– Kevesebb bemutatót, lazább évet terveztünk. De kiderült, hogy annyi mondanivalónk van, hogy igen szoros évad előtt állunk. A választott darabokkal többet hagyjuk gondolkodni a nézőt – mondta Máté Gábor igazgató a Katona József Színház szűk körű évadnyitó sajtóbeszélgetésén.
– Szeretném, ha a Katona azontúl, hogy a minőséget megpróbálja fenntartani, nemcsak nyitott színháznak látszana, hanem tényleg azzá válna. Emiatt fontos lenne, hogy a színészek élőbb kapcsolatot alakítsanak ki a nézőkkel, hogy beszélgessenek egymással. Nagyon sokat várok ettől az attitűdváltástól – hangsúlyozta a vezető.
Két diplomarendezésnek is otthont ad a teátrum: az évad első bemutatóját a Bodó Viktor és Székely Gábor osztályában idén végző Székely Krisztina rendezésében láthatja a közönség. Rainer Werner Fassbinder Petra von Kant című drámájában a címszerepet Pelsőczy Réka alakítja. Székely Krisztina tavaly már színre vitte Beckett Szép napok című darabját a Sufniban. Az előadás annyira sikeres volt, hogy meghívást kapott egy novemberi, stuttgarti stúdiófesztiválra.
Kovács D. Dániel orosz kortárs sci-fi írók műveiből készíti el a 2030 utáni, identitását vesztett Oroszországban játszódó Cukor Kreml című produkcióját, amely jövő májustól szerepel a repertoáron. – Vadásszuk a fiatal rendezőket. Nem szeretnénk, ha ez a generációs szakadék nagyon látszódna. Sok fiatal színészünk van, de a rendezők egész más korosztályt képviselnek. Épp ezért minden erőnkkel azon vagyunk, hogy ilyen formában is frissítsük a munkakapcsolatot és a repertoárt. Ez, úgy érzem, nagyon lényeges eleme a színházépítésnek, a művészi munka fejlődésének – fejtette ki a direktor.
Dömötör András betegsége miatt októberre tolódott Peter Weiss Marat/Sade című darabjának a bemutatója, amelyet a Kamrában tűznek műsorra. A darabot Térey János fordította újra.
– Weiss egy Sztálin-ellenes darabot írt, számunkra, amikor mi Kaposváron játszottuk, az ’56-os forradalomról szólt ez a mű. Dömötör András a mai kor emberének a rendszerváltoztatáshoz való viszonyát boncolgatja, az ideológiákra hivatkozó társadalmi átrendeződések harcának miértjeit kutatja – mondta Máté Gábor, akinek rendezésében a nagyszínpad első bemutatója a kortárs francia színház meghatározó alakjának, Joel Pommerat-nak a műve, A két Korea újraegyesítése lesz. A cím igencsak megtévesztő, hisz a különböző helyzetekből összefűzött darab az emberi kapcsolatokat veszi górcső alá.