Kínai művészeti kiállítás – Mindent a szemnek, mindent a kéznek

Páratlan válogatás a kínai művészet csodáiból a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeumban.

Szathmáry István Pál
2014. 10. 11. 7:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a szemnek, de a tapintásnak is jut szerep a kiállításon, hiszen ahogy azt Fajcsák Györgyi, a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum igazgatója, a tárlat kurátora a sajtó képviselőinek pénteken elmondta: a kínai művészetben az anyaggal való közvetlen érintkezésnek nagyon nagy jelentőséget tulajdonítanak. Annak érdekében, hogy erről az élményről a kiállítás látogatói se maradjanak le, néhány szabadon megérinthető tárgyat is elhelyeztek a vitrinben látható műkincsek mellett, melyek a múzeum tekintélyes, közel nyolcezer darabos kínai gyűjteményéből vándoroltak a kiállítótérbe.

A tárlat más szempontból is igyekszik úgy bemutatni a kínai művészet jellemző vonásait, hogy igazodjon ahhoz az esztétikai szempontrendszerhez, amely ebben a sokrétű és nagy múltú kultúrában hosszú évszázadok alatt kikristályosodott. Már a kiállítás címe is utalás erre a szándékra: A szépség szíve címmel jelent meg ugyanis magyarul 1973-ban az a könyv, mely a kínai esztétikai gondolkodás fontos szövegeit tartalmazza.

A kiállításon is szembetűnő például az ottani művészeti hagyományt meghatározó erős írásbeliség jelenléte a tárgykultúrában. Sőt, a kínai művészettörténet különleges vonása az is, hogy a festmények, ahogy gazdát cseréltek, mindenféle szöveges kommentárokkal és pecsétekkel is gazdagodtak az új tulajdonosok révén. Ennek a digitális kor előtti különös „közösségi médiának\" az eredményeként egy-egy festmény egész komoly művészettörténeti ívet kínál. A budapesti kiállításnak egyébként unikális jelleget kölcsönöz, hogy ilyen nagy számú festmény látható együtt.

A tárlat kronologikus sorrendben tekinti át a kínai művészetet meghatározó irányvonalakat. Az első teremben a jáde féldrágakőből készült tárgyak kaptak helyet. Ennek az anyagnak különleges jelentőséget tulajdonítottak az elpusztíthatatlanságába vetett hit miatt. Már hétezer éve is készültek tárgyak jádéból, sokféle felhasználási módjára – az ékszerektől az állatjegyekhez kötődő amuletteken át a rituális kőbaltáig – láthatunk a kiállításon példát.

A második teremben a porcelánművészet remekeit csodálhatjuk meg. Meglepetés: a jól ismert kék színnel megfestett kínai váza nem is autentikus, hanem régóta exporttermék, melyet az iszlám országokba szállítottak, innen a színválasztás – mondta el a kiállítás kurátora. Egyszínűségük ellenére is tetszetős darabokban gyönyörködhet a néző, olyan apró remekekben például, mint a rinocéroszt formázó teáscsésze, mely az esküvői szertartások meghatározó kelléke volt. Sőt, a magyar–kínai kapcsolatok egy érdekes momentumaként a Kossuth-hagyaték egykori dísze, egy lopótököt formázó rituális tartóedény is színesíti az összképet.

A harmadik teremben a lakkból formázott tárgyak és szobrok sorjáznak. Ezt az anyagot egy bizonyos fajta fa megcsapolásával nyerik ki, felhasználási módját illetően számos tetszetős példát kínál a tárlat. Természetesen a selyem és a papír sem hiányozhat a felsorolásból, a díszítő fantázia és a kínai kép sajátos atmoszférája köszön vissza ezeken is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.