Nemcsak Törökországban, a világ filmgyártásában is sokáig látványosan tabunak minősült az örmény népirtás. Az örmény felmenőkkel bíró Atom Egoyan Ararát című mozija volt mostanáig az egyetlen, amely feldolgozta az agyonhallgatott tragédiát. A 71. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában vasárnap bemutatott The Cut nemcsak a második ilyen próbálkozás, de a török szülők gyerekeként Németországban születő rendezője, Fatih Akin származása miatt vissza nem térő lehetőségnek tűnt, hogy egy igazán hiteles, önbeismerő darab szülessen a történelmi eseményekről.
Korábban mindenki egyértelműen a cannes-i versenybe várta a filmet, ahova a rendező elmondása szerint „személyes okok miatt" nem ment. Ahogy most több kritikus is némi malíciával állapította meg, arra senki nem számított, hogy az okok között az is szerepelhetett, a film egyszerűen nem jó.
A The Cut ugyanis a kritikusok egybehangzó véleménye szerint teljes kudarcot vallott, és egyértelműen elszalasztotta a hiteles krónikásság lehetőségét.
Pedig az előzmények mást ígértek. Az elmúlt évek ünnepelt rendezője két remek drámája, a Fallal szemben és A másik oldalon után a The Cuttal zárta le az általa csak a „szerelem, halál, ördög” trilógiáját. A grandiózus költségvetésből – mintegy 20 millió dollárból – készült epikus darab ráadásul az első török közreműködésű filmes próbálkozás, amely az örmény népirtásról szól.Az ottomán birodalom végnapjai idején, 1915-ben mintegy másfél millió örmény meggyilkolásával az évszázad egyik legszörnyűbb népirtását végrehajtó törökök hivatalosan a mai napig nem ismerik el a tragédiát, ezért is ígérkezett különlegesnek egy török származású rendezőtől, hogy nyíltan beszél a történelmi tényekről.
A török kormányzat részéről hivatalból elítélendő film miatt török szélsőjobboldali nacionalisták már előzetesen megfenyegették Akint és stábját, hogy ha a The Cut bemutatásra kerülne Törökországban, könnyen Hrant Dink sorsára juthatnak – az örmény–török újságírót 2007-ben ölte megy egy nacionalista tinédzser.