A 2009-ben alapított díjjal az év legjobb építészeti könyveit jutalmazzák. Az idén 74 kiadó 205 kötettel pályázott. A nemzetközi zsűri egyebek között a szerkesztést, a tartalmi koncepciót, az újítás, innováció mértékét és a mű időszerűségét, aktualitását vizsgálva bírálta el a műveket, és a legjobbnak talált tíz munkát díjazta.
Az indoklásban a lakók által díszített, festett családiház-homlokzatokat bemutató kötetről kiemelték, hogy vannak házak, amelyeket építészek terveznek azzal a meggyőződéssel, hogy az emberek éppen olyan házban akarnak élni, amilyen a tervezőasztalon formálódik, és vannak házak, amelyeket lakóik terveznek és alakítanak a saját meggyőződésük alapján.
A Hungarian Cubes minderről egyszerre szól, hiszen bemutatja a magyarországi vidék „rideg, lelketlen szabványházait”, és azt is, hogy miként alakították őket lakóik.
A Kádár-kockák díszített homlokzatairól készült képek egy „népművészeti hagyományokból” táplálkozó, „megdöbbentő ellenkultúrát” mutatnak be. Ez a diktált egyformasággal szembeszálló, „felforgató díszítőművészet” alulról induló kezdeményezés az építészetben − tették hozzá az indoklásban, hangsúlyozva: jó lenne, ha a magyar példa követőkre találna.
A díjat Katharina Roters magyar–német képzőművész, a kötet szerkesztője, a homlokzatokat ábrázoló fényképek alkotója vette át a világ legnagyobb könyvvásárán szerda este tartott ünnepségen.
A Magyarországon is kapható kötetet a zürichi Park Books kiadó jelentette meg idén tavasszal. Az album a fényképek mellett építészettörténeti és néprajzi, kulturális antropológiai esszék révén is bemutatja a Kádár-kockák díszítőművészetét.
A kötet társalkotói Hannes Böhringer, Prakfalvi Endre, Szijártó Zsolt és Szolnoki József, a művészeti szerkesztő Lepsényi Imre.