Több olasz operát ígér, és mellőzné az elmúlt időszakban felbukkanó „értelmetlen, vulgáris” rendezéseket Riccardo Chailly, a milánói Scala 2015. január 1-jén hivatalba lépő új főzeneigazgatója. – „Jó rendezőket kell választani, akik tisztelik az operákat” – mondta a dirigens a Corriere della Sera című milánói napilapnak adott interjújában. Arra is kitért, hogy az elmúlt években fellépő, és „bizony nem mindig remeklő” fiatal karmesterek után újra nagy neveket akar a pódiumra csábítani. Chailly januárban lép hivatalba. Elődje, Daniel Barenboim szintén világhírű karmester, aki tavaly ősszel jelentette be a lemondását, két évvel a szerződése lejárta előtt távozik.
Korábban már felvetődött a sajtóban, hogy a dalszínházat 2015-től irányító új intendáns, Alexander Pereira már 2017 előtt is inkább egy új zeneigazgatóval dolgozna szívesen – a sajtó már ekkor is Chailly jövőbeli kinevezését valószínűsítette –, de ez csak akkor lenne lehetséges, ha Daniel Barenboim lemondana posztjáról. A Corriere della Sera már korábban is úgy vélekedett: Chailly kinevezése új profilt ad az operaháznak. „Chailly jót fog tenni a Scalának, amelynek ismét rá kell találnia hivatására és azokra a darabokra, amelyek legendás színházzá tették. Ez az a karmesteri pálca, amelyre sokan vártak, mivel Chailly szereti a hagyományt, és nem tart a kortárs zenétől” – írta a milánói napilap még 2013-ban.
Rómában sokkal viharosabb körülmények között távozott nemrég a zeneigazgató, Riccardo Muti. Az operaház november 27-én nyitja meg az idei szezont Giuseppe Verdi Aida című operájával. Addigra kell új karmestert és egyben zeneigazgatót találnia a színháznak, miután a 2011-ben tiszteletbeli zeneigazgatónak kinevezett dirigens bejelentette lemondását. Döntését a „nyugodt munkához szükséges feltételek hiányával” indokolta. A római operaházat 12 millió euró (3,7 milliárd forint) adósság terheli, a művészek szakszervezetei folyamatos sztrájkkal tüntetnek a színház vezetősége ellen, a nyári programban szereplő előadások is egymás után maradtak el a zenészek vagy a kórus munkabeszüntetése miatt.
A zeneigazgató távozása után Micha van Hoecke belga koreográfus, az Opera di Roma tánckarának vezetője úgy nyilatkozott, hogy Muti feladta, és ezek után nincsen értelme a színháznál maradni. Az operaház új zenei igazgatójának kiválasztására Dario Franceschini kulturális miniszter megbeszélést hívott össze Ignazio Marino jelenlegi római főpolgármester és Carlo Fuortes főigazgató részvételével. A La Repubblica római napilap értesülései szerint egyenesen a bezárás fenyegeti a XIX. század második felében emelt római operaházat, ez azonban egy ilyen rangú intézmény esetében erős túlzásnak tűnik. A legerősebb, ezzel kapcsolatos kijelentést Róma volt főpolgármestere fogalmazta meg: Gianni Alemanno szerint „Riccardo Muti távozása halálos csapást mért az olasz főváros kulturális életére”
Vihar dúl a New York-i Metropolitan Opera körül is, ahol több száz tüntető fogadta hétfőn este az évadnyitóra érkező közönséget. A protestálók a The Death of Klinghoffer című kortárs opera őszi bemutatójának törlését követelték az operaház vezetésétől. A Lincoln Center előtti egybegyűltek transzparenseiken annak a véleményüknek adtak hangot, hogy John Adams brit zeneszerző operája „a terrorizmust dicsőíti” és „antiszemita”. A Met október 20-ára tervezi az opera bemutatóját. Az Adams egyik mesterművének tartott opera az Achille Lauro-ügyet idézi fel. Az olasz luxushajót 1985-ben térítették el a Palesztin Felszabadítási Front tagjai, akik a fedélzeten megöltek egy mozgássérült zsidó amerikai túszt, Leon Klinghoffert.
Az operában a palesztinok, az izraeliek, az áldozatok és a terroristák is megszólalnak, ami már az 1991-es ősbemutató után is vitát kavart. Ez a vita újult ki tavasszal, amikor az operaház meghirdette az új évad műsortervét. Néhány zsidó szervezet már akkor megkérdőjelezte a mű színre vételét. Az operaház végül a Rágalmazás Elleni Liga (ADL) amerikai zsidó szervezettel történt konzultáció után határozott úgy, hogy törli az előadás november 15-ére meghirdetett élő közvetítését. Tom Morris, az operaház igazgatója a múlt heti próbán hangsúlyozta, hogy a mű a terrorizmust dramatizálja, és semmivel sem elnézőbb, mint például Verdi Shakespeare drámáján alapuló Otello című operája, amely „azt sugallja az embereknek, hogy öljék meg feleségüket”.
Peter Gelb, a Met főigazgatója egy korábbi interjúban leszögezte, hogy a mű nem antiszemita, és nem dicsőíti a terrorizmust. Mint fogalmazott: az opera mély tisztelettel adózik Leon és Marilyn Klinghoffer emléke előtt, és teljes mértékben elítéli a brutális gyilkosságot. Az új évadot a Met Mozart Figaro házassága című operájának bemutatójával nyitotta meg hétfő este. A közönség – soraiban olyan világsztárokkal, mint Josh Lucas, Rob Thomas vagy Vera Wang divattervező – hatalmas tapsviharral ünnepelte az opera szereplőit.