhány tanára a Színház- és Filmművészeti Egyetemről.

A költészetet és a filmet Szőcs Petra egymástól elkülönítve kezeli, bár szerinte a témák és a közeg hasonlóak. Mindkét területet egyformán szereti, de elismeri, sokkal nehezebb a filmkészítés, ezért is törekszik mindig arra, hogy megmaradjon benne az intimitás. Mint A kivégzésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.