Képregényekből egyre gyakrabban születik mozifilm vagy sorozat. A szándék egyértelmű, kifacsarni mindent a már bizonyítottan népszerű művekből egy másik médium segítségével. Jellemzően a szuperhősök viszik a prímet: a Pókember-, a Superman- és a Batman-szériák után most már szinte minden fél évben érkezik újabb világmegmentő akcióhős. A kakukktojás – voltaképpen minden szempontból – a The Walking Dead.
Itt is a képregény volt előbb, ám az eredeti és az adaptáció közti viszony teljesen más, mint a fentiek esetében. Ráadásul szó sincs szuperhős narratíváról. A The Walking Dead egy posztapokaliptikus vízió, amelyben egy maroknyi csoport küzd a túlélésért a zombikkal benépesült földön. Első blikkre klasszikus horrorzsáner, ám jóval több annál. Az ötödik évadához érkezett sorozat folyamatosan komoly erkölcsi kérdésekkel bombázza a nézőket.
A végletekig lecsupaszított környezetben az emberi értékek maradványai mint végső lehetőségek tűnnek fel, és minden körítés nélkül a maguk nyers valójában állnak: mit tennél, ha a szeretteid élete veszélybe kerülne? Két rossz döntés közül melyiket választanád? Az életösztön erősebb, mint a humanitás? A húsba vágó kérdések előbb-utóbb elszakadnak a húsra vágyó zombiktól és nagyon is valóságos formát öltenek. És ekkor rádöbbenünk, hogy a társadalmi együttélés alapfeltételei kerülnek terítékre. Mi akadályozza meg az embert, hogy állattá váljon? Ezt a kérdést egy átlagos, napsütéses őszi napon a belvárosi dugóban ülve sokszor feltehetjük magunknak, nem kellenek hozzá élőhalottak. Ezért különleges a The Walking Dead: az apokalipszis utáni világ dilemmái alapvető emberi dilemmák, amelyeket így egy az egyben megfeleltethetünk saját korunk problémáival.
Életösztön vs. humanitás?
Fotó: Fox International Channels Hungary
Nem véletlen tehát a sorozat elsöprő sikere. Ami egyáltalán nem volt magától értetődő. Mert bár a képregényt is nagyon sokan olvasták a televíziós adaptáció előtt is, a népszerűséget a két változat egymás mellett futva érte el. Ami azért is izgalmas, mert a sorozat számos ponton eltér a képregénytől, ahogy haladunk előre, szinte két külön történet pörög a szemünk előtt, amely már csak az alapvető pontokban egyezik meg. Mindenesetre, a képregény most már jóval sűrűbben jelenik meg, mint a kezdeti időkben, a sorozat pedig a kezdeti ötmilliós nézettségét majdnem a háromszorosára tornázta fel.