Lenyűgöznek a fiatalok – kezdi Marta Casals Istomin a beszélgetést, amikor a csellóverseny mezőnyéről érdeklődöm. – Nagyon sokan jelentkeztek a versenyre, sok a tapasztalt és jó képességű zenész – meséli, majd hozzáteszi: Magyarország mindig is központi szerepet játszott a nemzetközi zenei életben, és nagyon régóta fut a Casalsról elnevezett verseny. Mint mondja, már az 1930-as évekből is emlékszik rá, sok neves művész vett részt rajta, így aztán a múltjának is köszönhető, hogy ennyire népszerű a fiatal csellisták körében.
Marta Casals Istomin 1957-ben kötött házasságot az akkor már idős mesterrel, akinek szellemi hagyatékát a mai napig őrzi és terjeszti a világon. (A mester halála után több évtizeden keresztül Eugene Istomin zongoraművész felesége volt, ma mindkét elhunyt férje nevét használja.) Casals jelentősége elsősorban abban állt, hogy teljesen átalakította a csellójáték technikáját, s így a hangszer történetében hasonlóan fontos szerepet tölt be, mint például a hegedű esetében Paganini.
Amikor erről kérdezem, Marta hangsúlyozza: férjének határozott és sajátos, máshoz nem fogható elképzelése volt a zenei előadás mikéntjéről, és ezzel új dimenziót nyitott a hangszerjátékban. – Tulajdonképpen mindig a zenéből, a zeneiségből kiindulva változtatott a technikai megoldásokon, hogy az interpretáción keresztül az érzelmek minél szélesebb skáláját tudja bemutatni – fogalmaz.
Casals – Bartókhoz és Kodályhoz hasonlóan, akikhez barátság fűzte – élénken érdeklődött a népzene iránt, és korát megelőzve ő már egész fiatalon világosan látta a kapcsolatot a népzene és a klasszikus műfaj között. Ráadásul Bartóknak és Kodálynak köszönhetően a magyar népzenéről is sokkal többet tudott, mint a kor magyar zenészeinek többsége. Marta ekkor azonnal Bachot említi, akinek folklórban gyökerező gordonkaszvitjeit Pablo Casals fedezte fel a koncerttermek számára. – Világszinten is egyre többen fűzik bele a népzenei szálakat a klasszikus zenébe, illetve veszik figyelembe a dallamok népzenei gyökereit – teszi hozzá.