– A zenetudományi kutatások jelentőségét manapság kevesen értékelik.
– Valóban, a szélesebb nyilvánosság csak azt tapasztalja, milyen intenzív a magyar zenei élet, milyen sok a magyar zenei siker szerte a nagyvilágban, de ennek a hátterébe csak kevesen gondolnak bele. Természetes, hogy az oktatásnak ebben komoly szerepe van, ugyanakkor nem mellékes, hogy a hazánkat képviselő nagy művészek csak a „hegy csúcsa”, ami alatt egy nagyon szerteágazó és komplex intézményrendszer biztosítja a hátteret, s ebben a rendszerben a zenekutatási eredmények széles körű társadalmi hatása komoly jelentőséggel bír. Elég csak a magyar népzenekutatás elmúlt száz évének társadalomformáló eredményeire hivatkozni, például a pentatónia felfedezésére, hiszen ennek a használatára építette Kodály a zene közoktatásba emelését, vagy említhetnénk a hangszeres erdélyi népzene megismerését, Lajtha László második világháború alatti gyűjtéseit, amelyek nélkül nem jött volna létre a táncházmozgalom.
Saját példáink közül kiemelhetem, hogy a Zenetudományi Intézet gondozza az Erkel-összkiadást és a 19. századi magyar műveket, visszafejtjük a darabokra az elmúlt egy-másfél évszázad alatt rárakódott különböző előadási és stiláris rétegeket, és ezáltal megmutatjuk, hogyan szólhattak ezek a művek eredetileg, ami a továbbiakban az előadásuknál jelenthet fontos hozzáadott értéket. A Rajeczky Benjámin, Dobszay László és Szendrei Janka nevével fémjelzett régizenei kutatások nélkül ebben a formájában nem létezne például az Éneklő Egyház című római katolikus énekeskönyv, amely katolikus templomainkban a zenei gyakorlatot ma meghatározza, és az egész magyar gregoriánumról nem lenne ismeretünk.
Ha azt nézzük, összességében hány fő végezte ezeket a kutatásokat, és hogy e kutatások eredményei mekkora hatással voltak a magyar társadalomra, akkor azt kell mondanunk, hogy a zenetudomány Magyarországon az egyik leghatékonyabb kutatási ágazat.
– Zenetörténeti múzeumuk hasonló érdekességeket rejt.
– Korábban nem volt olyan kutatóhely, ahol a magyarországi hangszeremlékeket szisztematikusan gyűjtötték volna, és föltárták volna a hangszerkészítési hagyományokat, iskolákat. A múzeumunkban van például Broadwood-fortepiano, amilyen típuson Beethoven is játszott, vagy említhetem az Erard-zongoránkat, ami Liszt-korabeli hangszer, efféle zongorára komponálta Liszt a h-moll szonátát. A sort zenetörténeti értékű hangszereinkkel folytathatjuk, Bartók Béla, Lajtha László, Dohnányi Ernő és Hubay Jenő zongorájával, amelyek koncerteken is megszólalnak. Összességében rengeteg olyan hangszerünk van, amelyek a magyarországi zenetörténet gyakorlati megtapasztalását segítik.