Születésnapi koncerttel ünnepel Kiss Ferenc

Neves népzenész vendégekkel ünnepli 60. születésnapját Kiss Ferenc október 25-én a Budapest Music Centerben.

Grund
2014. 10. 20. 12:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már gyerekként magába szívhatta a zenét: felmenői közül többen muzsikáltak, maga is korán kezébe vette a hegedűt. Debrecenben született, de apai ágon Kárpátaljáról származik, így ez a táj különösen közel áll szívéhez, később is sokat járt ide népzenét gyűjteni – mesélte a tavaly Prima-díjjal kitüntetett muzsikus.

„Apám baráti köre révén az irodalomhoz is közel kerültem. Csoóri Sándor, Nagy László, Weöres Sándor, Kormos István tartoztak mások mellett ebbe a körbe, akárcsak Für Lajos; mindannyian meghatározó hatással voltak rám” – idézte fel.

A család az 1960-as évek közepén Budapestre költözött, így a középiskolát már itt, a budai II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban végezte. Innen az ELTE magyar–néprajz szakára vezetett az útja; közben végig zenélt.

Akkor érettségizett, amikor az első táncházat megrendezték Budapesten. „A következő évben csatlakoztam az akkoriban alakult Vízöntő együtteshez, akikkel mások mellett Novák Ferenc táncegyüttesét, a Biharit is kísértük. Akkoriban sokat vitatkoztunk arról, meddig mehet el a népzenei feldolgozás, mennyire szakadhatunk el az autentikus formától. Ez meg is osztotta a zenekart, így alapítottuk meg néhányan a Kolinda együttest, innen azonban hamarosan visszavezetett az utam a Vízöntőhöz” – magyarázta.

A Vízöntővel nagy sikereket arattak Nyugat-Európában. „A vasfüggöny idején csak néhány kelet-európai ország zenészei utazhattak Nyugatra, köztük a magyarok, a jugoszlávok és a lengyel dzsesszisták – itt ugyanis nagy dzsesszélet volt. A határok megnyitásával ennek a privilégiumnak vége szakadt, és hiába voltak addigra bejáratott kapcsolataink, a nyugati fesztiválszervezőknek már jobban megérte például egy román együttest kivinni, mert őket sokkal olcsóbban elérték, mint minket, az évek alatt kialkudott gázsinkkal” – fejtegette.

Részben az akadozó meghívások miatt, részben a megnyíló piaci lehetőségekkel és a nyugati tapasztalatokkal élve Kiss Ferenc 1992-ben létrehozta az első független magyar népzenei kiadót Etnofon néven. Az azóta is működő vállalkozás a népzene mellett az abból táplálkozó kortárs és alternatív zene elkötelezett támogatója: stúdiófelvétellel, kiadással, terjesztéssel, és újabban könyvkiadással is foglalkozik.

Szintén az 1990-es évek elejére esett egy találkozás, amely meghatározónak bizonyult. „Az 1992-es sevillai világkiállítás magyar pavilonját Makovecz Imre tervezte, aki pályázatot írt ki az építményben szóló zenére. Én is megpályáztam, és nyertem, így ismerkedtem meg vele. Lenyűgöző hatással volt rám a kisugárzása, a határozottsága” – hangsúlyozta Kiss Ferenc, hozzátéve, hogy az október 25-i koncertre egy animációs filmmel is készül, melyet az építésznek ajánl. (Egely Kati Világútján hateha! című animációs filmjének forgatókönyvét és zenéjét Kiss Ferenc írta.)

A számos művész között, akikkel életében együtt dolgozott, Cseh Tamás is ott volt. „Az egyik hangmérnök kollégám ismerte Tamást, aki egy nap felhívott és azt mondta: kéne csinálni egy katonás lemezt. Ebből született meg a Magyar katonadalok és énekek a XX. századból című korong, amelyet több is követett – mindet itt, a stúdióban vettük föl. Megtudta, hogy hegedülök, így néhány lemezen végül zenészként is közreműködöm” – mesélte.

Az Etnofon megalapítása után néhány évig nem zenélt, ezt azonban „nem lehet sokáig kibírni”, így hamarosan újra a hegedű után nyúlt. Az 1990-es években egy új zenei iránnyal, a klezmerrel is kísérletezett. Kárpátaljai gyűjtései során találkozott a stílussal, minthogy az egykor itt élt falusi zsidóság dallamai máig fennmaradtak nyomokban. „Ez az autentikus klezmerzene, ahogyan azt Kelet-Európában játszották. Az Izraelt vagy Amerikát megjárt klezmermuzsikusok zenéje tőlem már távol áll, mert kiveszett belőle az archaikus réteg” – magyarázta Kiss Ferenc, aki Odessa Klezmer Band néven saját együttesét is megalapította 1998-ban, igaz, egy lemez felvétele után nélküle járja tovább útját a zenekar.

Az átmuzsikált évtizedek zenekarai és zenei stílusai sokféle hangszert követeltek meg; az így felhalmozott, többségükben autentikus népi zeneeszközök jelentették a magvát a zenész mára több mint 100 tételből álló hangszergyűjteményének. „Néhányszor szerepelt már a gyűjtemény kiállításon, állandó helye azonban még nincs, így most ezt keresem. Külföldről már érdeklődtek, hogy megvennék az egészet, de én inkább itthon tartanám, ha lehet” – mondta.

Kiss Ferenc legújabb projektjei közé tartoznak a gyerekeknek szóló kiadványok, koncertek. „Eredetileg az unokámat szerettem volna bevezetni a népzene világába, ezért rajzolgattam, magyarázgattam, zenélgettem neki. Néhány évvel később rábukkantam egykori rajzaimra, innen jött az ötlet, hogy megjelentethetnénk egy ilyesfajta kiadványt, mely végül 2012-ben napvilágot is látott Keresztes Dóra tüneményes rajzaival, a saját szövegemmel és CD-melléklettel, Papó zenedéje címmel. Azóta óvodásoknak, kisiskolásoknak már számtalanszor előadtuk a könyvecske tartalmát, nagy sikerrel” – mesélte büszkén a muzsikus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.