– Az ember azt gondolná, a költészetnél nincs igazán emberibb tevékenység. Miért is jó az, milyen haszonnal járhat, ha ennek a tevékenységnek egy részét a gépekre bízzuk?
– Az első magyar, disztichonformában megjelenő verset Sylvester János, a Biblia fordítója írta 1541-ben. Húsba vágó kérdés: önálló műként kezelhető-e valamennyi, papírra kinyomtatott disztichon. Ha igen, akkor ez azt jelenti-e, hogy a költő műveinek a száma a kinyomtatott disztichonok számával egyenlő, azaz a szerző annyi disztichonnal gazdagodik naponta, ahány disztichont a nyomtatója képes kinyomtatni? Egészen más megközelítésben: ha műnek tekintjük a papírra nyomtatott disztichont, akkor a képernyőn megjelenőt, olvashatót is annak kell-e tekintenünk? Hiszen különbség a kettő között csak a tartó minőségében van, a poétikai adottságok változatlanok. El kell-e fogadnunk azt, hogy azok a disztichonok, amelyeket mi nem látunk, de mások a képernyőn elolvasnak, azok is a szerző teljes értékű disztichonjai? A mű láthatósága, hallhatósága elengedhetetlen feltétele-e önnön létezésének, avagy léte virtuálisan is elképzelhető? Nagy kérdés, hogy a Disztichon Alfa versgeneráló programjával és adatbázisával egyetemben maga is része a műnek, avagy maga a mű.
– Végeredményben mi számít digitális irodalomnak?
– A digitális vagy numerikus jelző a mi esetünkben azt jelenti, hogy mindent számokkal fejezünk ki: a rajzot, a betűket, a színt, a nagyságot, a helyet. Például amikor számítógéppel kiírunk a képernyőre egy B betűt a Times családból, a kiírás úgy történik, hogy a számítógépben elraktározott minden betűtípust külön-külön meghatározó program először matematikai egyenletekkel megrajzolja a betű körvonalát, s utána az így behatárolt területet fekete vagy színes, parányi kockákkal, azaz pixelekkel tölti meg. Azaz a betűt matematikailag állítja elő. Ha nem matematikailag lenne megfogalmazva a körvonal és a parányi kockák, amivel a betűtestet kitöltjük, akkor az eredeti kockák együtt nőnének a nagyítással, ami miatt nagyítás után a rajzban lévő görbék határán nem egy sima vonalat, hanem lépcsőket kapnánk – bizonyára sokan emlékeznek még a hőskorbeli nyomtatók pontokból rajzolt betűire. Ma digitálisnak tekintünk minden olyan művet, melynek létéhez – egészben vagy részben – a matematikai megfogalmazás elengedhetetlen. Az irodalomban elsősorban a programozott műveket nevezik digitálisnak, másodsorban azokat a műveket, melyeknek látványát, működését elektronikusan irányítják.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!