Magyarország volt a díszvendége a bécsi designhétnek, de a főszereplők közé tartoztak a magyar galériák a hét végén megrendezett Viennafair The New Contemporary elnevezésű kortárs művészeti vásáron is, amely az idén ünnepelte létrehozásának tizedik évfordulóját. Igazi sikertörténet, az pedig, hogy néhány éve új, orosz tulajdonosa van a vásárnak, csak még inkább azzá teszi. Így még hangsúlyosabban érvényesül az a koncepció, hogy a vásár közvetítsen kelet és nyugat között.
Igaz, ehhez a hét végén sorra kerülő budapesti Art Market szervezőinek is lesz néhány szava, hiszen hasonló gondolat mentén haladnak, és a galériások közül jó néhányan itt is, ott is bemutatkoznak. Hogy a bécsi közönség miként reagált a szervezők szándékaira, azt jól jelzi, hogy a hét végén az áramló tömeg java része nem állt meg a Prater óriáskerekének árnyékában, hanem folytatta útját a Viennafair felé, és szombaton délután voltak olyan standok, ahol egy tűt is nehezen lehetett volna leejteni.
Volt ilyen a magyar galériák standjai között is, amihez persze az is hozzájárult, hogy Bagyó Anna művészeti menedzser szervezésében számos magyar érdeklődő érkezett csoportosan is a vásárra, és a galériák ebben az időben tartották szakmai bemutatóikat, fogadásaikat. Ennyi magyar galéria talán még sohasem mutatkozott be a bécsi vásáron. Kiállított az acb, a Kisterem, az Inda, a Deák Erika, a Molnár Ani, a Trapéz Galéria és természetesen az idén is jelen volt a Viennafairen a Knoll Galéria, amelynek Bécsben és Budapesten is működik kiállítóterme.
Ez a számszerűleg erős jelenlét egyébként mintha csak azt érzékeltetné, hogy a kortárs magyar művészettel foglalkozó galériák és a kulturális kormányzat szándékai egyre inkább egybeesnének: Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter ugyanis vasárnap délben a 61. Hódmezővásárhelyi Őszi Tárlat megnyitóján éppen arról beszélt, hogy rendkívül fontos a kortárs magyar művészet nemzetközi jelenlétének erősítése, amelyhez a kormány a jövőben jelentős támogatást kíván nyújtani.
A közös szándék megvalósításához választott stratégiák természetesen igencsak különböznek. Az Acb például Várnai Gyula egyéni bemutatóját rendezte meg a szocialista évtizedek képi világát idéző objektekből, installációkból, míg a Kisterem a kortárs magyar művészet klasszikusai, Erdély Miklós és Keserű Ilona műveit fiatal tehetségek, Kokesch Ádám, Kaszás Tamás és Vécsei Júlia alkotásainak a társaságában mutatta be, az Inda pedig a galéria állandó művésze, a Bécsben élő bolgár Kamen Stoyanov munkáit állította ki.
A legtöbb résztvevő, a házigazda Ausztriát követően az idén is Németországból érkezett, nyolc galéria képviselte Oroszországot, hét kiállító, öt galéria és két non profit intézmény pedig Romániát. Bemutatkozásukat az OMV támogatta, a Dialógus: új energiák című program keretében, a Yarat nevű, kortárs művészetet támogató intézmény pedig Azerbajdzsán kortárs művészetének bemutatását szponzorálta.