Art Market: Budapest regionális központtá válik

Száz kiállító, ötszáz művész, több ezer műalkotás: kortárs művészeti kiállítás és vásár a Millenárison.

P. Szabó Ernő
2014. 10. 11. 9:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Volt negyven év Magyarországon és Kelet-Európában, amikor a művészet az volt, amiről a hatalom azt állította, hogy az. Eközben a nagyvilágban szépen folytatódott minden úgy, ahogyan korábban, a művek megszülettek, a művészek átadták őket a galériásoknak, akik szerencsés esetben megtalálták a vásárlót, a magángyűjtőt. Más alkotásokat múzeumok vásároltak meg, de előbb-utóbb a magángyűjtemények legjelentősebb darabjai is közgyűjteménybe kerültek.

Ma már Magyarországon (főként persze Budapesten) is van néhány kortárs galéria, a kortárs magyar művészet azonban máig nincs igazán értékéhez méltón jelen sem a hazai köztudatban, sem a nemzetközi főrumokon. A változtatásra történt jó néhány kísérlet. A kilencvenes években megrendezték a Budapest Art Expót, majd néhány éves szünet után a Budapest Art Fairt, négy évvel ezelőtt pedig jött az első Art Market is.

Ledényi Attila, a vásár igazgatója szerint „az Art Market megalapításakor olyan platform létrehozását tűztük ki célul, amely egyaránt képes a kortárs művészet iránt még nem elkötelezett közönség bevonására, és amely kielégíti a kifinomult igényekkel fellépő látogatókat is”, ily módon pedig Budapest egyre inkább a kortárs művészet regionális központjává válik.

 

A cél egyre inkább megvalósulni látszik, Navracsics Tibor, az Európai Bizottság biztosjelöltje, az Art Market egyik védnöke köszöntőjében az épülő Európába vetett hittel üdvözölte, hogy a rendezvény keretei között kialakult a Fiatal Európa művészi és kereskedelmi koncepció.

A másik védnök, Nancy Brinker volt budapesti amerikai nagykövet, aki már a rendezvény megszületésekor is bábáskodott, egy személyes mozzanat felidézésével érzékeltette, milyen nagyot lépett előre az Art Market azzal, hogy idén először megrendezték az Art Photo Budapestet is a vásáron. Ő ugyanis gyűjteményének építése kezdetén André Kertész két fotográfiájához is hozzájutott, s később a kortárs magyar fotográfusok keltették fel fia, Eric Brinker érdeklődését is a műgyűjtés iránt.

Mindezek után aligha kezdhetné máshol a vásári körsétát a látogató, mint a Millenáris D épületének alsó szintjén. Itt a fotókat kiállító galériák kaptak helyet, s mindjárt a kortárs magyar fotóművészet három olyan kiemelkedő személyiségének a műveivel találkozhatunk, mint Korniss Péter, Tóth György és a nemrégiben elhunyt Kerekes György.

Fotók és grafikák egyaránt szerepelnek a budapesti Art+Text standján, amely Körner Éva (1929–2004) művészettörténész hagyatékából válogatva a moszkvai és leningrádi konceptualizmus alkotóinak műveit prezentálja. Az alkotások egyrészt fontos dokumentumai a nemzetközi művészeti kapcsolatoknak, másrészt izgalmas múzeumi értékek már ma is.

Hasonló élményt jelent a zágrábi Marinko Sudac-gyűjtemény megismerése, amely ezúttal egyetlen alkotó, a szlovák Stanislav Filko fotóit mutatja be. A varsói Apteka Sztuki (Művészet Patikája) három kortárs fotográfus műveivel jelentkezett, Robert Olejnik, Janusz Sochacki és Robert Pawlowski régi technikákat, ritka eljárásokat alkalmazó fényképei magukba sűrítik a XX. századi fotóművészet történetét.

 

A D épület emeletén a művészeti nevelés intézményei és művészeti lapok standjait rendezték be, de Botos Péter Hommage a Fibonacci című munkájával itt indul az a sorozat is, amely már a B épület standjain folytatódik: a kortárs magyar üvegművészet több kiváló alkotója van jelen a vásáron. Bohus Zoltán, Lukácsi László üvegplasztikái a vásár kimagasló értékű darabjai, akárcsak Fekete László keramikusművész nagyméretű szobra, egy hétdarabos holokausztsorozat első része, amely – akárcsak Bohus Zoltán munkája – a Bergman Galéria standján látható. A galéria vezetője, Gajzágó György koncepciója alapján alakították ki egyébként a Millenáris parkban a szabadtéri szoborkiállítást, amelynek egyik legizgalmasabb műve Bojti András nevéhez köthető.

A legek a B épületben folytatódnak tovább, ahol igazi vásári hangulat uralkodik. A vendég Németország galériái váltakoznak a hazaiakkal és svájci, török, román, szlovák galériák standjaival, az emeleten olasz művészeti akadémiák, magyar művészeti szervezetek, alapítványok vannak, és még egy azerbajdzsáni vendéget is üdvözölhetünk.

A hangzavar természetesen bábeli – illetve az lenne, ha a művészet nyelve nem lenne nemzetközi. És egyébként is: az önmagában is művészei értékű egykori üzemcsarnok közepén helyezték el Roland Kazi munkáját, a Várfok Galéria projektjeként kiállított Hiedelemverklit, amelynek figurái éppen úgy forognak, ugrálnak, hajlonganak, mint a régi vásári mutatványosbódék bábui. Itt szavakra már nincs is szükség, egy a lényeg: tekerni kell.

És a Hiedelemverkli forog tovább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.