Amire csak Rembrandt volt képes a festészetben

Húsz Rembrandt- és három Vermeer-festmény is látható a Szépművészeti Múzeum csütörtökön nyíló tárlatán.

P. Szabó Ernő
2014. 10. 29. 19:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon még sohasem mutatták be a mostani tárlatéhoz hasonló teljességgel az egyetemes művészet egyik legragyogóbb korszakát, a holland arany évszázad festészetét – hangsúlyozta a tegnapi sajtóbemutatón Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója.

A kiállítás tehát egyrészt méltó folytatása annak az intézmény gyűjteményi egységeihez kapcsolódó, nagy művészettörténeti korszakokat, stílusokat bemutató sorozatnak, amely 2006-ban kezdődött el a spanyol gyűjteményhez kötődő El Greco, Velázquez, Goya című tárlattal, majd a 2009-es Botticellitől Tizianóig és a 2013-as Caravaggiótól Canalettóig című kiállítással folytatódott, másrészt a legméltóbb, a hazai közönség érdeklődése mellett nemzetközi figyelemre is számot tartó esemény a múzeum 2015 tavaszi időleges bezárása előtt.

Akkor olyan rekonstrukciós munkálatok kezdődnek az épületben, amelyek után eddig nem látogatható terek nyílnak meg a látogatók előtt. A múzeum remekművei azonban a rekonstrukció időszaka alatt is láthatóak lesznek: a gyűjtemény ötven legjelentősebb alkotását a Magyar Nemzeti Galériában mutatják be.

Nagyjából ennyi a száma azoknak a festményeknek is, amelyek a múzeum anyagából kerülnek a ma nyíló kiállításra,  jeleként annak, hogy akár csak a spanyol vagy az olasz, a Szépművészeti holland gyűjteménye is igen jelentősnek mondható, a Hollandián kívüli kollekciók sorában Európában az első öt közé tartozik.

Egyébként is a legek kiállításának mondható a Rembrandt és a holland arany évszázad festészetét bemutató tárlat, hiszen a többi mű a világ ötven köz- és magángyűjteményéből érkezett, a legjelentősebb kölcsönzők között van az amszterdami Rijksmuseum, a stockholmi Nationalmuseum, a párizsi Louvre, a londoni National Gallery, a Los Angeles-i Getty, a New York-i Metropolitan, a firenzei Uffizi és a madridi Prado.

A tárlat megrendezése mintegy ötszázmillió forintba került, a kölcsönzött művek biztosítási értéke egymilliárd euró, azaz több mint háromszáz milliárd forint. Húsz Rembrandt-kép még a világ legnagyobb múzeumaiban is ritkán kerül egymás mellé – nem beszélve arról, hogy Budapesten akkor sikerül bemutatni a művész 1669-es, tehát halála évében készült, Firenzében őrzött önarcképét, amikor Londonban éppen a mester öregkori műveiből nyílt nagyszabású bemutató –, Vermeernek pedig eddig egyetlen képét sem láthattuk Magyarországon.

Most pedig mindjárt három is bekerült a kiállítás Városok és polgárok című fejezetébe: Az asztronómus, A geográfus és A katolikus hit allegóriája. Az első a Louvre-ból, a második Frankfurtból, a harmadik New Yorkból érkezett.

Ha csak ezt a három képet látnánk, már akkor is megérthetnénk, miért beszél a kiállítás címe „arany évszázad festészetéről”: egy olyan polgári kultúra művészetének remekművei sorakoznak a falakon, amelyet alapvetően meghatározott a spanyol Habsburgok ellen a szabadságért való küzdelem és a protestáns erkölcs, a gazdasági fellendülés és az ahhoz kapcsolódó általános jólét, a műveltség, a városias kultúra és a tolerancia.Noha a protestáns templomokból száműzték a vallási tárgyú képeket, a hét északi németalföldi tartomány lakosságának egyharmadát kitevő katolikusokat nem tiltották el vallásuk gyakorlásától. Így a jelentős személyiségeket – élükön a függetlenségi háborút irányító Orániai Vilmossal vagy a magyar protestáns gályarabok kiszabadítójaként is tisztelt Ruyter generálissal –, jómódú polgárokat megörökítő portrék, csoportképek, az élet minőségére utaló csendéletek, életképek, városképek, a természet értékei iránti fogékonyságot jelző tájképek mellett a vallási tárgyú, bibliai témájú művek sem tűntek el a korszak festészetéből.

Éppenséggel ez a műfaj az egyik, amelyben Rembrandt és műhelye is kimagasló jelentőségű műveket hozhatott létre, ahogyan azt a tárlat ötödik, egyben központi, Rembrandt és fényköre című fejezet bizonyítja.

Igaz, az első Rembrandt-kép, amellyel a tárlaton találkozunk, már a második, Arcok az aranykorból című fejezetében felbukkan, az 1632-es Fiatal nő képmása, mellette Frans Hals két évvel későbbi Férfiképmása függ. Nagy mester volt Hals is, tagadhatatlan, de ahogyan Rembrandt a hajat takaró tüllkendőt, a nyak- és a csuklófodor csipkéit, főképpen pedig a fiatal nő érzelmeit elrejtve kifejező arcvonásokat megfestette, nos, erre rajta kívül más nem volt és nem is lesz képes a festészet történetében.  Igaz, elmondhatnánk ezt három évvel korábbi önarcképéről, vagy a fiát, Tituszt ábrázoló portrékról is, amelyek a tárlat csúcspontját jelentik.

A Rembrandtnak és műhelyének szentelt fejezet legkorábbi műve, a Szemüvegárus 1623-ból származik, az utolsó az említett 1669-es önarckép. Találkozunk ebben az összeállításban bibliai témájú kompozícióival, de a Szépművészeti egy New York-i magángyűjteményből kölcsön kapta a nagyméretű, Minervát ábrázoló festményt is, amelynek külön érdekessége, hogy egykor a híres magyar magángyűjtő, Nemes Marcell birtokában volt.

A fény és az árnyék drámai kontrasztja, a matérián át sugárzó éteri tisztaság jellemzi e műveket, az anyagi érték szellemivé válik rajtuk. Még akkor is, vagy éppen azért, mert Rembrandt a finom rétegekkel kialakított sima felszín helyett hol puhább, széles ecsetvonásokkal, hol pedig vastagon felvitt festékrétegekkel, a kortársak által „durvának” nevezett festésmóddal építette fel a formákat, amelyek szemlélésére a mester a jó megvilágítást és egy bizonyos távolság tartását javasolta.

Nos, itt a páratlan alkalom: a budapesti látogató immár történelmi távlatból, a lehető legkedvezőbb fényviszonyok között szembesülhet a holland arany évszázad legkiemelkedőbb mestere és kortársai művészetével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.