Nem indult simán a hét a világ operaházaiban

Miközben a Magyar Állami Operaház 130. születésnapjára készül, a világ többi részén éppen áll a bál.

Grund
2014. 09. 24. 9:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több olasz operát ígér, és mellőzné az elmúlt időszakban felbukkanó „értelmetlen, vulgáris” rendezéseket Riccardo Chailly, a milánói Scala 2015. január 1-jén hivatalba lépő új főzeneigazgatója. – „Jó rendezőket kell választani, akik tisztelik az operákat” – mondta a dirigens a Corriere della Sera című milánói napilapnak adott interjújában. Arra is kitért, hogy az elmúlt években fellépő, és „bizony nem mindig remeklő” fiatal karmesterek után újra nagy neveket akar a pódiumra csábítani. Chailly januárban lép hivatalba. Elődje, Daniel Barenboim szintén világhírű karmester, aki tavaly ősszel jelentette be a lemondását, két évvel a szerződése lejárta előtt távozik.

Korábban már felvetődött a sajtóban, hogy a dalszínházat 2015-től irányító új intendáns, Alexander Pereira már 2017 előtt is inkább egy új zeneigazgatóval dolgozna szívesen – a sajtó már ekkor is Chailly jövőbeli kinevezését valószínűsítette –, de ez csak akkor lenne lehetséges, ha Daniel Barenboim lemondana posztjáról. A Corriere della Sera már korábban is úgy vélekedett: Chailly kinevezése új profilt ad az operaháznak. „Chailly jót fog tenni a Scalának, amelynek ismét rá kell találnia hivatására és azokra a darabokra, amelyek legendás színházzá tették. Ez az a karmesteri pálca, amelyre sokan vártak, mivel Chailly szereti a hagyományt, és nem tart a kortárs zenétől” – írta a milánói napilap még 2013-ban.

Rómában sokkal viharosabb körülmények között távozott nemrég a zeneigazgató, Riccardo Muti. Az operaház november 27-én nyitja meg az idei szezont Giuseppe Verdi Aida című operájával. Addigra kell új karmestert és egyben zeneigazgatót találnia a színháznak, miután a 2011-ben tiszteletbeli zeneigazgatónak kinevezett dirigens bejelentette lemondását.  Döntését a „nyugodt munkához szükséges feltételek hiányával” indokolta. A római operaházat 12 millió euró (3,7 milliárd forint) adósság terheli, a művészek szakszervezetei folyamatos sztrájkkal tüntetnek a színház vezetősége ellen, a nyári programban szereplő előadások is egymás után maradtak el a zenészek vagy a kórus munkabeszüntetése miatt.

A zeneigazgató távozása után Micha van Hoecke belga koreográfus, az Opera di Roma tánckarának vezetője úgy nyilatkozott, hogy Muti feladta, és ezek után nincsen értelme a színháznál maradni. Az operaház új zenei igazgatójának kiválasztására Dario Franceschini kulturális miniszter megbeszélést hívott össze Ignazio Marino jelenlegi római főpolgármester és Carlo Fuortes főigazgató  részvételével. A La Repubblica római napilap értesülései szerint egyenesen a bezárás fenyegeti a XIX. század második felében emelt római operaházat, ez azonban egy ilyen rangú intézmény esetében erős túlzásnak tűnik. A legerősebb, ezzel kapcsolatos kijelentést Róma volt főpolgármestere fogalmazta meg: Gianni Alemanno szerint „Riccardo Muti távozása halálos csapást mért az olasz főváros kulturális életére”

Vihar dúl a New York-i Metropolitan Opera körül is, ahol több száz tüntető fogadta hétfőn este az évadnyitóra érkező közönséget. A protestálók a The Death of Klinghoffer című kortárs opera őszi bemutatójának törlését követelték az operaház vezetésétől. A Lincoln Center előtti egybegyűltek transzparenseiken annak a véleményüknek adtak hangot, hogy John Adams brit zeneszerző operája „a terrorizmust dicsőíti” és „antiszemita”. A Met október 20-ára tervezi az opera bemutatóját. Az Adams egyik mesterművének tartott opera az Achille Lauro-ügyet idézi fel. Az olasz luxushajót 1985-ben térítették el a Palesztin Felszabadítási Front tagjai, akik a fedélzeten megöltek egy mozgássérült zsidó amerikai túszt, Leon Klinghoffert.

Az operában a palesztinok, az izraeliek, az áldozatok és a terroristák is megszólalnak, ami már az 1991-es ősbemutató után is vitát kavart. Ez a vita újult ki tavasszal, amikor az operaház meghirdette az új évad műsortervét. Néhány zsidó szervezet már akkor megkérdőjelezte a mű színre vételét. Az operaház végül a Rágalmazás Elleni Liga (ADL) amerikai zsidó szervezettel történt konzultáció után határozott úgy, hogy törli az előadás november 15-ére meghirdetett élő közvetítését. Tom Morris, az operaház igazgatója a múlt heti próbán hangsúlyozta, hogy a mű a terrorizmust dramatizálja, és semmivel sem elnézőbb, mint például Verdi Shakespeare drámáján alapuló Otello című operája, amely „azt sugallja az embereknek, hogy öljék meg feleségüket”.

Peter Gelb, a Met főigazgatója egy korábbi interjúban leszögezte, hogy a mű nem antiszemita, és nem dicsőíti a terrorizmust. Mint fogalmazott: az opera mély tisztelettel adózik Leon és Marilyn Klinghoffer emléke előtt, és teljes mértékben elítéli a brutális gyilkosságot. Az új évadot a Met Mozart Figaro házassága című operájának bemutatójával nyitotta meg hétfő este. A közönség – soraiban olyan világsztárokkal, mint Josh Lucas, Rob Thomas vagy Vera Wang divattervező – hatalmas tapsviharral ünnepelte az opera szereplőit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.