Filmvászonra illő kalandok közepette érkezett haza a Casablanca Oscar-díjas rendezőjének 1914-ben készült némafilmje – mesélte a vetítés előtti megnyitóbeszédében Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója. A nitrokópiát nyolc éve találták meg egy dohos New York-i pincében, s mivel a robbanásveszélyes anyagot repülőn nem lehet szállítani, egy portugál halászhajó hozta át Európába, s a Duna Televízió akkori elnöke, Cselényi László Madridból kocsival szállította Budapestre.
Kertész Mihály alkotása igazi filmtörténeti kuriózum. A Tót Ede 1876-os népszínműve alapján készített produkció Jászai Mari egyetlen fennmaradt filmje. Az eredetileg az amerikai piacra szánt The Undesirable címmel vetített produkció a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) legértékesebb gyűjteményi darabja. A díszbemutatóra a némafilmhez Pacsay Attila komponált kísérőzenét, amelyet az eseményen a Nemzeti Filharmonikusok és az MR Szimfonikusok tagjaiból álló Pannonia Symphony Orchestra játszott, vezényelt Illényi Péter.
A tolonc felújítását a Magyar Nemzeti Filmarchívum, a MaNDA elődje holland és amerikai segítséggel végezte el. Az amszterdami filmarchívum munkáját követően Nyáry Balázs vezetésével egy amerikai cég készült el egy próbával, a végső változat a Nemzeti Filmalap 14 millió forintos támogatásával jött létre.
A szinte élvezhetetlenné károsult filmet a szakmai bátorság és a hit mentette meg – fogalmazott Szabó István filmrendező a díszbemutatón. A Mephisto Oscar-díjas alkotója elmondta, a magyar filmszakma mindig gyártáscentrikus volt, nem gondolta végig, mi legyen az elkészült alkotások sorsa, holott az értékek megőrzése is rendkívül fontos. A rendező kiemelte Balogh Gyöngyi, a Magyar Nemzeti Filmarchívum munkatársának szerepét, aki Kertész filmjét beazonosította.
Szabó István felidézte A tolonc producerének, a Kolozsvári Nemzeti Színház igazgatójának, Janovics Jenőnek kalandos életét. A színházi szakember az elsők között ismerte fel a mozgókép jelentőségét, és alapított filmstúdiót Kolozsvárott. Kertész mellett Korda Sándort is felkarolta, közvetve hatalmas hatást gyakorolva az angol és az amerikai filmiparra – mondta el a rendező.