Az 1945-ben kapott bombatalálatok eredményeként hosszú évtizedeken át torzóként csúfította el a Várnegyedet az az egykori nagyszabású épület, mely a 19. század végének nagy építési lázában, 1897-re lett készen Kallina Mór tervei alapján. Az összesen 860 millió forintos rekonstrukciónak köszönhetően péntektől a neoreneszánsz palota újra kitárja kapuit – igaz, még nem teljes pompájában, hiszen a háború előtt még négyszintes épület és a tetőszerkezet teljes visszaépítése egyelőre még kérdéses.
Ugyanakkor a mostani állapot sem csupán rekonstrukció, hanem a meglévő adottságok előremutató továbbgondolásának jó példája. A termek és az azokat összekötő folyosók téglafalait vakolatlanul hagyták, a simított betonpadlóval együtt ez a megoldás kimondottan friss és modern hatást kelt – Gulyás Gábor, az épületben megnyílt, a Zsolnay-gyár remekeiből válogató Egy zseniális család című kiállítás rendezője szerint nemzetközi összehasonlításban is trendinek mondható kiállítási tér jött így létre. Hozzátette: a nyers téglafalak ötlete már csak azért is jó, mert ez a gesztus is utal valamiképpen az egykori Honvéd Főparancsnokság torzó mivoltára.
Deák Zoltán, a felújítás vezető tervezője praktikus szemponttal egészítette ki ezt a meglátást: az építész szerint ugyanis már csak azért is megéri vakolatlanul hagyni ezeket a falakat, hogy a későbbi korok tervezői és kivitelezői is lássák, milyen nagyfokú mesterségbeli tudással dolgoztak az egykori építők. És ha már ennyiszer került szóba a torzó kifejezés: Gulyás a most látható kiállítás kapcsán is szóba hozta a fogalmat, hiszen szerinte a Zsolnay-gyár története maga is felfogható egyfajta torzón maradt történetként, hiszen az alapítás utáni sikertörténet ívét a kommunizmus radikálisan törte meg az államosítással.
Ennek a történetnek a nagyszerűségéről most könnyen meggyőződhet a látogató, hiszen a Gulyás rendezte Zsolnay-kiállítás igencsak szemkápráztató válogatást kínál. És hogy miért éppen egy ilyen témájú kiállításra esett a választás? Gulyás szerint egy jó kiállítás esetében nincs szükség mondvacsinált indokok keresgélésére, ugyanakkor elég csak a Dísz tér tágabb környékén körbenézni, hogy meggyőződjünk arról, a Zsolnay-féle épületkerámiák mennyire meghatározó szerepet játszanak a Várnegyed vizuális arculatának kialakításában.