Nemrég hatalmas szenzáció verte fel az állóvizet a zenetudományi szakmában: Mikusi Balázs zenetörténész, az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) Zeneműtárának vezetője az intézmény egyik jelöletlen és azonosítatlan kéziratokat tartalmazó mappáját böngészve megtalálta Mozart a záró „török indulóról” ismert, rendkívül népszerű A-dúr szonátájának (K. 331) kéziratát, pontosabban annak négy oldalát. A felfedezés azért is jelentős, mivel eddig a mű autográfjának csak az ötödik oldala volt meg – ezt egy ideje Salzburgban őrzik –, ugyanakkor a darab egyébként is a sokat vitatottak közé tartozott, hiszen számtalan alkalommal kérdőjelezték meg egyes ritmusok, hangok, előadási jelek valódiságát, azzal érvelve, hogy nincs meg az eredeti kézirat, ami bizonyíthatná ezeket.
Sokan gondolták, hogy Mozart a nyomtatott változatot csak felületesen nézte át, és az általános vélekedés rengeteg hibát vélt látni benne. Most egyértelművé vált: valóban vannak eltérések – ritmusok, előadási jelek, sőt hangok is – a kézirat és a még Mozart életében nyomtatásban megjelent példányok között, azonban korántsem annyi és olyan jelentős az eltérés, mint azt egyes kutatók korábban feltételezték. Sőt, úgy tűnik, az autográfból kifejezetten érthetővé válik ezeknek a korábban megkérdőjelezett, az előadást is befolyásoló eseteknek a létjogosultsága és logikája. A kézirat egyébként valószínűleg tisztázat, bár azt nem tudjuk, Mozart készített-e vázlatokat a darabhoz, azonban az írás jó minősége és külleme miatt még az is felmerült, hogy esetleg erről metszették a nyomtatott változatot. Persze, azért ne gondoljuk azt, hogy ezek alapjaiban változtatják majd meg a képünket a mindenki által ismert szonátáról, a többség valószínűleg alig érzékeli, mi a különbség, azonban egy előadó számára ezek az eltérések nagyon fontos eligazodási pontokat jelentenek. Mivel a darab a zongoraoktatásnak is kihagyhatatlan részét képezi, e téren is szükséges lesz, hogy elterjedjenek az észrevett különbségek, bár nyilván a kották újranyomásához és elterjedéséhez nem kevés idő kell majd.