– Az új Külgazdasági és Külügyminisztériumban (KKM) teljesen új szervezeti egységként jött létre a Kulturális Diplomáciáért Felelős Államtitkárság. Miért vált fontossá, hogy a korábban csak főosztályként működő terület számára saját államtitkárságot hozzanak létre?
– Fontos figyelembe venni azt, hogy mit vár a 2014-es választási ciklus után a jelenlegi kormány a magyar külpolitikától és hogy mindezt milyen eszközökkel kívánja megvalósítani. A klasszikus diplomácia mellett a külgazdaságnak nagyobb szerepet szán az ország vezetése. A főosztályi lét arra adott lehetőséget, hogy a nagykövetségek kulturális munkáját segíthettük, de ez marginálisan volt jelen a külpolitikában, a strukturális átalakítás révén a kulturális diplomácia a nemzetközi kapcsolatrendszer „harmadik pilléreként” jelenik meg a jövőben. A kormányzat felismerte, hogy a lágy diplomácia kapukat nyithat meg, bizonyos kulturális folyamatokat indíthat el két ország között úgy, hogy abból a későbbiekben akár politikai, gazdasági kapcsolati tőke is származhat. Az országhatáron kívüli folyamatokat látva fel kellett ismerni, hogy a világ a társadalompolitika vonatkozásaiban fogalmazza újra a kulturális párbeszédeket. Magyarországon eddig ez kiaknázatlan erőforrás volt: nem használtuk megfelelő formában a kulturális párbeszédet. Beláttuk, hogy nekünk is újra kell definiálni a kultúra fogalmát mind a belpolitikai erőtérben, mind a kulturális diplomácia területén. De ehhez nemcsak a határokon kívül, hanem belül is újra kell pozicionálni a kulturális életet, sőt magát az országmárkát. Eddig nem tudtunk igazán mit kezdeni azzal a szellemi tőkével, amellyel Magyarország rendelkezik. Ideje hinni magunkban. Vallom, hogy a kulturális diplomáciának csatornát kell teremtenie a világ és Magyarország között. Történelmi jellegéből adódóan persze külön kezelendő a közép-kelet európai régió, Nyugat-Európa vagy a Szilícium-völgy.
– Ennek fényében mely területek tartoznak a kulturális diplomáciához?
– A művészet és tudomány együttesen képezi a kulturális folyamatokat, de ide tartozik az innováció, startupok világa is. Árvai Péter, a Prezi egyik alapítója egy francia lapnak úgy nyilatkozott a napokban, hogy Budapest lehet a startupok új Eldorádója. Ez egybecseng a kormányzati és kulturális diplomáciai célkitűzéssel. Fontos, hogy a magyar ötletből megszülető cégek Magyarországon tartsák a központjaikat, lásd a Prezit vagy a Ustreamet. Ez részben munkahelyeket teremt, de lehetőséget ad arra is, hogy nemzetközi szakmai konferenciáknak adjon otthont Magyarország. A kormány szemére is lehet vetni, bár nem érdemes, hogy eddig miért nem segítette ezeket a folyamatokat. Most kezdjük el kidolgozni ennek a rendszerét, de Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium stratégiai államtitkáraként már számos olyan programot indított el, amelyek az eddigiekhez képest jelentősen segíti a startupok fejlődését. Hisszük, hogy a piacnak nem kizsákmányolnia kell a fiatal szellemiséget, hanem a benne rejlő értékeket kell kiaknáznia. A kulturális diplomáciának szerepvállalása van például az új generáció által elindított Design Terminállal is, amely komoly értéket képvisel. Emellett fontos stratégiai kapcsolatot kívánunk kialakítani a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel (MOME), amely az egyik legerősebb művészeti kampusz nemzetközi viszonylatban is. Egy közel 11 milliárdos beruházással egy olyan tudásközpont jön létre a Zugligeti úton, amely nemcsak magas színvonalú képzést tud nyújtani a külföldről érkező diákoknak, de képes a világ felé kommunikálni, hogy a nagyhírű zeneoktatás mellett Magyarországon a művészeti képzés és a kreatívipar is világszínvonalú.