Így aprítson zombi törpét fejszével!

Kortárs képzőművészek értelmezték újra a tömegkultúra emblematikus termékét, a kerti törpét.

fib
2014. 10. 07. 7:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sziklák alatt, a föld mélyében rejtőző torz lények: így jelennek meg a törpék a skandináv mitológiában. Félelmetesek és titokzatosak, távol az átlagos méretű emberek világától. Tolkien Középföldéről szőtt történeteiben már feltűnnek a hobbitok, a „félszerzetek” is, akik méretük ellenére megmentik a világot. Swift Gulliverjében a méretkülönbségek ugyancsak relativizálják a léptéket. De a Grimm testvérektől Walt Disney figuráin át a Trónok harca című fantasy regény- és tévésorozat Tyrion Lannisteréig megannyi mesében bukkanunk az apró lényekre, akik más nézőpontból tekintenek a világra és így új perspektívát nyitnak számunkra is.

A kerti törpék a mesék és mítoszok világát jelenítik meg. A porták zöldjében meghúzódó szobrok védelmeztek és szerencsét hoztak a háziaknak. Németországban a 19. század második felében a kerti törpe státuszszimbólum volt. Népszerűsége napjainkra sem csökkent, több mint húszmillió törpe óvja az osztrák és a német háztartásokat. Ám a kézzel készített, egyedi kerámiaszobrok helyét a tömeggyártásban előállított, fröccsöntött műanyag figurák vették át. A szerencsehozó mitológiai lény a tömény giccs megtestesítőjévé vált. Ezt a kettősséget – a mitikus eredet és az aktuális szerep feszültségét – is igyekezett bemutatni a Törpék kora című kiállítás.

 

A tárlat ötletgazdái a gyakorlatorientált művészeti képzést nyújtó Werk Akadémia, illetve a kortárs művészeti menedzsment programot működtető Loffice voltak. Céljuk az volt, hogy a mindenki által jól ismert tárgy új életre kelljen a képzőművészek kezében. A kiállítás kurátora, Kenéz Réka javaslatára huszonöt alkotót kértek fel, készítenék el saját értelmezésüknek megfelelően a tömegkultúra emblematikus termékét.

– A felkért művészeknek három irányvonalat javasoltunk – mondta el Kenéz Réka a megnyitón. Az első a törpék megjelenése a monda- és mesevilágban, illetve hogy miként jutott el az egyediből a tömeggyártásba. A második: Európán belül, ki- és bevándorlás, élet Kelet és Nyugat határán. Végül a társadalom perifériájának témakörét: méret- és léptékváltás, félelem és fóbia a szokatlantól.

Az alkotók között fiatal pályakezdő és neves művész egyaránt akadt. Mások mellett Wahorn András, Szurcsik József, Stark Attila, Verebics Ágnes, Kocsi Olga és Nagy Benjámin törpéi láthatók a kiállításon.

 

A vernisszázson Győrffy László egy performance keretében saját zombiszerű alkotását fejszével aprította fel. A nagyközönség számára a törpét zúzó művész neve a két évvel ezelőtti, botrányba fulladt és visszavont szegedi kiállításával vált ismertté, amelyen tizenkét, tányérra helyezett műfekáliát mutatott be középen egy levágott kézzel.

– Próbáljunk másképp gondolkodni a kortárs művészetről – fogalmazott a megnyitón Réz András, a Werk Akadémia vezetője. – Mindenki lelkesen üdvözli a reneszánsz műveket és állítja, hogy érti azokat, szemben a kortárs alkotásokkal. Mi úgy gondoljuk, a néző egy mukkot sem ért a reneszánsz művekből, mert ahhoz, hogy megértse, ismernie kellene a kort, a jelképrendszert és a festékek használatának technikáját. A kortárs művészek ellenben itt élnek velünk, az ő kérdéseik megértéséhez nem kell semmit tanulnunk. Ezek a kérdések néha provokálnak, néha megrendítenek, néha kifordítják a földet a sarkából, és ez a jó bennük, hogy képesek vagyunk általuk másként látni a világot – fejtette ki Réz András.

 

A művészek változatosan értelmezték újra a kerti törpét. Jó pár egyértelmű politikai üzenet is megjelent, tüntető és több tiszteletet követelő alkotások képében, a legtöbben azonban szerencsére nem ragadtak le a kevéssé reflektált Hócipő-szerű politikai humornál. Akadt, aki a swifti kérdést tette fel: óriás vagy törpe? Más a léptékek problémáját az orosz–ukrán válság kontextusába helyezte.

Többen a figura szerencse- és pénzhozó funkcióját idézték fel a mai viszonyok közepette, mint például Verebics Ágnes Gold Mine vagy Király András Fortune című műveikben. Láthatunk törpét, amely a művész személyes történetét, frusztrációit, mindennapi problémáit juttatja kifejezésre, és voltak, akik a tárgy eredeti és a mai jelentésének feszültségét egészen egyedi módon hozták felszínre. Karácsonyi László egy atavisztikus alakot jelenített meg, Keszeg Nándor és Horror Pista terroristává alakította a műanyag lényt. Stark Attila darabjaira törte és rémisztő mackóvá gyúrta össze a törpét. Nagy Benjámin Velázquez híres udvari törpéjének alakját idézte meg munkáján. Győrffy László pedig egy jókora fejszével feldarabolta saját zombi törpét formázó alkotását.

Az épen maradt műveket október 12-én, a Millenárison rendezett árverésen bárki hazaviheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.