Magyarországon még sohasem mutatták be a mostani tárlatéhoz hasonló teljességgel az egyetemes művészet egyik legragyogóbb korszakát, a holland arany évszázad festészetét – hangsúlyozta a tegnapi sajtóbemutatón Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója.
A kiállítás tehát egyrészt méltó folytatása annak az intézmény gyűjteményi egységeihez kapcsolódó, nagy művészettörténeti korszakokat, stílusokat bemutató sorozatnak, amely 2006-ban kezdődött el a spanyol gyűjteményhez kötődő El Greco, Velázquez, Goya című tárlattal, majd a 2009-es Botticellitől Tizianóig és a 2013-as Caravaggiótól Canalettóig című kiállítással folytatódott, másrészt a legméltóbb, a hazai közönség érdeklődése mellett nemzetközi figyelemre is számot tartó esemény a múzeum 2015 tavaszi időleges bezárása előtt.
Akkor olyan rekonstrukciós munkálatok kezdődnek az épületben, amelyek után eddig nem látogatható terek nyílnak meg a látogatók előtt. A múzeum remekművei azonban a rekonstrukció időszaka alatt is láthatóak lesznek: a gyűjtemény ötven legjelentősebb alkotását a Magyar Nemzeti Galériában mutatják be.
Nagyjából ennyi a száma azoknak a festményeknek is, amelyek a múzeum anyagából kerülnek a ma nyíló kiállításra, jeleként annak, hogy akár csak a spanyol vagy az olasz, a Szépművészeti holland gyűjteménye is igen jelentősnek mondható, a Hollandián kívüli kollekciók sorában Európában az első öt közé tartozik.
Egyébként is a legek kiállításának mondható a Rembrandt és a holland arany évszázad festészetét bemutató tárlat, hiszen a többi mű a világ ötven köz- és magángyűjteményéből érkezett, a legjelentősebb kölcsönzők között van az amszterdami Rijksmuseum, a stockholmi Nationalmuseum, a párizsi Louvre, a londoni National Gallery, a Los Angeles-i Getty, a New York-i Metropolitan, a firenzei Uffizi és a madridi Prado.
A tárlat megrendezése mintegy ötszázmillió forintba került, a kölcsönzött művek biztosítási értéke egymilliárd euró, azaz több mint háromszáz milliárd forint. Húsz Rembrandt-kép még a világ legnagyobb múzeumaiban is ritkán kerül egymás mellé – nem beszélve arról, hogy Budapesten akkor sikerül bemutatni a művész 1669-es, tehát halála évében készült, Firenzében őrzött önarcképét, amikor Londonban éppen a mester öregkori műveiből nyílt nagyszabású bemutató –, Vermeernek pedig eddig egyetlen képét sem láthattuk Magyarországon.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!