Megfogadta Fischer Iván tanácsát a fesztiválzenekar

Fischer Iván zeneigazgató tanácsára a muzsikusok új életet kezdtek az európai turné előtt.

Grund
2014. 09. 09. 10:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) Brahms III. és IV. szimfóniájával, valamint egy osztrák-magyar műsorral utazta körbe Európa legizgalmasabb nyár végi fesztiváljait.

A turné legfontosabb állomása London volt, ahol a zenekar az 1895-ben alapított Promenád fesztivál (BBC Proms) mintegy hatezres közönsége előtt adott egymás után két telt házas koncertet a Royal Albert Hallban.

(A koncertet a BBC Rádió élőben közvetítette, amely itt hallgatható meg.)

A brit lapok lélegzetelállító előadásról, elképesztő érzékenységről, mély koncentrációról és tökéletes egységről írtak. A The Times cikke pompás, tündöklő zenekarként írta le a Fesztiválzenekart, amelyben egy emberként lélegeznek a muzsikusok.

− Bár a nemzetközi szimfonikus zenekarok hangzása egyre inkább hasonlít egymáshoz, a Fesztiválzenekar különleges hangon szól – írta a The Evening Standard kritikusa, aki szerint Fischer Iván csodákat ér el a zenekarral.

Az egységes hangzás mellett a másik fontos részlet, amire az összes kritika kitért, hogy ráadásként a Fesztiválzenekar tagjai letették hangszerüket, kórussá alakultak, és Dvorak, illetve Brahms dalokat énekeltek.

Fischer Iván ezen a turnén arra kérte a zenekart, kezdjenek új életet, és énekeljenek rendszeresen.

„Miért? Mert az embereknek énekelniük kell. Anyák énekeljenek kisbabáiknak, gyerekek csatlakozzanak gyerekkórusokhoz, a felnőttek pedig fedezzék újra fel ezt a csodálatos kommunikációs eszközt. Nekünk most példát kell mutatnunk, hogy érzékeltessük: a félelmeket, gátlásokat le lehet győzni" – vallja a zenekar zeneigazgatója.

A hatás nem maradt el a turné során. A The Guardian szerint a kórus finoman és precízen szólt, a The Independent kritikusa elbűvölőnek találta az előadást, és azt írta: a zenekar gond nélkül alakulhatna át első osztályú kórussá.

A The Telegraph külön kiemelte: a zenekar megmutatta, milyen fontos szerepe van az éneklésnek a magyar zenei kultúrában. A London Evening Standard szerzője ezt úgy fogalmazta meg: a ráadás egyértelmű bizonyíték volt a Kodály módszer sikerességére.

Egyébként a The Guardian beszámolója szerint a BFZ koncertjei a legnépszerűbbek között voltak a jegyeladások alapján.

A zenekar London után az „olasz Svájcban”, Locarno több száz éves templomában, a Chiesa di Francescóban muzsikált a 69. Settimane Musicali di Ascona fesztivál alkalmából, majd a spanyolországi San Sebastianban, az Atlanti-óceán partján adta elő műsorát a 75 éves Musika Hamabostaldia fesztiválon.

A turné méltó lezárása volt, hogy világszerte elismert muzsikusaink Olaszország egyik legfontosabb komolyzenei fesztiválja, a MITO nyitányaként Torinóban játszhattak, majd a milánói Scalát is meghódíthatták.

A zenekar életében ez volt az első alkalom, hogy a Scalában muzsikált, ahol ez alkalommal megjelentek Lombardia és Róma vezető politikusai is. Az eseményt a milánói polgármester által szervezett fogadás zárta.Az olasz kritika úgy fogalmazott. a zenekar, amely nem csak Európában tartozik a legjobbak közé, tiszteletet és szeretetet sugárzott, ez pedig komoly lecke volt a közönségnek is.

A turnén elhangzott Brahms-szimfóniákat legközelebb a Bridging Europe fesztivál keretében hallhatja a közönség a Művészetek Palotájában szeptember 12-én,13-án és 14-én, májusban pedig Fischer Iván vezényletével az I. és a II. szimfónia is elhangzik.

A Bridging Europe fesztivál részletes programja itt olvasható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.