Némiképp nehéz úgy vitaestet rendezni, hogy a legfőbb vitapartner nincs jelen, mert nem hajlandó megjelenni – a Katonában rendezett esemény forgatókönyve is eszerint alakult, miután az est moderátori feladatait ellátó Veiszer Alinda beszámolója szerint a Magyar Filmművészek Szövetsége (MFSZ) részéről nem mutatkozott hajlandóság a beszélgetésen való részvételre. Mondhatnánk, hogy ez az eset is rávilágít a frontvonalaknak arra a vészes megmerevedésére, amin csak nagyon lassan tud túllépni a magyar filmszakma, és ami folyamatosan vitahelyzeteket teremt.
Legutóbb ilyen vita lángolt fel a hamarosan kezdődő Magyar Filmhét kapcsán, mely szándéka szerint az elmúlt három év, vagyis nagyjából a Magyar Nemzeti Filmalap létrejötte óta született hazai filmek szemléje kíván lenni. A szakma egy része, a már említett MFSZ viszont több szempontból is kritizálta az ötletet, azzal vádolva a Filmalap vezetőségét, hogy a hosszú évtizedeken át meghatározó szakmai rendezvény, a Magyar Filmszemle babérjaira törve, a szakma egy részét kihagyva, az erő elvét érvényesítve döntöttek az új őszi filmes esemény útra indítása mellett. Ugyanúgy véleménykülönbségeket és vádaskodásokat szült a Magyar Filmakadémia idei megalapítása is, mely szándéka szerint a filmes szakemberek minél szélesebb körének érdekképviseletére és a hazai filmipar fejlesztésére jött létre.
A hétfői beszélgetés résztvevői több szempontból is érintettek a fent említett kérdéseket illetően. A legegyértelműbb álláspontot természetesen Havas Ágnes képviselte, hiszen személyében a Filmakadémia vezetője volt jelen. Pusztai Ferenc producer, aki többek között Pálfi Györggyel dolgozott együtt annak legutóbbi, Szabadesés című filmjén, maga is azok között van, akik beléptek a Filmakadémiába. Török Ferenc, a neves filmrendező helyzete még összetettebb, hiszen ő maga tagja az MFSZ-nek, és bár évekkel korábban tett olyan nyilatkozatot, hogy politikai okokból nem szeretne pályázni a Filmalapnál filmterve, ezt a véleményét időközben megváltoztatta, mi több, a Filmakadémia tagjává is vált.