Tíz év várakozás a hanglemezgyár előszobájában

Mobilógia címmel sorozatot indítunk! 45 éves a P. Mobil. Schuszter Lóránt válaszol.

2014. 09. 09. 12:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1969/1973-ban alakult Gesarol/P. Mobil nagyon hamar a közönség kedvence lett, amivel a kultúrilletékesek is tisztában voltak. A bemutatkozó album mégis csaknem egy évtizedet váratott magára.
– Hiába volt országszerte tetten érhető a zenekar népszerűsége, hiába csináltunk jobbnál jobb számokat, a hanglemezgyár szándékosan nem jelentetett meg albumot velünk. Amit ráadásul különböző hazugságokkal is megfejeltek: hol a P. Mobil állítólagos stúdióképtelenségére hivatkoztak, hol a benyújtott dalok – szerintük csapnivaló – színvonalát kifogásolták, vagy ilyen-olyan szempontból alkalmatlannak minősítették. Aztán a Kertészeti Egyetem Klubjában, Göczey Zsuzsa élő rádiós műsorában kiderült az igazság: egy táskát hozattam fel a színpadra, amelyet teátrálisan kinyitottam. Aztán felolvastam a hanglemezgyár belső, bizalmas feljegyzését, amelyben elismerték: rendelkezésükre áll ugyan egy komplett nagylemeznyi P. Mobil-anyag, ennek ellenére nem támogatják megjelenését. Tették ezt minden különösebb indoklás nélkül. A jelenlévő Erdős Péter őrjöngött, nem értette, miként kerülhetett a birtokomba egy belső használatra készült dokumentum. S minderre élő rádióadásban derült fény!

Az első nagylemez anyagát, amelyet a rádió rögzített a Láng Gépgyárban, 1978-ban adott koncertünkön, fél évig rejtegették egy irodában, mondván, a felvétel elveszett. Végül a hangszalagot magam vettem ki az Erdős-titkárság szekrényéből, de így is csak két kislemezt voltak képesek (Kétforintos dal, Menj tovább) gyártani belőle. A rákövetkező évben egy másik koncert anyagából is csak egy számot engedélyeztek, a Miskolcot. Ennek B oldalára a Rocktóber került volna, ám ezt letiltották; ezért a szöveg nélküli Csizma az asztalon lett helyette.

A hanghordozók megjelenésének persze a szocialista tervgazdálkodás is határt szabott: a gyártást egyrészt a dorogi présüzem gyártókapacitása, másrészt a limitált, keményvalutáért vásárolt alapanyag mennyisége határolta be. Erdős Péteréknek a P. Mobil nem fért bele, s főleg azért nem, mert másokat akartak kiadni: megfuttatták az ilyen-olyan stílusú – főképp a Neotont – zenekarokat, előadókat, emellett oda kellett figyelniük a komoly- és népzenei produkciókra is. Mellettünk ugyancsak tíz évig nem kapott lehetőséget a Mini sem, mert Erdős Péter Török Ádámot hippivezérnek tartotta. De menjünk tovább: a legtöbb eladott lemez Fenyő Miklóshoz és a Hungáriához kapcsolódott, ennek ellenére őket is elszabotálta.

Eközben – Tardos Péter korabeli lexikonja szerint – legalább hatalbumnyi anyagotok maradt a fiókban. Megállja a helyét az összegzés?
– Többé-kevésbé igen. Attól függetlenül, hogy nem álltak szóba velünk, évente összeállítottuk az aktuális turnéhoz kapcsolódó műsort, amelyben mindig helyet kaptak az új számok. A Kintornás szerencséje, a P. Mobil az alagútban vagy a Segítség, jaj! – mind-mind az országos turnék címe volt, valamennyi kitett egy-egy nagylemeznyi anyagot. A srácokkal sikerült megértetnem, hogy mindettől függetlenül csináljuk meg az új nótákat, azokat, amiket minden szempontból megfelelőnek tartunk. Ezek úgy tettek szert országos népszerűségre, hogy egyiket sem játszotta a rádió, és nem sugározta a TV. Ebben az időben rengeteg kalózfelvétel készült a koncertjeinkről, amiket – jártamban-keltemben tapasztalva – ma is őriznek kazettákon. És nemcsak az anyaországban, de Erdélyben és Felvidéken is találkozom ilyen felvételekkel.

 

1981-ben végre stúdióba vonult a P. Mobil. Mi lágyíthatta meg az illetékesek szívét?
– Az említett három kislemezzel egy időre elodázhatták az LP megjelenését. Úgy gondolták – a végrehajtó immár Wilpert Imre volt –, hogy előbb Vikidál, majd a Bencsik–Cserháti duó eltávolításával kellőképpen szétzilálják a P. Mobilt, és nem hitték, hogy a közönség tíz éven át kitart mellettünk. Végül a szakma, az újságírók és a közönség részéről olyan nyomás nehezedett rájuk, hogy kénytelenek voltak meghátrálni. Amikor az első példányt kezembe adta Erdős Péter, megjegyezte, ha akarnak, alaposan keresztbe tehetnek nekünk. Például a reklámban, a terjesztésben, az utángyártásban. Ezt egyébként mind bojkottálták. A betartás már ott kezdődött, hogy a lemezgyár hivatalos, Rottenbiller utcai stúdióját nem biztosították számunkra. A számokat Kóbor János „Mecky” saját házának stúdiójában rögzítettük. Első körben legyártottak és eladtak kilencvenezer darabot a kiadványból, s mikor elfogyott, az aranylemezhez szükséges plusz tízezret már nem voltak hajlandók lenyomni. Egyébként ezt a bizonyos első példányt a Vörösmarty téren velem szembe jövő Radics Béla kezébe nyomtam örömömben.

Erdős Péterrel nem volt épp felhőtlen a viszonyotok. Személyes ellentét feszült köztetek?
– Az biztos, hogy nem szimpatizáltunk egymással. Három és fél évtized múltán az Égi Zenekar Fesztivál sajtótájékoztatója alkalmával hallottam Felkai Mikitől egy jellemző történetet. Feljött Debrecenből, és beült a Neoton próbájára. Amikor a „doktor úr” a mögötte lévő sorban felfedezte őt, magából kikelve üvöltött a szerencsétlennel, hogy azonnal takarodjon ki a teremből. Csepregi Évának elég nehezen sikerült megértetni vele, hogy „Péter, ez nem a Schuster Lóránt, hanem a Felkai Miklós”. Erdős – ezek szerint – minden hosszú hajú, bajuszos figurában Schustert látott

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.