Kivonulás a városból

Szabó József emléke a Makláry Galériában.

psze
2014. 10. 23. 9:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több, Franciaországban nemzetközi hírnevet szerző alkotót mutatott be az elmúlt években a Kálmán Makláry Fine Arts, azaz a Falk Miksa utcában lévő Makláry Galéria. Hantai Simon, Reigl Judit, Fiedler Ferenc, Csernus Tibor, Major Kamill és több más alkotó műveivel szemben Szabó József festményei csak a legszűkebb szakma néhány képviselője előtt ismertek. Franciaországba a budapesti Képzőművészeti Főiskola elvégzése után, az 1956-os forradalom leverése okán került alkotó alkotásai a legmagasabb színvonalat képviselik. Az ismeretlenség oka részben a művész visszahúzódó természetében keresendő, s talán abban is, hogy életművét Párizstól távol, a francia délen hozta létre.

A nagy magányosok közé tartozott. Kompozícióin különös figurák együttese jelenik meg: a Biblia lelki szegényei, Dosztojevszkij megszomorítottjai lehetnek ők, akiknek alakjában Szabó egyes francia kritikusai a szülőföld népét, a magyar parasztok alakját vélik felfedezni, de akik azokat az emlékeket is előhívják, amelyek a 16I–17. századi flamand és holland festészethez kötik a kép nézőjét. Parasztlakodalom és vásári mulatság, mutatványosok és természeti jelenség felé bámulók, Keresztelő Szent János prédikációjára összegyűlt hallgatóság vagy a borzongató legendák szörnyeit vizionáló csoportok – minden jelen van a képeken, ami Brueghel, Bosch és kortársaik kompozícióin jelen voltak.

Szörnyek vagy inkább szörnyecskék, madarak és madáremberek. Egyszerű, mondhatni uniformizált arcok, a rájuk merevedett mosoly, a bizonytalansággal elegy várakozás kicsit együgyű, de nem ellenszenves vigyora. Egyikük-másikuk kezében könyv, vagy primitív nagyító, üvegdarab, talán tükör, a mutatványos golyót egyensúlyoz az orra hegyén, egy másik kürtbe fúj, talán zenél. Kicsik, nagyok és még nagyobbak, folytonos dimenzióváltásban, emberek, közöttük olykor mellszobor, szobrok, de az is megesik, hogy a testből csak az érzések, lelkiállapotok tükrözője, az arc marad.

Arc vagy álarc? Mindkettő? Ez a szétszakadó, hol a testre simuló, hol lazán lebegő burok egyrészt elválaszthatatlanul összeköti őket azzal a világgal, amelyben léteznek, másrészt meg is akadályozza, behatárolja mozgásterüket, lehetőségeiket, ahogyan az az amorf struktúra is, amely a képeken megjelenő személyek, csoportok mozgásterét, a kép előterét összekapcsolja a mögöttes térrel, a képi tér egészével.

Több esetben emelvényen jelennek meg a figurák, s mögöttük, mint Dalí, Tanguy alkotásain, perspektivikus vonalakkal tagolt színpadi terek vezetnek a háttér sivatagos, sziklás tájai felé. Szabó József egy olyan különös, mondhatni holdbéli tájon rendezte be színpadát a képi példázatok szereplői számára, amely mindennek mondható, csak földi paradicsomnak nem.

A civilizáció romhalmaza inkább, hiszen ahogyan egy helyen a városokról szóló Brechtet idézve mondja: „Bementünk, de semmit nem nyertünk vele, eltűnünk gyorsan, a városok is eltűnnek lassanként.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.