Aligha lehet kényesebb témát találni a közelmúlt tragikus eseményei között, mint a 304 emberéletet követelő áprilisi dél-koreai kompkatasztrófa, ahol emberi gondatlanság következtében kiskorúak tömege veszett a tengerbe. Mivel a nemzeti traumára azóta sem sikerült megfelelő szavakat találni a félszigeten, a sokkból a mai napig nem ocsúdott fel az ország, egy jól elhelyezett dokumentumfilm minden bizonnyal sokat lendíthetett volna a közbeszéden.
A gerillamódszerekkel elkészített The Truth Shall Not Sink With Sewol ugyan alig hat hónappal az események után máris bemutatásra került, ám a nyilvánosságot nemhogy megnyugtatná, hanem sokkal inkább még jobban felkorbácsolja a kedélyeket. Éppen ezért a szokásosnál is nagyobb biztonsági készenlét mellett került sor a Puszani Nemzetközi Filmfesztiválon a dokumentumfilm világpremierjére.
Az óvatosság nem volt előzmények nélküli: a fesztivál megnyitója előtti napokban több áldozat családtagjai összefogtak, kézzel írt levélben és nyilvános sajtótájékoztatón tiltakoztak a film puszani vetítése miatt. Továbbá kérték a programból törlését a puszani polgármestertől, Seo Byung-soo-tól, aki történetesen – idén először – a fesztivál elnöke is.
A családtagok nem alaptalanul vádolták egyoldalúsággal a filmet. Ám amikor érdekes módon még a puszani városvezető-fesztiválelnök is az alkotás programból való visszavonását kérte az áldozatok emlékének tiszteletben tartása okán, rendezők sora tiltakozott amiatt, hogy önkényesen beleavatkozik a fesztiválprogramba.
Cenzúrát ugyan arrafelé még ilyesmiért sem kiáltanak, ám végül az alkotást hétfőn bemutatták, és még a botrány is elmaradt. A film két rendezője Lee Sang-ho és Ahn Hae-ryong természetesen a politikai felelősségvállalás és korrupció felől közelítik meg a témát, középpontba helyezik azt a merülőfelszerelést, amelynek alkalmazása sokak szerint életek sokaságát menthette volna meg.
A film hatalmas anyagból lett összevágva, és a hatásvadászatot igyekszik kerülni, sokkal inkább a választott politikai oknyomozó újságírói forma miatt. A kritikák éppen ezért Lee Sang-ho szemére vetik, hogy afféle koreai Michael Moore-ként pozőrködik, és személyével szükségtelenül ránehezedik a témára. A Variety kritikusa szerint indokolatlan, hogy a rendező legalább annyit szerepel a kamera előtt, mint mögötte. A filmből ugyanakkor még így is fájóan kilátszik a hatóságok szerencsétlenkedése, ahogy a balesetet félrekezelik, és megrázó látni, hogy emberéletek százai milyen ostobaságok eredményének köszönhetők.