Tinédzsertörténet fesztiválos nosztalgiával

Többévnyi kitartó munka eredményeképp elkészült Kerékgyártó Yvonne első játékfilmje, a Free Entry.

kgy
2014. 09. 16. 17:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mi volt eredetileg a szándéka a szigetes történetével?
– Az az igazság, hogy eredetileg ez nem szigetes történet akart lenni. Engem elsősorban az motivált, hogy Pusztai Lucával és Barta Ágnessel készítsek filmet. 2011-ben nyertem pályázaton egy összeget filmkészítésre, ekkor elkezdtem castingolni, de közben már tudtam, hogy azzal a lánnyal szeretnék forgatni, akivel három éve találkoztam a Vörösmarty Mihály Gimnázium drámatagozatán. Onnantól, hogy megvolt Luca, valamint osztálytársnője, Ági, éreztem, hogy párosuk ad majd többletet a készülő filmemhez. A lányok erős színházi ismereteket szereztek a gimnáziumban, később pedig forgattam is róluk egy dokumentumfilmet, hogy Kaposvárra, illetve a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész szakjára felvételiznek. Azért alakult úgy, hogy egy olyan történetet írok, ami a Szigeten játszódik, mert nem volt elég pénzem ahhoz, amit eredetileg szerettem volna csinálni. A pénzhiány volt az oka annak is, hogy neveztem az elkészült első harminc percet öt részletben a Webse.hu websorozat pályázatára 2011-ben. Bíztam benne, hogy ha nyerünk, akkor a jutalomból sikerül folytatni a forgatást. Nagyon jó előjelnek vettem, amikor valóban megkaptuk az egyik díjat, amivel egy kisebb pénzösszeg is járt, így nekiindulhattunk a további forgatásoknak.

– Bár több évig forgattak a Sziget Fesztiválon, mégis számomra ez a miliő inkább a múltat, semmint a jelent mutatja be.
– A Free Entry Sziget-képe valóban nosztalgikus állapotot mutat be, de azokkal a zenékkel és zenekarokkal, amelyek jelenleg a legkelendőbbek. Érezték benne ezt a nosztalgiát azok a barátaim is, akikkel 2005 környékén a Szigeten együtt buliztunk. Amikor Wiesbadenben versenyben volt a film, ott zömében negyvenes korosztály volt a közönség, és bár ők talán egyáltalán nem jártak a Sziget Fesztiválon, nekik a nyolcvanas évek nosztalgiája ugrott be, hogy milyen volt akkor Budapesten vagy Kelet-Európában járniuk. Érdekes, hogy miképp alakult a film ilyen hangvétele. Már az első változatnál észrevettem, hogy visszanyúlok a saját tinédzserkoromhoz, és amikor láttam az első vágottat, akkor már világos volt, hogy a végeredmény nem egy promófilmje lesz a Szigetnek. És ezért is folytattuk tovább a filmet a megkezdett úton. Ami pedig a zenéket illeti, azt például tudtam, hogy a Brains vagy a Superbutt zenekarok zenéit szeretném használni. Külön harcot vívtunk a Die Antwoord zenei jogaiért, nagy sikerélmény volt, amikor megkaptuk őket. A Quimby később jött, de mind a szövegek tartalmát, mind a zene hangulatát tekintve szervesen illeszkedik a Free Entrybe. Fiatal hazai zenekarok is segítettek, a Dorothy’s Legs és a Fool About. A zenekarok közül mindenki szívesen hozzájárult a filmbe kerüléshez, mi pedig kezdetektől fogva nyílt lapokkal játszottunk: jeleztük, hogy nincs pénzünk, így a zenészek jóindulatára számítottunk. Szerencsére a zenészek közül, aki már látta a filmet, elégedett volt a végeredménnyel.

– A Free Entry végül összesen három fesztiválon készült. Utólag nem érezte rizikósnak időben ennyire elhúzni a film elkészítését?
– Miközben csináltuk, a legnagyobb motivációt a folytatás utáni vágy jelentette, de az, hogy így és ennyi ideig tartott elkészíteni a filmet, nem volt tudatos. 2011-ben nem úgy vágtunk bele, hogy kimondtuk, lesz egy premierünk 2014-ben. Egyszerűen mindig felmerült még két új jelenet, amelyekkel kapcsolatban ismét össze kellett szednem a stábot. 2013-ban aztán volt egy olyan verzióm, ahol már éreztem, hogy a munka végéhez közeledek. Ebben voltak még olyan magyarázó interjúk, amelyek egyértelműsítették a történetet, a viszonyokat, a lányok droggal való kapcsolatát. Az a változat 85 perc hosszú volt, aztán volt egy olyan döntésünk, hogy kivágjuk a mintegy tízpernyi interjút. Végignéztük az így kapott 75 percet Kastner Judit producerrel, és tudtuk, hogy finisbe értünk. Innentől kezdve már csak az utómunkával kell foglalkoznunk, ami újabb félévig tartott.

– Ezeket az interjúkat hogyan kell elképzelni, mint egy áldokumentumfilmet?
– Meghirdettem egy felhívást, hogy bárki jelentkezzen, aki megosztaná a szigetes élményeit velem kamera előtt. Többségében zenészek, barátok, ismerősök jelentkeztek. A rögzített felvételek olyan szituációkat idéztek fel, amelyek rímelnek mindarra, ami a lányokkal történik.

– A két főszereplő lány az életben is Sziget fesztiválozó?
– Nem, sőt, akkor voltak először a Szigeten, amikor kimentünk forgatni. Élvezték ugyan a kintlétet, de alapvetően ez számukra kemény munka volt. Nem volt lehetőség egy pohár alkohol elfogyasztására sem, és általában sem volt arra mód, hogy a fesztivált mint bulihelyszínt ismerjék meg. Remélem ugyanakkor, hogy a két lánynak a Free Entry segíthet színészi elképzeléseik megvalósításában. Luca egyébként jelenleg a Gór Nagy Mária Színitanodájába jár, Ági pedig Kaposvárra, Vidnyánszky Attila osztályába, így hát mindketten készülnek is erre a pályára.

 

– Számomra nem volt éppen pozitív a lányok története. Meglehetősen kiábrándult a tinédzserek világa a Free Entryben.
– Elfogadom, ha valaki így gondolja. Wiesbadenben is kaptam hasonló visszajelzést: megkérdezték például, hogy valóban ennyire reménytelennek látom-e a saját generációmat. Engem meglepett ez a kérdés, hiszen távol áll tőlem, hogy tanmesét készítsek. Talán ezért is lehet, hogy mások viszont még ennél is kritikusabbnak szerették volna látni a filmet. Számomra ez egy barátság története, amit igyekeztem szeretettel elmesélni. A kiábrándultságot talán azért lehet benne érezni, mert előbb-utóbb minden elmúlik, egy fesztivál, a fiatalság, az ártatlanság – de csak azért, hogy aztán valami új következzen. Ezért is csillan meg hajnalban a fény, a felkelő nap sugara az utolsó jelenetben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.