– Matematikusnak tanult az egyetemen, mikor fordult a költészet felé?
– Sosem voltam matematikus. Nagy érdeklődéssel tanultam matematikát, de sosem gondoltam komolyan, hogy tudományos pályára lépek, ugyanis már gyermekkoromban eldöntöttem, hogy a költészetnek szentelem magam, ami természetesen „full time job”.
– Azt írta egy helyen, aki költőnek nevezi saját magát, kérkedik.
– Igen, valóban ezt írtam, és a mai napig így gondolom. A költészet nem – szép vagy nem szép tárgyakat létrehozó – ’közönséges’ művészi tevékenység. Miként Rimbaud írja, a költészet megkísérli „megváltoztatni az életet”, általa méltóvá válhatunk az élet adta lehetőségekhez, ám csupán néhány röpke pillanatban járhatunk sikerrel. Nem tehetünk azonban mást, mint hogy próbálkozunk, s majd mások döntik el, vajon elég messzire jutottunk-e azon az úton, hogy költőként ismerjenek el. Valójában tehát ez a kutatás, ez az erőfeszítés képezi magukat a műveket, a költészet pedig, amit én költészetnek nevezek, a művek által kitűzött cél.
– Szépirodalmi életműve mellett tudományos munkássága is jelentős. Mi vitte a kritika, az elmélet irányába?
– Tudományos munka? Egyszerűen egy kis történeti, kritikai kutatómunka, hogy megértsem, mi a civilizációink múltjában született nagy költői művek lényege. Olyan tevékenység ez, amely valóban elvezet a történészek munkáinak, illetve a filozófusok gondolatainak vizsgálatához, egy személyes filozófia kialakításához. Napjainkban nem létezhet az elnevezéshez méltó költészet anélkül, hogy a költői tevékenységet ne kísérné a költészetről szóló gondolkodás, hiszen meg kell értenünk, mi a költészet helye, s mik lehetnek az eszközei egy olyan társadalomban, amely egyre inkább csak a természettudományos, egzaktnak nevezett igazságokat fogadja el, s csak a legyártott tárgyak érdeklik. A modernséget megalapozó költők, Leopardi, Baudelaire, Rimbaud munkásságán túl oda kell hallgatnunk a létezés és a szó filozófusaira is. Én magam sokat köszönhetek Kierkegaard-nak, illetve Jean Wahlnak, aki a Sorbonne-on mesterem volt.