Tíz éve halt meg Henri Cartier-Bresson

A világhírű francia fotóművész a pillanat örökkévalóságának megmutatására törekedett.

Grund
2014. 08. 03. 6:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1908. augusztus 22-én a Párizshoz közeli Chanteloup-en-Brie-ben született Cartier-Bresson vagyonos család sarjaként a legjobb párizsi és angliai iskolákba járhatott. A festészet iránt érdeklődött és már középiskolásként a kubista André Lhote tanítványa volt.

Kétéves cambridge-i tartózkodás után szakított a festészettel, érdeklődése a realista fotográfia – „Fényképezd úgy a dolgokat, amilyennek látod!" − felé fordult, elsősorban a kolozsvári születésű Munkácsi Márton hatására. „Az ő képei láttán rájöttem, hogy a fénykép megmutathatja a pillanat örökkévalóságát" − írta később.

Életében új korszak kezdődött. Első fotóját 1926-ban a dieppe-i strandon készítette Brownie Box készülékével, később szert tett egy 50 milliméteres Leicára. Berlin, Brüsszel, Varsó, Prága, Budapest és Madrid utcáit rótta, kis gépével észrevétlen maradhatott, a felvételein szereplők sokszor nem is voltak annak tudatában, hogy megörökítették őket.

Első kiállítását 1932-ben nyitották meg New Yorkban, majd Madrid és Mexikóváros következett. A harmincas években kötött barátságot a szintén magyar származású fotográfussal, Robert Capával. Capa hatására szürrealista látásmódját felváltotta a fotóriporter világszemlélete.

1937-től a híres filmrendező, Jean Renoir mellett is dolgozott világosítóként.

A második világháború idején többször is német fogságba esett, de mindannyiszor megszökött. Akkoriban a francia kommunista párthoz kötődött, később a buddhizmus tanításaiban mélyedt el.

1947-ben Robert Capával, David „Chim" Seymourral és George Rodgerrel megalapította a Magnum fotóügynökséget, amely mind a mai napig meghatározó a világ sajtófotójában.

Legendába hajló visszaemlékezése szerint a cég megalapítása előtt olyan parázs vitákat folytattak a párizsi Dome kávéházban, hogy az összetört csészék nagyobb összeget tettek ki, mint jelentéktelennek éppen nem nevezhető italfogyasztásuk.

Cartier-Bresson a 20. század meghatározó személyiségeit és pillanatait kapta lencsevégre. Megörökítette a Joliot-Curie házaspárt, az író Truman Capote-t, ott volt Mao Ce-tung seregének pekingi bevonulásánál, Mahatma Gandhi temetésén  − Gandhit a merénylet előtt húsz perccel még lencsevégre kapta −, fényképezőgépével tanúja volt az 1968-as párizsi diáklázadásoknak.

Módszere az volt, hogy elkeveredett a tömegben, majd rövid ideig sürgött-forgott „témája" körül, végül hirtelen csapott le, hogy kimetssze a múló időből az eliramló pillanatot.Szigorúan geometriai szerkesztésű felvételeken ábrázolta az áradó életet, képeit sohasem retusálta, és csaknem mindig fekete-fehér filmre dolgozott.

Az ötvenes években kamerájával bejárta Indiát, Burmát, Pakisztánt, Indonéziát, majd körbeutazta a Szovjetuniót, Kínát, Kubát, Mexikót, Kanadát. A hatvanas években dokumentumfilmeket is forgatott brit és német televíziók számára. A hetvenes évektől már ritkábban vette elő fényképezőgépét, inkább rajzolt, de tájképeket és portrékat 2004-ben bekövetkezett haláláig készített.

A fényképészek közül elsőként őt érte az a megtiszteltetés, hogy 1954-ben kiállítást rendezhetett a Louvre-ban. A magyar közönség 2002-ben 155 művét tekinthette meg a budapesti Ludwig Múzeumban. 2003 tavaszán, 95 éves korában − a Cartier-Bresson Alapítvány megalapításával egyidejűleg − a párizsi Nemzeti Könyvtárban rendezték meg az életművét bemutató nagyszabású tárlatot.

2010-ben a New York-i Modern Művészetek Múzeumában nyílt retrospektív kiállítás fényképeiből. 2014-ben, halálának tizedik évfordulóján a párizsi Pompidou Központban rendezett kiállításon csaknem ötszáz fotó, rajz, festmény, film, írott dokumentum helyezte új megvilágításba a „döntő pillanat” mesterének munkásságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.