Negyedik éve működik Tolna megyében, a Miszla Barokk Régi Zene Akadémia. Nyári egyetemként indult a mesterkurzus, ahol a historikus hangszereken való játékot tanítják a világ minden tájáról idesereglő növendékeknek. A diákok nyomására tavaly óta már télen is találkoznak. A kurzus egyik alapítója, szervezője Tóth Mónika, európai szakmai körökben elismert barokkhegedűs.
A művész egy közkeletű hiedelem eloszlatásával kezdte a beszélgetést. Leszögezte, hogy amikor egy jó minőségű historikus hangszer hamisan szólal meg, az nem az instrumentum hibája, hanem a muzsikusé. Az ötvenes években sorra kerültek elő a pincékből, padlásokról a háború idején elrejtett régi hangszerek. Eleinte Belgium, Hollandia, Anglia területén fejlődött ki az úgynevezett régi zenei mozgalom, majd fokozatosan terjedt el egész Európában. Kezdetben autodidakta módon próbálták rekonstruálni az autentikus játéktechnikákat: régi traktátusokat böngésztek, festményeken nézegették, hogyan tartották a hangszereket annak idején. Azóta kiderült, hogy hatalmas irodalma van a régi zenének, rengeteg eredeti dokumentáció létezik, csak fel kellett kutatni őket.
Miután feltettem a laikus kérdést, hogy mi a lényegi különbség egy barokk hangszer és a mai utódja között, Tóth Mónika először arra figyelmeztetett, hogy Monteverdi idején, 1600-as években egész más volt a helyzet, mint Bach korában, egy évszázaddal később. A hangszerek folyamatosan alkalmazkodtak a zenei változásokhoz. Bár a hegedű formája nem sokat változott a 17. század óta, lényeges eltérés, hogy a barokk vonósokon bélhúrokat használnak. A barokk vonók másként készültek, jellegzetes ívükre utal a szó eredeti alakja, az arco, amely miatt a régi hangszerek különleges vonótechnikát igényelnek.
„A fúvós hangszerek többsége viszont komoly technikai változtatásokon esett át az évszázadok során. A történelmi rézfúvós hangszereken levegővel kell oktávot váltani, a kürtösöknek, trombitásoknak mindent szájjal kell intonálniuk. Ez nagyon komoly technikai tudást igényel, ami azt bizonyítja, hogy a régi szép időkben sem mehetett mindenki zenésznek – mondta mosolyogva a barokk hegedű mestere. – A legjobb zenészek, zenekarok akkor is ott működhettek, ahol erős mecenatúra segítette a munkájukat. Ma Magyarországon a Miszla Art Nonprofit Kft. kurzusunk legfontosabb mecénása. Idehaza még mostohagyerekként kezelik a historikus zenét. Aki mégis ebben az irányban szeretné magát továbbképezni, az kénytelen más európai országban továbbtanulni, ahol igen magas színvonalon oktatják ezt a műfajt a nyolcvanas évek óta. Ezelőtt pedig a hazai nyári kurzusokat keresik fel az érdeklődők, amilyen a miénk is.”