– Miért pont sálakkal kezdtetek foglalkozni?
Szécsi Tamás: – A textiltervezés mellett elkezdetem vállalkozásfejlesztést is tanulni. Kutatásaim révén nyilvánvalóvá vált, hogy egy termékcsoporttal sokkal könnyebb egy kezdő vállalkozásnak piacra lépnie, ráadásul itthon nincs olyan másik tervező, aki külön erre a kiegészítőtípusra szakosodott volna. A sál nem igényel szabászatot, nem kell a méretekkel foglalkozni, könnyebb webshopot is üzemeltetni. Violával régóta terveztük, hogy elindítunk egy szezonról szezonra változó tematikára épülő sálkollekciót. Elkészítettem az ötéves üzleti tervet, a költségvetést, hogy milyen csatornákon szeretnénk értékesíteni a termékünket. Sok dolog közbeszólt, így pihentettük a dolgot, de az idei Gombold újra! pályázatra már egyértelmű volt, hogy ezzel az ötlettel nevezünk.
Balázs Viola: – Rengeteg példát találni arra, hogy valaki elindítja a saját márkáját, de megfelelő üzleti tudás hiányában rövid idő után belebukik. Számunkra a kezdetektől fontos volt, hogy tudatosan építsük fel a brandünket. Olyan dolgot próbáltunk létrehozni, aminek kevés a buktatója. Stabil vállalkozás, ami plusz bevételi forrást jelent nekünk.
– A Gombold újra! pályázaton bemutatott „Bar Mleczny”, azaz „tejbár” kollekciót Kelet-Közép-Európa menzái inspirálták.
Sz. T.: – Magyar tervezőként csak valamely másik közép-európai ország tárgyi vagy szellemi örökségét választhattuk inspirációnak. Lengyelország volt a kiindulópont, átfogóan próbáltuk vizsgálni a kultúrájukat, az építészettől a formatervezésig. Nagyon sok segítséget kaptunk a kutatásainkhoz a Lengyel Intézettől. Vizsgáltuk a gasztronómiát is, és rábukkantunk olyan videoanyagokra, amelyek bemutatták, hogy milyenek voltak a régi lengyel kifőzdék, és kifejezetten az országra jellemző tejbárok. Huszonötezer ilyen vendéglátóipari egység működött ott. De a menzákról nekünk is megvannak a saját emlékeink. A kollekciónkkal az olcsó tömegétkeztetést – annak minden tipikus elemével a kockás viaszosvászon-terítőktől kezdve a mogorva konyhásnénik fűzős cipőjéig – humoros módon akartuk megidézni.
B. V.: Olyan témát, országot kerestünk, amihez kapcsolódik személyes élményünk. Én háromszor voltam Lengyelországban, ezért is esett erre a választásunk. Sokkal könnyebb tervezni, és őszintébben kommunikálni a munkákat, ha magunkénak érezzük a témát.
– Milyen metódussal készülnek a sálak?
B. V.: – A legtisztább minőségű természetes selymekkel dolgozunk. A kézzel rajzolt mintákat kivágjuk, befotózzuk és digitálisan véglegesítjük. Direkt benne hagyjuk az esetlegességeket, például hogy elfolyik a festék, hisz pont ettől válik humorossá az egész. A digitális printek mellett ennél a kollekciónál használtunk fotórealisztikus elemeket is.
– A selyem mellett más anyagokkal is kísérleteznétek?
B. V.: Szeretnénk csak ezzel foglalkozni, hisz a selyem óriási lehetőségekkel bír, van krepp, rugalmasabb változata, van, amelyiknek nincs fénye. Persze ha igény lesz rá, akkor egy olcsóbb kategóriájú pamutkendőt is kínálnánk a jövőben. De ez elsősorban attól függ, hogy a digitális printekkel milyen minőséget tudunk elérni ezen a textúrán.
– A humor határozná meg a jövőbeli kollekciókat is?
B. V.: – Nem feltétlenül. A könnyedség a legfontosabb számunkra. Mindenféleképpen valamilyen témából kiindulva születnek meg a kendők. Jeleneteket, látásmódokat szeretnénk megfogalmazni velük.
Sz. T.: – A stílust meg fogjuk tartani: maradnak a papírkivágások, hisz ez adja az egész bukéját.
– Kin látnátok szívesen viszont a sálaitokat?
Sz. T.: – Törekszünk arra, hogy minél több embert tudjunk megszólítani, hogy nők és férfiak, a fiatalabb és idősebb generáció tagjai egyaránt hordhassák őket.
– Hogyan tovább?
Sz. T.: – A Gombold újra! pályázaton debütált kollekció megtervezése mellett párhuzamosan elkészítettük a márka teljes arculatát. Viszonylag rövid időn belül már el tudjuk kezdeni az értékesítést. A márka promócióját még a karácsony előtti időszakra tervezzük, ezzel elég jól le tudjuk tesztelni a piacot. Szezonról szezonra új kollekcióval jelennénk meg, úgy érezzük, csak így tudnánk hitelesek lenni. Januárra már a legújabb darabokat is elkészítjük. Párhuzamosan szeretnénk terjeszkedni a hazai és a nemzetközi piacon. Ha meglesznek a tárgyfotóink, a lookbook, a promóvideónk, akkor a Kickstarteren és a Indiegogón próbálunk támogatókat találni a márkánknak. Ezek a lehetőségek nagyon jó eladást tudnak generálni, ha ott is sikerülne azt a pénzt megkapnunk, amit kitűztünk célul, akkor ez egyfajta garancia lehetne, ami a mostani győzelem mellett is a márka mellett szólna.