Az interjúra készülve találtam egy kiváló rövidfilmet arról, hogyan vette fel a Branford Marsalis Quartet a Four MFs Playin’ Tunes (kicsit szégyenlős fordításban Négy anyaszomorító fickó dalokat játszik lehetne magyarul a cím) anyagát. Marsalis szerint olyan kreatív energiák jöttek létre a zenekaron belül, annyira értették, érezték egymást, hogy akár egy nap alatt is felvehették volna az összes számot. A dalok felvételei között arról beszéltek a zenészek, mit gondolnak a munkáról, a számokról, a zene lényegéről. „Ha egy szóban kellene összefoglalnom, mit jelent a dzsessz, háromszor is elismételném: intenzitás, intenzitás, intenzitás” – mondta Marsalis.
Kíváncsi lettem, vajon az előadó, aki az utóbbi években a klasszikus zenében is világszínvonalú szólistává vált, más műfajokra is érvényesnek tartja-e ezt a tömör meghatározást. A válasz természetesen igen volt. „A közönség azonnal reagál az intenzitásra. Különösen amikor adagio, tehát lassú tételeket játszunk” – válaszolta. A dzsessz műfajra visszatérve Marsalis elmondta, hogy ha magát kellene definiálnia, akkor inkább használná a zenész, mint szaxofonos meghatározást.
– A szaxofonosok eszköznek tekintik a számokat arra, hogy megmutathassák saját virtuóz előadói képességüket. Akár szükség van erre egy adott dalban, akár nincs. Szerintem más a feladat. A zenész dolga az, hogy minél autentikusabban közvetítse a dal érzelmi töltéseit, üzenetét. Nem érzem szükségét annak, hogy átharmonizáljam Gershwint. Art Blakey a következőket mondta nekem, amikor úgy harminc évvel ezelőtt mégis ilyesmivel próbálkoztam: „Gershwin nem várja el tőled, hogy dobd fel a zenéjét. Azt már megtette ő maga. Amit most csinálsz, pusztán arról szól, hogy megpróbálod eltitkolni, mennyire képtelen vagy meggyőzően eljátszani azt, amit ő leírt.” Igaza volt – emlékezett a zenész.
Marsalis olyan dzsesszóriásokkal játszott, mint Miles Davis, Dizzy Gillespie, Herbie Hancock. Közreműködött Sting lemezein és koncertjein, szaxofonozott a Greatful Dead együttessel is. De itt még nem értek véget zenei kalandozásai, hiszen jó ideje a világ legrangosabb klasszikus együtteseivel játszik komolyzenei koncerteken. Honnan ered ez a meglepő nyitottság műfajok és előadók felé? – kérdeztem.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!